שר הביטחון יואב גלנט קיים הערב (שלישי) הערכת מצב, ברקע תקיפות ופעולות צה"ל בעזה, ועדכן על הפעילות המלחמתית ברצועת עזה, ועל האיומים על ישראל גם מהגזרה הצפונית.

גלנט בהערכת מצב: "חמאס איבד שליטה בעזה, אזרחים בוזזים את בסיסיו"

בפתח הצהרתו, שיתף גלנט כי "אנחנו נמצאים בשלב השני של המלחמה בעזה. בשלב הראשון תקפנו בעוצמה רבה באש בשלב השני אנחנו פועלים בעזה עם כוחות רבים מזה שבועיים. מדובר בחגורה רחבה של ביצורים, חלקה מתחת לקרקע וחלקה מעל יש שם בונקרים ומחסני תחמושת שמחוברים בפירים במנהרות. כל פיר כזה מגיע למעלה וממנו יוצאים כוחות של מחבלים שמנסים לפגוע בחיילים. עבור כל פיר, ויש למעלה מ-500 ראינו חיבור לבית ספר, למסגד, לבית חולים".

"הדייקנות שהפגינו הכוחות הייתה מרשימה מאוד ואפשרה להם להגיע למרכז העיר", הוא הוסיף, "הדבר הזה הוא רב משמעות". עוד אמר כי "בצפון הרצועה החמאס איבד שליטה. אנחנו שולטים בכל התווך העילי והמרכזי בצפון הרצועה ובמיוחד בעיר עזה".

"לביה"ח רנתיסי הגיעו אופנועים עם חטופים, כוחות שם הוחזקו חטופים שלנו, וכאלה יש מאות מקומות ברחבי העיר עזה, שהיא מבצר טרור אחד שצה"ל מצליח לבצע בו את המשימה בצורה טובה מאוד", ציין. "אנחנו אישרנו לצה"ל את הפעולה, אישרתי לצבא להמשיך ולהתקדם גם היום ברצועה וגם בימים הימים על מנת להשלים את המשימות. לא יהיה מקום חסין ברצועת עזה עד אשר נשלים את המשימה שלנו, נחזיר את החטופים ונפרק את החמאס מבחינה שלטונית ומבצעית".

הלוי, נתניהו וגלנט בהערכת מצב בקריה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
הלוי, נתניהו וגלנט בהערכת מצב בקריה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"בשעה הזאת אנחנו יודעים כמה חשוב לשמור על ביטחון תושבי הצפון, עבורנו ביטחונם של תושבי הצפון והדרום חשוב באותה מידה. אנחנו ערוכים באותה מידה בצפון ונדע מה לעשות נגד כל איום", ציין לגבי הגזרה הצפונית. באשר לחטופים בעזה, אמר: "אני פוגש את משפחות החטופים, הסיפורים הם קורעי לב. על ילדים, נשים, על הורים וגם על הורים מבוגרים מאוד. אני חושב על אותם דור מייסדים, ניצולי שואה, שהקימו במו ידיהם את היישובים במרחב הדרומי בישראל והיום חווים שואה שנייה".

"איזו זכות מוסרית יש לנו להפסיק את המשימה שלנו, כל עוד הם שבויים בידי החיות של החמאס?", תהה השר. "כל שיחה איתם היא לא רק דו שיח שמעורר את הרגשות העזים ביותר, עבורי זה מצפן מוסרי וערכי, לי, לרמטכ"ל, ללוחמי צה"ל ולכל מי שמבצע את משמותנו".

עוד הוא סיפר כי "היום ראיתי את ארץ ישראל ואת העם במיטבו, פגשתי בדרום חיילים, תושבים, ראשי מועצות וגם את המערכת שמסייעת להם להקים מחדש את הדברים בעזרת צה"ל וכוחות הביטחון. יש הרבה מתנדבים, הרבה מאוד אנשים שבאים גם מתוך היישוב ויש להם מטרה אחת - לייצר את החזרה ואת ההמשכיות בשטח, הם עוסקים בפתרונות ליישובים וגם לחקלאות. יש פה המשכיות. עם ישראל חי".

"החובה שלנו היא לנצח במלחמה הזאת, והניצחון פירושו שמעזה לא יהיה איום צבאי, שחמאס יחדל מלהתקיים, ואם ייווצר איום - נהיה מסוגלים לפעול כנגדו בחופש פעולה מוחלט", הוא קרא. "יש חוזה בלתי כתוב בין הממשלה לאזרחיה, נספק את הביטחון ואתם תוכלו לחיות את החיים ולעשות מה שנדרש. אנחנו מחויבים לשתי מטרות בלבד - האחד, לנצח את חמאס ולרוצץ את התשתית השלטונית והמבצעית. השני, להחזיר את החטופים. חתרתי לתמרון כדי להגביר את הלחץ על החמאס, שהוא זה שמעלה את האפשרויות. אם היינו על קו הגדר המצב הזה היה נמשך שנים רבות.

יואב גלנט לאחר הערכת המצב. באדיבות שחר יורמן (צילום :שחר יורמן )

כזכור, אתמול קיים השר ערכת מצב, בעיצומה של המלחמה מול החמאס. בתום הערכת המצב, מסר: "הכוחות שלנו מתקדמים, מבצעים את המשימות שלהם לפי תכנית, כאשר אנחנו מגבירים את הלחץ אנחנו רואים את התוצאות, כל יום אנחנו מחסלים מפקדים נוספים של החמאס, עשרות ולפעמים מאות מחבלים וצה"ל מגיע אל למרכז העיר עזה ופועל לפי שיקוליו".

גלנט טען אתמול כי ארגון הטרור התחיל לאבד את שליטתו באזור: "אין כוח של חמאס שמסוגל לעצור את צה״ל. צה״ל מתקדם לכל נקודה. ארגון החמאס איבד שליטה בעזה, מחבלים בורחים דרומה, אזרחים הולכים ובוזזים את בסיסי החמאס, אין להם אמון בשלטון".