מלחמת חרבות ברזל: אלינה פלחטי בת ה-21 הייתה בין מאות הנרצחים במסיבת הטבע בסמוך לקיבוץ רעים. אלינה, שלא הספיקה להשלים את תהליך הגיור שלה בטרם מותה, לא נחשבה להגדרת ישראל כיהודיה ונטנה בחלקה בבית העלמין בבית שאן המיועדת למתים שיהדותם מוטלת בספק.

בני משפחות הנופלים מספרים על תוכניות יקיריהם שנגדעו באכזריות | פרויקט מיוחד
"מרכז חייה": ליאל הובאה למנוחות עם דודתה ששימשה לה כאמא

המקרה של אלינה, והדברים שנשאה אמה אולגה בדיון בכנסת, עוררו סערה ציבורית, ובעקבות המקרה החליטה היום (חמישי) המועצה הדתית בבית שאן להסיר את הגדר המפרידה בין החלקה שבה נקברה לבית יתר בית העלמין היהודי.

בשיחה עם "מעריב" סיפרה אולגה: ״שברנו את ההפרדה, שזה מאוד חשוב, לא רק בשביל הבת שלי, אלא גם למשפחות שילדיהן נרצחו והן במצב כמו שלי. אני שמחה ליצור שינוי. אם הילדים שלנו נהרגו כולם יחד - הקבורה צריכה להיות של כולם יחד - ללא הפרדה. 

אלינה פלחטי ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
אלינה פלחטי ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"זה נותן לי בתקופה הקשה הזו קצת ביטחון במדינה שלנו, תחושה שאנחנו שווים בשביל מדינת ישראל. כעת, אלינה יותר קרובה לכל שאר הקברים ואין גדר גבוהה בינה ובין כל השאר, אפשר ליצור גדר מעציצים וצמחים שתהיה יפה ואסתטית אך לא תיצור הפרדה ומרחק", הוסיפה. "אני מאוד מקווה שישתנה דפוס המחשבה הזה גם במקרים נוספים, שיבינו אין הפרדה בין דם לדם. הילדים שלנו עלו מכל מיני מדינות, אך נרצחו בארץ ישראל כמו כולם".

על תעצומות הנפש שנדרשו ממנה כדי להתייצב בכנסת בעודה מתאבלת על בתה סיפרה: ״אני אמא, וגם במצב הכי קשה שלי, אני לא אשכח ואעשה עבור ילדיי הכול -  גם בחיים וגם במוות״. 

יו״ר המועצה הדתית בבית שאן, אברהם פחימה, התייחס להחלטה ואמר: ״בהתחלה פעלנו על פי הלכות הדת וההנחיות מהרב, אך בעקבות הפניות הרבות אלינו וההבנה שהמשפחה שרויה בעצב לא רק בגלל המקרה המצער של הירצחה של אלינה, אלא גם בגלל קבורתה, חיפשנו פתרון יצירתי שלא יכופף את ההלכה אך גם יקל על תחושת הצער של המשפחה.

"הרב הראשי של בית שאן, יצחק יוסף לסרי, אישר ונתן את הסכמתו לרעיון היצירתי להפיל את גדר המתכת, להנמיך את החומה ולצפות אותה בצמחייה יפה, בנראות של חלקה אחת", הוסיף. "אנו מקווים להיפגש כבר היום עם המשפחה, לעטוף אותם כמה שאפשר, ושידעו שכל מה שהם צריכים, אנחנו כאן לרשותם״. 

הרב ד״ר עידו פכטר מתנועת נאמני תורה ועבודה, שהוביל השבוע טקס אזכרה יהודי על קברה של אלינה מסר בדבר ההחלטה: ״אנו מברכים על החלטת המועצה הדתית בבית שאן להסיר את גדר המתכת בבית העלמין, המפרידה בין נקברים יהודיים לכאלו שאינם יהודיים״, אמר. ״ההחלטה לקבור את אלינה ז״ל מחוץ לגדר הייתה שגויה הלכתית ומקוממת, וכמי שמלווה את המשפחה וער לכאבה הגדול בעקבות ההחלטה הזו, אני מקווה כי המשפחה תמצא מעט נחמה בהחלטה להסיר את המחיצה ולבטל הלכה למעשה את קבורתה של אלינה מחוץ לגדר. אנו מלאי תקווה כי המקרה יהווה אבן בוחן בעתיד וכי מקרים שכאלו לא יישנו״.