היום ה-43: הצעדה למען שחרור החטופים המוחזקים בשבי החמאס, מתקיימת הערב (שבת) בתל אביב. מוקדם יותר, התקיימה עצרת בירושלים מול משרד ראש הממשלה. אלפי כלי רכב, שעמדו לאורך של קילומטרים בצידי כביש 1, ממחלף שורש, המחישו את הנהירה הגדולה של בני כל הגילאים להזדהות עם משפחות החטופים.

במערכת הביטחון חוששים: מתווה העסקה הנוכחי יקשה על שחרור חטופים נוספים בעתיד
"בגללכם אני לא ישנה טוב": שי וניר נרצחו ב'נובה', בעלת הדירה התעמרה במשפחות בעת השבעה

בעצרת בתל אביב, אמר יוני כץ אשר: "אני בעלה של דורון ואבא של אביב ורז. הם נחטפו מהבית של סבתא. לצערי סבתן נרצחה לנגד עיניהן במהלך החטיפה. בשביל ילד קטן העולם הוא עצום והזמן הוא נצח. עבור ילד כל יום הוא הרפתקה, אז תחשבו מה זה 43 ימים בשבי. הילדים שלנו הטהורים התמימים והמתוקים, מה הם אשמים? במה הם פשעו? אני מבהיר כאן מעל לכל ספק שיש לנו רק מדינה אחת. מדינת ישראל שמתבססת על העם הנפלא הזה".

"בזכות המטה ופורום המשפחות וכל המתנדבים, בעזרתן המשפחות טסות לכל העולם להיפגש עם מנהיגים. כדי לספר שוב ושוב את סיפורן.
בסוף זו הסברה עולמית ושירות אדיר למדינה. בזכות מטה המשפחות החליט הקבינט להתכנס ביום שני כדי שכל משפחה תקבל פרטנית את תמונת המצב. אחים גדולים בני 10 נשכבו על אחיהם בני החמש ונורו בגבם. אני מוצא את עצמי מתחנן לאבא שבשמיים".

עצרת משפחות החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת משפחות החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ניצה קורנגולד סבתא של יהל (3) ונווה (8) שנחטפו עם בנה טל שהם ואשתו עדי: "אל תמחאו לנו כפיים, לא באנו בשביל זה. אני אספר כמה מילים על הנכדים שלי. נווה בן 8 יהל בת שלוש. נווה יכול למצוא שתי אבנים על הרצפה ולהעסיק את עצמו שעות. יהל חייבת לקפוץ על הטרמפולינה כדי להוציא מרץ. אני מבקשת מכם שתזכרו את כל הילדים ואת כל החטופים. אנחנו לא יכולים להמשיך לחיות בלעדיהם. אל תשכחו בבקשה שאלה המשפחות שלנו. תסתכלו להם בעיניים. הנכדים שלנו איפשהו בעזה ואין לנו מושג מה קורה איתם. שזה לא יעבור לסדר היום כי החיים שלנו לא שווים בלעדיהם".

עצרת משפחות החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת משפחות החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

עצרת משפחות החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת משפחות החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בעצרת בירושלים, הגיעה יעל מהרצליה ואמרה: "נמשיך במאבק עד שיחזרו כל החטופים. כולם צריכים לחזור הביתה, אסור להסכים לחלקים ולהשאיר חטופים מאחור. איציק, שהגיע עם שלט עליו התנוססה תמונתו של רון ארד עם הכיתוב: "אסור לשכוח אותם", אמר: "לא ניתן שמה שקרה לרון ארד – יקרה גם לחטופים. יש שם ילדים, נשים וזקנים".

המשפחות שצעדו זכו לקריאות עידוד מרבים שעמדו בצידי הדרך עם דגלי ישראל. "חשוב לחזק את המשפחות, שעוברות ימים נוראיים", הסבירה צעירה עם דגל ישראל שהגיעה מירושלים ועמדה בצד הדרך בכביש 1. "אתם אחראים להחזיר אותם עכשיו, תיפגשו אותנו ותפסיקו לת לנו להתחנן, זה לא הגיוני", דרשו במטה משפחות החטופים.

יואב אנגל: "אין לנו כבר כוח לדבר אנחנו רוצים את הילדים את ההורים את האחים את הבעלים והנשים את כולם. כבר 43 ימים החטופים בידי הממשלה. כל חבר ממשלה אחראי להם באופן אישי. ואנחנו מצפים שהם יחזירו אותם הביתה עכשיו".

שולמית יעקובוביץ': "לא ניתן לתאר במילים את העוצמות של הצעידה לצידם. חלק מהדרך צעדתי לצעדו של האבא של כפיר ואריאל שני הג'ינג'ים שכבשו אותנו, לראות את הכוח שלו רק מילאה אותי ביותר כוח. באנו לחסר אך הם מחזקים אותנו. תחזירו את כולם עכשיוּ".

צעדת משפחות החטופים (צילום :שב"פ)

הבן של מיה גורן דרש: "להחזיר את כולם הביתה מהראשון עד האחרון כולם כולל כולם. לפני 43 ימים היא נחטפה לעזה כשהיא בחיים ואנחנו דורשים שיחזירו אותה בחיים אותה ואת כל החטופים. כל יום זה נצח. נצח להורים נצח לחטופים. במקומות שהם נמצאים בתנאים שנמצאים 
חייבים להחזיר אותם עכשיו".

יעלה דוד אחותו של אביתר, דריה גונן אחותה של רומי גונן שנחטפו מהמסיבה: "אני אחותה של רומי שנחטפה מהמסיבה של רעים. לפני שאני אחות של חטופה אני אחות של רומי המודל לחיקוי שלי האימא השנייה שלי".

יעלה דוד: "אחות של אסתר דוד בן 22 נחטף מהמסיבה יעלה עוגן בשבילי מצאתי לי חברה לחיים בגלל השותפות גורל המעפנה הזאת. 43 ימים מאז שאביתר אחי נחטף תמיד הלכתי אחריו העתקתי את כל הדברים המטומטים ממנו מחברים שלו הוא תמיד היה שומר עליי גם בתור ילד שלא חגג בר מצווה שהדרכים החלו להיפרד ונפגשנו די במקריות בבית... הפכנו להיות חברים מאוד טובים. לא מגיע לנו מה שאנחנו עוברים מגיע לנו יחס טיפה אחר טיפה שונה. צעדנו חמישה ימים בשביל היפגש עם קבינט המלחמה לדעת מה מונח על השולחן אל תפקירו אותנו פעם נוספת דורשים עסקה שכוללת את כולם בבית עוד היום".

צעדת משפחות החטופים (צילום: ללא קרדיט)
צעדת משפחות החטופים (צילום: ללא קרדיט)

דבורה עידן אמא של צחי עידן (49) נחטף מביתו בנחל עוז: "נוצר צבא של החטופים אמהות ואבהות... בקרוב יצטרפו עוד עשרות אלי לוחמים במילואים ארגונים אזרחיים ועוד צבא החטופים הציוני והמאוחד יהיה בכל מקום בכנסת בכבישים בקריה. הבטחתם להבטיח את שלומנו. לא נשכח. את כולם כולל כולם יש לך את המנדט לעשות זאת ואת הכלים ולהצליח. תמונת הניצחון שאתה מחפש היא רק החזרת כל החטופים, הזמן לא משחק לטובתנו. תגיע כבר היום לדבר איתנו יחד, ושחרר את החטופים כולם בידיים שלך ביבי. בלי החטופים לא תהיה תקומה למדינת ישראל".

צעדת משפחות החטופים (צילום: שב''פ)
צעדת משפחות החטופים (צילום: שב''פ)

צחי אבינועם: "אחרי צעדה של כמה ימים הן יגיעו לכנסת, לדרוש שיעשה הכל להשבת יקיריהן משבי חמאס. אל המשפחות מצטרפים כל הזמן מאות אזרחים. ברור לנו שזוהי מטרת הלחימה. חטופים לפני הכל. ככל שעובר הזמן הסיכוי שהם יחזרו בחיים נעשה קטן יותר. אנחנו יודעים שיש לנו ממשלה אדישה ומפקירה. ממשלה שחיי אדם לא חשובים לה. אחרי הכישלון וההפקרה של העוטף המערכת הפוליטית רוצה להשיג תמונת ניצחון בכל מחיר. היא הגדירה את התמונה הזאת כמיטוט החמאס. אני לא חושב שיש מישהו שחי בישראל ומתנגד למיטוט החמאס. אבל תמונת ניצחון והקלה ושמחה אמיתית תהיה כשהחטופים יחזרו הביתה, למשפחה. עברו 42 ימים מאז האסון. 42 ימים שהם חטופים אצל חמאס".

עידית אבישי: "תמונות החטופים שנראות מכל עבר, לא מאפשרות לשכוח לרגע את היום הארור ההוא ותוצאותיו שילוו אותנו תמיד. גם פגישות עם חברים לכל אורך הדרך, לא מצליחות לשפר את ההרגשה".

יאיר לפיד בצעדת משפחות החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
יאיר לפיד בצעדת משפחות החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

מוקדם יותר, מטה משפחות החטופים הודיע הבוקר (שבת) כי השר גדי איזנקוט נענה לקריאה, ויקח חלק בפגישה שתתקיים הערב עם נציגי המשפחות. מי שכבר אישר את השתתפותו במפגש, הוא השר בני גנץ

בהודעת המשפחות, הדגישו כי הם מצפים שגם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט והשר רון דרמר יקחו חלק במפגש. "יודגש כי בני המשפחות עדיין ממתינים לתשובתם של חברי קבינט המלחמה הנוספים: רוה״מ בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, והשר רון דרמר", נכתב בהודעה. בתוך כך, הצעדה לעבר משרד ראש הממשלה ולמען שחרור החטופים, צפויה להתחדש בזמן הקרוב.

צעדת משפחות החטופים (צילום: ללא קרדיט)
צעדת משפחות החטופים (צילום: ללא קרדיט)

אתמול חשף בן כספית ב"מעריב", כי מיד לאחר הכניסה הקרקעית לעזה, נוצרה הזדמנות לביצוע עסקה עם תנאים טובים מאלו שבהם עוסקים כעת. כמו כן, התייחס כספית למחלוקת שקיימת בתוך קבינט המלחמה בנוגע לסוגיה.

הדיווחים השונים בנוגע לעסקת חטופים אפשרית ממשיכים לזרום כל העת. על פי הדיווחים האחרונים בנושא, ישראל מתעקשת לכלול בעסקה אפשרית שתתקיים בקרוב, את כל האמהות והילדים שמוחזקים ע"י ארגון הטרור בעזה.