הממשלה אישרה הלילה (בין שלישי לרביעי) את מתווה עסקת החטופים עם חמאס שעתידה לצאת לפועל כבר בימים הקרובים. כתבי "מעריב" יצאו לשטח ובדקו מה חושב הציבור על העסקה, שמגיעה לאחר 47 ימים של כאב, חוסר וודאות, ותקווה.

זוהר נגד בן גביר, והפרגון לרמטכ"ל: הציטוטים מישיבת הממשלה הסוערת
400 פירי מנהרות אותרו והושמדו: תיעוד מפעילות יחידת יהל"ם בעזה | צפו

מיכאל, תושב הדרום, אמר: "במידה והיינו מתחילים את המערכה בצורה תקיפה יותר וללא פשרות, ללא פחד מהלחץ עלינו, במכה ראויה שהייתה מבהירה לחמאס ש'בעל הבית השתגע', כנראה שלא היינו מגיעים לעסקה מביכה שכזאת. מנגד, בהתאם למצב שהמדינה הובילה את עצמה אליו, אולי זאת עסקה מתבקשת. קשה לדעת האם זו עסקה טובה או לא מכיוון שמי שהוביל את העסקה היו אותם מנהיגים שהובילו אותנו למצב האבסורדי הזה והיו שרויים בקונספציה, וככל הנראה עדיין שרויים בה, לכן אין בהם אמון מבחינתי".

יוסי יחבס, אב לשלושה ילדים ממושב גילת, ששכל בפיגוע בבאר שבע לפני שנה ו-8 חודשים את אשתו דוריס ז"ל התייחס לשחרור המחבלים הצפוי מהכלא: "לצערי את היקרה שלי אני לא יכול להשיב. אני עם כל המשפחות של החטופים. עם כל הכאב והצער אני חושב שצריך לשחרר את המחבלים למטרת החזרת החטופים למשפחות שלהם, ליקירים שלהם. להם יש את הזכות והיכולת לראות אותם בחיים. בצער ובכאב אני אומר - אין ברירה. עדיפות ראשונה זה למשפחות של החטופים שכן יראו אותם. מה שעשו בכנסת עם חוק עונש מוות למחבלים, זה לא הזמן. אנחנו צריכים להתעסק במלחמה, בחטופים. אחרי שנסיים את המלחמה צריך להתעסק בזה. יש אנשים חיים בעיסקאות האלה ויש להם משפחות בבית שמחכות להם. אני רואה את המשחק שסינוואר מנסה להחזיק אותנו קצר, אבל אני מקווה שלמדנו מטעויות עבר. צריך להנחית מכה קשה. אחרי החזרת החטופים צריך לעשות טיפול שורש בעזה - אסור לעצור".

סיוון זורע מפתח תקווה אמרה כי "זה מאוד קשה, זה לא חד-משמעי, את כל מי שניתן חייבים לשחרר, במיוחד ילדים, נשים, חולים, זקנים. המצב לא פשוט ואני לא מקנאה במי שצריך לקבל החלטה כי כל החלטה לצערי תעלה בסופו של דבר בחיים של אנשים, אבל חייבים לשחרר אותם כמה שיותר מהר. כל יום ושעה שעוברים, עולים לאנשים בבריאות ובחיים".

סיוון זורע על עסקת החטופים (צילום :אלון חכמון)

כנרת ישעיהו טענה ש"הייתם אמורים לתת כמה שאנחנו מקבלים, אותו הדבר לגביהם. להבא תלמדו לא לעשות את זה. יש לנו עוד חטופים שצריך להחזיר". היא הוסיפה כי "צריך לוודא שהחטופים חיים. לא מסכימה לעסקה של 50 תמורת 150, אך מה שהוחלט אני מכבדת".

כנרת ישעיהו על עסקת החטופים (צילום :אלון חכמון)

מנשה לוי טען ש"העסקה לא טובה" והסביר כי "היינו צריכים לכסח אותם ותוך כדי לנסות למצוא את החטופים והחיילים, או לחלופין שהם יצעקו לשמיים, ירימו ידיים וישחררו את כולם. בעסקה כזו אני חושב שאנחנו מפסידים וגורמים לקרע בין משפחות החטופים. ככה גם לא מדברים על החיילים החטופים וזה גם קורע אותנו. למרות הדעות שלי, אם זה הוחלט צריך ללכת באחדות, ביחד, ברוב, ולהיות חזקים".

מנשה לוי מפתח תקווה מתייחס לעסקת החטופים (צילום :אלון חכמון)
יוסי יחבס, אב לשלושה ילדים ממושב גילת, ששכל בפיגוע בבאר שבע לפני שנה ו-8 חודשים את אשתו דוריס ז"ל התייחס לשחרור המחבלים הצפוי מהכלא: "לצערי את היקרה שלי אני לא יכול להשיב. אני עם כל המשפחות של החטופים. עם כל הכאב והצער אני חושב שצריך לשחרר את המחבלים למטרת החזרת החטופים למשפחות שלהם, ליקירים שלהם. להם יש את הזכות והיכולת לראות אותם בחיים. בצער ובכאב אני אומר - אין ברירה".
"עדיפות ראשונה זה למשפחות של החטופים שכן יראו אותם. מה שעשו בכנסת עם חוק עונש מוות למחבלים, זה לא הזמן. אנחנו צריכים להתעסק במלחמה, בחטופים. אחרי שנסיים את המלחמה צריך להתעסק בזה. יש אנשים חיים בעיסקאות האלה ויש להם משפחות בבית שמחכות להם. אני רואה את המשחק שסינוואר מנסה להחזיק אותנו קצר, אבל אני מקווה שלמדנו מטעויות עבר. צריך להנחית מכה קשה. אחרי החזרת החטופים צריך לעשות טיפול שורש בעזה - אסור לעצור".
חגי שפירא, תושב פרדס חנה: ״אני בעד העסקה וחושב שהחטופים צריכים לחזור כמה שיותר מהר הביתה. מעבר לכך, אני מחכה שיקיימו עוד עסקאות - כדי שכלל החטופים יחזרו. צריכים להמשיך ולעשות הכול כדי להחזיר את האזרחים והחיילים שלנו הביתה, לא הגיוני שהמדינה שלנו תפקיר אותם בשבי, גם אם זה אומר שנשלם מחיר כבד לחמאס. עם כמות הנרצחים הבלתי נתפסת, המחיר ששילמנו מה-7 באוקטובר, הוא כבר כבד מדי, אז אם יש אפשרות להקל ולו במעט על הכאב ועל האובדן - זו ההזדמנות. אני חושב שזה חשוב מאוד שמשחררים אימהות וילדים, שיהיו כמה שפחות ימים בשבי, אך עם זאת צריך להמשיך ולעשות את כל המאמצים כדי להחזיר את שאר  החטופים ולא לשכוח אותם - את החיילים מהמוצבים, הצעירים מהמסיבה, והקשישים מהקיבוצים ואת כל מי שנמצא כרגע בשבי״.
גלי עשת בזק מחיפה אומרת: ״אני מברכת על העסקה, מחכה מאוד לראות את הילדים ואת האימהות בחזרה בבית. אני חייבת להגיד שכרגע זה השלב הפשוט של העסקה, והשלבים הבאים יהיו יותר קשים כי מדובר בחיילים וכי לא כל החטופים חיים. לא ברור מי חי, כמה חיים, חמאס לא בטוח אף איפה כל אחד מהחטופים נמצא. זו סיטואציה מאוד מורכבת, שלדעתי מבצע צבאי לא יפתור אותה. המטרה העליונה של הממשלה צריכה להיות החזרת החטופים, כל השאר צריך לבוא אחר כך. הממשלה לא שמה את זה כמטרה עליונה עבורה. טוב מאוד שיש עסקה, אך זה רחוק מלהספיק״.
נראה שככל שהדרמנו התחושות היו אחרות. בתל אביב מחוץ לבית החולים איכילוב דיברנו עם ינאי שאמר: "צריך להחזיר אותם בכל מחיר זו אמורה להיות המטרה העיקרית להחזיר את כולם הביתה ועכשיו אין פה כל שאלה". 

עם יוסי ברחובות שמענו אמירות קצת אחרות:" התנהלנו מאוד חלש מול החמאס והמשכנו גם בעסקה הזאת להראות שסינוואר קובע את סדר היום היינו צריכים להמשיך לכתוש אותם ולעשות עסקה של כולם ובמחיר הרבה יותר טוב באופן שחמאס יבין שאין לו ברירה ולא ירגיש שידו על העליונה".