בכיכר החטופים ובמטה משפחות החטופים והנעדרים, הממוקם לא הרחק משם, שררה אתמול (רביעי) תחושה של מועקה וחוסר ודאות. ביום שלישי בערב כבר הייתה תקווה שמשהו אכן עומד לקרות, על רקע הדיווחים על העסקה להחזרתם של 50 חטופים, אבל סמוך לחצות התחושות התהפכו לחוסר ודאות באפלה, בעקבות ההודעה הדרמטית של המל"ל שהחטופים לא יגיעו לפני יום שישי ואז החלה חרושת השמועות וחוסר הוודאות.

העסקה יוצאת לדרך: 13 חטופים ישוחררו מחר ב-16:00, המשפחות קיבלו הודעות
האם אפשר לסמוך על הערבות של חמאס כלפי קטאר? עמוס גלעד מסביר

במהלך היום עקבו המשפחות אחר כל פיסת מידע, בתקווה שאכן העסקה תצא סוף-סוף אל הפועל. "התחושות מעורבות, אנחנו שמחים על כל אחד שיוצא, אבל לא הולכים הביתה עד שכולם חוזרים בחיים לבתיהם", סיפרה בכירה במטה, על רקע רבים שהגיעו להזדהות, לחזק ולתמוך במשפחות.

"אנחנו בתוך רכבת הרים שנמשכת כבר 48 ימים, אנחנו עוברים סיוט מתמשך שהתעצם בשבוע האחרון", סיפרה שלי שם טוב, אמו של עומר, בן 21, שנחטף בפסטיבל נובה ברעים.

עומר שם טוב ואמו שלי (צילום: צילום פרטי)
עומר שם טוב ואמו שלי (צילום: צילום פרטי)

על התחושות שבנה אינו נכלל בקבוצה החטופים שתשוחרר, היא אמרה בגילוי לב: "בחיים לא חשבתי שתהיה סלקציה ועם זאת, ילדים ותינוקות צריכים להיות בבית שלהם. הרגשות מעורבים – אני מתרגשת לקראת החזרת החטופים למשפחות, מקנאה ועצובה שעומר שלי נשאר מאחור".

שם טוב דיברה בנחישות רבה לקראת המשך הצפוי: "ניאבק בכל הכוח, עד שכולם יחזרו הביתה וזה יהיה המסר שלנו לממשלה ולקבינט. מוטטו לנו את הנשמה והלב. כאשר זה יקרה, נמשיך במלחמתנו עד שכולם יחזרו הביתה ונגביר את המאבק. עד היום נאבקנו בכוח ובהמשך זה יהיה בכל הכוח. מה שהיה עד היום זו רק ההתחלה, אבל עד שזה לא קורה – זה לא קורה. הממשלה צריכה לדאוג פי שניים ששיערה מראשם לא תרד, זו אחריותה, שכולם יחזרו".

עילי דוד, אחיו של אביתר דוד, בן 21, שגם הוא נחטף בפסטיבל נובה, הביע תקווה שהעסקה עם חמאס אכן תמומש והביע משאלה שזו רק ההתחלה. "אנחנו מאוד מקווים שתהיה עסקה. למרות התחושות המעורבות, שרוב החטופים לא יחזרו, אנחנו שמחים על כל ילד שיחזור הביתה ואני מברך על העסקה בלב כבד. 

"אני מאמין שזה רק הצעד הראשון לקראת החזרתם בהמשך של כל החטופים. נחצה כאן מחסום, כשראינו שמסוגלים לעשות עסקה עם השטן, זו פריצת דרך לקראת ההמשך ונמשיך במאבק עד שכולם יחזרו".

עילי נשמע אופטימי לקראת ההמשך: "אביתר בחור צעיר בתחילת דרכו, שאמור היה לטוס בשבוע הבא לתאילנד. הוא שר נגן מצטיין על גיטרה ואוהב מוזיקה. אנחנו מחכים לו, נעלה מדרגה במאבק להחזרתו והחזרת כל החטופים ואני קורא לכל עם ישראל להמשיך להיאבק אנחנו במסע של רכבת הרים".

עידית אהל, שבנה אלון, בן 22, נחטף בפסטיבל נובה ברעים, סיפרה עוד על התחושות: "אלון פסנתרן מצטיין ומאז שהוא נחטף יזמנו מיזמים מוזיקליים. אני מאמינה שטוב מביא טוב ושהוא מרגיש אותי", היא סיפרה, והוסיפה: "אני שמחה שילדים חוזרים הביתה, אבל יש לי חששות שלא ישכחו את כל אלו שיישארו שם, שזה לא יתמסמס. לא נעבור על זה לסדר היום וניאבק. אנחנו כבר מתכננים את היום שאחרי שובו של אלון. הוא חזר מטיול במזרח חודשיים לפני שנחטף, ילד קסום, שכל הזמן מנעים את האווירה והוא ימשיך להיות ככה. התקווה לראות אותו מחזקת אותנו".

תמיד עם הפסנתר. אלון אהל (צילום: צילום פרטי)
תמיד עם הפסנתר. אלון אהל (צילום: צילום פרטי)

אלה חיימי, שבעלה טל, בן 41 מניר יצחק, נחטף המחישה את התחושות של רבים לקראת העסקה: "אם אכן תהיה עסקה, זה נותן תקווה לעתיד. אני מאוד שמחה בשביל המשוחררים, גם אם היו שואלים את טל, הוא היה אומר חד משמעית שקודם כל צריך לשחרר את הילדים, התינוקות והאמהות", היא סיפרה בהתרגשות – "אנחנו אופטימיים לקראת ההמשך ומצפים שכולם ישוחררו, עד האחרון שבהם".

לבני הזוג חיימי שלושה ילדים ואלה נמצאת בחודש הרביעי להריונה. "בעוד שלושה שבועות טל יהיה בן 42, הלוואי שהוא יגיע ליום ההולדת שלו, אבל קשה לי להאמין. אני כן מצפה שהוא יגיע בהמשך ויהיה לצידי בעת הלידה. הילדים יודעים מה קורה, לא קל להם, אבל הם אופטימיים. הם גם מבינים שיש סיכוי שלא יחזור, אבל כולם מאמינים שהוא יחזור. אנחנו ברכבת הרים של עליות ומורדות. חשוב לי שטל יידע שאנחנו בסדר. כשהוא נחטף היו עשרות מחבלים בקיבוץ והמראות היו קשים".

ראובן יבלונקה, שבנו חנן, בן 42, נחטף בפסטיבל נובה ברעים ומאז הוא מוגדר כנעדר, המחיש את חוסר הוודאות: "הייתה לי כבר ברביעי בערב תחושה שלא תהיה עסקה ביום חמישי. מקווה שביום שישי תהיה עסקה, זה הולך לאט לאט ובסוף תהיה. הכי חשוב שהילדים הקטנים יחזרו קודם הביתה ובהמשך שכולם ישובו לבתיהם".