מלחמת חרבות ברזל: בצל הפסקת האש הלא רשמית בין ישראל לחיזבאללה, תושבי הצפון ניצלו את ההפוגה כדי לבקר בבתיהם, לאחר למעלה מחודש וחצי לאחר שפונו.

תושבי העוטף החלו לחזור הביתה: "בארי מוזנחת, אבל יפה כתמיד"
חמאס בלחץ: המנוף החזק של ישראל להחזרת החטופים

אורלי צלאל ושני ילדיה חזרו לביקור בביתם בקיבוץ מצובה, שם נשאר אב המשפחה שי, חבר בצוות החירום של הקיבוץ. "פינו אותנו למלון חוף גיא בטבריה", סיפרה אורלי בשיחה עם "מעריב". "חזרנו רק בגלל הפסקת האש, להרגיש קצת את הבית ובעיקר לבקר את בעלי, שמאז תחילת הלחימה נמצא בקיבוץ כחלק מצוות הצח״י".

על האתגרים של תקופת המלחמה סיפרה: "להיות במלון זה דבר מאוד מורכב, וזו הסיבה שאמרנו שנשאר פה עוד יום אחד לפני שנחזור לשגרה שיצרנו לעצמנו בטבריה. עכשיו מרגיש כאן רגוע, אך בדיוק כשהגענו בצהריים הייתה אזעקה ביישובים לידנו.

״תכננו לחזור היום כבר לטבריה, אבל היה כל כך כיף אז החלטנו להישאר עוד לילה אחד כאן, בשקט שלנו בבית. על אף הפסקת האש, אני לא מעזה לצאת מהבית או להסתובב - יש עדיין פחד ולחץ, וגם כוחות צבא, מטוסים, פעילות וחיילים. זו לא תחושת הביטחון שהיינו חוזרים איתה הביתה כמו פעם".

גבול לבנון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

"עד ששכנענו את הבן שלנו לבוא לקח קצת זמן, הוא הרגיש שהוא לא יכול לסמוך על הפסקת האש הזו. זה מצב מאוד מורכב לילדים, אבל גם הם בסופו של דבר רוצים את המקום שלהם, לשבת בספה שלהם, להיות בפינה שלהם. אמנם יש משהו מנחם לשבת בסלון שלי, לנוח לחדר, להרגיש את הבית - אך עצוב לי שיש לנו חששות לצאת החוצה״, הוסיפה. ״הקיבוץ נראה כרגע כמו עיר רפאים, בלי תושבים אלא רק עם כוחות צבא. חוץ מאיתנו, יש עוד כמה תושבים של הקיבוץ שהגיעו לבקר, וניצלו את הפסקת האש כדי לראות את הבית״.

היא עוד מוסיפה ומתייחסת לחוסר הוודאות שמרחף מעל תושבי הצפון בקשר למועד חזרתם הביתה: ״כבר עלתה השאלה האם אי פעם נחזור לחיות פה, האם המדינה תעשה את מה שהיא צריכה כדי לגרום לנו להרגיש בטוחים״, היא תוהה. ״אנחנו די תלויים באוויר, לא יודעים מתי נחזור ולאן נחזור, זה הקושי המרכזי. זה לא משנה מתי נחזור, אלא לאיפה אנחנו חוזרים, אילו חיים יהיו לנו ביום שאחרי, האם ארגיש בטוח לשלוח את הילדים שלי להסתובב כאן חופשי - מה שאני לא מרגישה כאן עכשיו״.

אלה סויסה, תושבת מושב מנות במועצה האזורית מעלה יוסף, גם כן עזבה את ביתה מאז היום בו פרצה המלחמה וניצלה את ההפוגה בסוף השבוע כדי לבקר: ״אני גרה במושב עם בעלי, ולידנו גרים אחותי, הבת שלה ואמא שלי. כשהחלה המלחמה, עזבנו את הבית וחיפשנו מקום אחר בטוח לשהות בו", סיפרה.

"בסוף השבוע, תוך העסקה של שחרור החטופים, ראינו הזדמנות לבקר בבית ולהתרענן כי חשבנו שיהיה כאן שקט. היה חשוב לנו להגיע גם כדי לקחת בגדי חורף, נעליים מתאימות, לאוורר את הבית ולסדר אותו. מאז תחילת הלחימה, הבית שלי בכלל הוסב למגורי חיילים. החלטנו לתת למילואימניקים ממגלן אפשרות לישון בבית הריק שלנו - במקום שישנו בשטח״, הוסיפה.

"חשבנו שבאמת יהיה שקט אך בצהריים הרסו לנו את התוכניות. נשמעה אזעקה ביישובים שלידנו, ראינו יירוט מעלינו והיה פיצוץ ממש חזק. שמענו אזעקות כשהיינו בחוץ בגינה - וישר רצנו לממ״דים״, מתארת אלה. ״עכשיו אנחנו מתלבטים אם להישאר כאן לעוד יום אחד או כבר לעזוב, מחכים לחסדי נסראללה".

הגליל המערבי (צילום: משה שי פלאש 90)

עוד הוסיפה: "הגענו אתמול בצהריים הביתה ומדהים כאן, סוף סוף אתה בפינה שלך, במיטה שלך, במטבח שלך, אין כמו הרגשה של בית. עשינו ארוחת ערב בשישי יחד כל המשפחה, כמו שצריך. עם זאת, כל הלילה פחדנו שיהיה משהו, וגם שמענו פיצוץ במהלך לילה. ממש חיכינו להפוגה הזאת, אבל אז הבום והאזעקה בצהריים הזכירו לנו למה ברחנו״.

גם רותם שרון, ממצפה הילה שבגליל המערבי, חזרה עם משפחתה להפוגה בביתה: ״זה כיף לחזור, התגעגענו הביתה, אנחנו כבר חודש וחצי לא פה. מתחילת המלחמה, אני, בעלי וארבעת ילדינו התפנינו כי נשמעו ביישוב ללא הרף הפגזות ובומים - ולא הייתה לנו ברירה אחרת. חזרנו לכאן בסוף השבוע כי אמרו שיש הפסקת אש, רצינו לנשום, להתאוורר, להרגיש קצת בית, על אף שחלק מהילדים לא רצו ופחדו".

היא שחזרה: "כשהגענו בחמישי בלילה, היה צרור של הפגזות והילדים נבהלו. היום גם נשמעו אזעקות והיה יירוט באזור. זה מפחיד פתאום לחוות את זה שוב״, היא משתפת. ״כל התקופה הזו אנחנו לא בבית שלנו, ואני מרגישה כמו פליטה, לא במקום הטבעי שלי. אם הייתי יכולה הייתי נשארת ביישוב, אין על ההרגשה של הבית עם הנוף היפהפה והקהילה המדהימה״.

בתוך רצף האירועים, העיתון נדאא' אל-וטן, פרסם השבוע כי לפי "מידע רשמי" שהגיע אל ידיו, הפסקת האש בעזה תחול גם על דרום לבנון, וחיזבאללה יישם אותה כל עוד ישראל תמשיך בהפוגה בעזה ובלבנון. כמו כן, גורם בחיזבאללה מסר לאל-ג'זירה: "לא היינו חלק מהמשא ומתן הקשור להסכם הפסקת האש וחילופי השבויים בין חמאס לישראל״. עוד אמר כי ״דרום לבנון היא חזית התומכת בעזה והפסקת אש שם כוללת את לבנון. חיזבאללה יעמוד בהפסקת האש אם ישראל תעמוד בה. כל הסלמה ישראלית בדרום לבנון או בעזה - תיענה בתגובה של חיזבאללה".