בוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, ביקשו היום (רביעי) לבחון את ניצול התקציבים במשרדי הממשלה בכל הקשור להחלטת הממשלה הנוגעת לתוכנית להעצמה ולפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הדרוזיים ברמת הגולן. ראשי רשויות מהעדה הדרוזית בגולן והגליל הגיעו לדיון, וסיפרו על תקציבים אפסיים בחלקם שהגיעו בשנים אלה ממשרדי הממשלה. 

"לתקן את חוק הלאום עכשיו": תנועת אומ"ץ מתייצבת לצד העדה הדרוזית

יו"ר הועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל ח"כ מיכאל ביטון אמר: "טובי העדה הדרוזית הקריבו את חייהם למען המדינה במלחמה הנוכחית. סעו לרשויות הדרוזיות ותראו איך הן קולטות מפונים ונרתמות למטרות המלחמה. מהצד השני, אנו רואים שמבטיחים כסף ליישובים הדרוזיים, ובסוף השנה מגלים שרק 50 אחוזים מתוכניות הפיתוח מיושמות. זה בלוף ישראלי? מתחייבים ולא משחררים חסמים. אנחנו נותנים לממשלה את החודש הקרוב להגיע לניצול תקציבי של 90%״. 

ראש מועצת עין קנייא, ואיל מוגרבי, הוסיף ותיאר את המצב הכלכלי במועצתו: "משרדי התחבורה, הרווחה והספורט העבירו לנו אפס שקלים. משרד הפנים העביר לנו רק חצי מהתקציב שהוקצה בסך 895 מיליון ש"ח, ומשרד החינוך היה אמור להעביר 17 מיליון ש״ח, אך הועברו אלינו רק  1.4 מיליון ש״ח. חסרים לנו 10 מיליון ש"ח לבניית בתי ספר, מאיפה נביא את זה?״

חה''כ מיכאל מרדכי ביטון, ראש הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חה''כ מיכאל מרדכי ביטון, ראש הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

צביקה האוזר, המלווה את המועצה בוקעתה הוסיף: "החלטה 717 המדברת על תקצוב תלת שנתי בגובה של 351 מיליון ש״ח, הראתה בפועל ביצוע של 18% מהתקציב שהוקצה לבוקעתה בין השנים 2021-2023. אבסורד״, אמר. ״המדינה מצהירה הצהרות פוליטיות ראויות על חיזוק הגולן, אבל בתכלס, אלה כספי רזרבה שבסוף השנה מעבירים לדברים אחרים. במשך שלוש שנים קיבלנו אפס תקציב ממשרדי התרבות וספורט, חדשנות, בריאות, הגנת הסביבה, חקלאות, פריפריה, אנרגיה ונגב וגליל״. 

ראש מועצת מג'דל שמס דולאן אבו סאלח אמר כי "אין הרשאה תקציבית לביצוע וזה מונע מאיתנו להתקדם למכרז. בתחום התחבורה תוקצבנו על 33 מיליון ש"ח, אך עד עכשיו המועצות לא קיבלו הרשאה תקציבית אחת בתחום התחבורה וזה הזוי. אצלנו ובעין קנייא יש טופוגרפיה קשה, ואנחנו צריכים לבצע פרויקטים תחבורתיים שאם לא נבצע, מפגעים בטיחותיים ימשיכו לסכן חיי אדם בכל יום״, אמר. 

יו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר: "המבחן של הממשלה הוא מה יקרה בדצמבר עם אישור התקציב. הציפייה של הוועדה היא למאה אחוזי ביצוע ביתרות של 2023 אחרי כל התיקונים שנעשו באוצר, כך שיועברו כלל ההתחייבויות שיבטיחו רציפות והמשכיות של פרוייקטים. הוועדה מצפה מכל משרדי הממשלה 100 אחוזי ביצוע וקשר עם הרשויות. לא נקבל פחות מזה״.