פחות מקילומטר מגבול ישראל, חמאס התאמן במשך תקופה ארוכה על ביצוע מדויק של הטבח בדרום – ובישראל ראו אבל לא השכילו לחבר את הנקודות, כך לפחות עולה מניתוח מפורט שפרסם הבוקר (חמישי) ה-BBC.

הפקרות: בכיר במודיעין לשעבר חושף עוד מחדל שלא ידענו
"מחדל מודיעיני עצום": בעולם נדהמו ממתקפת הפתע על ישראל

על פי הניתוח, בטבח בדרום בשבת השחורה השתתפו חמש קבוצות מחבלים פלסטיניות שונות שפעלו בתיאום שהוכן מראש. הקבוצות – שכללו את חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ועוד פלגים חמושים קטנים יותר ברצועה – התאמנו קראת המתקפה החל מ-2020 בשורת תרגילים צבאיים משותפים שדמו מאוד לטקטיקות שנצפו בתיעודים שהופצו מיום הטבח עצמו. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תחקיר ה-BBC על החמאס (צילום: מתוך תחקיר ה-BBC)
תחקיר ה-BBC על החמאס (צילום: מתוך תחקיר ה-BBC)

מהניתוח עולה שהקבוצות הכינו במעוד מועד יחידות שאומנו במיוחד לחטיפת בני ערובה, לפשיטות מהירות על יעדים ולפריצת גדר הגבול. כל הטקטיקות האלה, שנצפו בבירור בתרגילים בצילומי אוויר ולוויין וכן בצילומים מהשטח, יושמו ב-7 באוקטובר. בתגובה לממצאי הניתוח אמרו קצינים בצה"ל ל-BBC שבדיעבד מערכת הביטחון הישראלית "לא ראתה לאין כל המידע הזה הזה מוביל" מבחינת הכוונות של חמאס.

תחקיר ה-BBC על החמאס (צילום: מתוך תחקיר ה-BBC)
תחקיר ה-BBC על החמאס (צילום: מתוך תחקיר ה-BBC)

הדבר עולה בקנה אחד עם שורה של דיווחים השבוע – בין היתר גם שנחשפו ב'מעריב' על ידי בן כספית – לפיהם גורמים שונים במודיעין הישראלי הזהירו לפני המתקפה על פעילות חשודה של חמאס ועל הכנות של המחבלים לתקיפה, אבל הן נתקלו בהתעלמות. 

בין היתר הניתוח מראה כיצד עוד בדצמבר 2020 הכריז מנהיג חמאס בעזה איסמעיל הנייה על התחלה של סדרת תרגילים משותפים עם יתר הפלגים ברצועה בשם "עמוד התווך החזק", שמטרתם הייתה שיפור התיאום בין פעילות כוחות הטרור ברצועה תחת פיקוד מאוחד. כבר התרגיל הראשון כלל יריר רקטות, פשיטה על דגם בסיס צבאי של צה"ל ושביית חיילים לוחמים. סרטוני התעמולה שפרסם חמאס הראו כיצד מפקדיו מנהלים את התרגיל מתוך בונקר מבוצר.

תחקיר ה-BBC על החמאס (צילום: מתוך תחקיר ה-BBC)
תחקיר ה-BBC על החמאס (צילום: מתוך תחקיר ה-BBC)

בדצמבר 2021 ובמהלך 2022 התקיימו ברצועה תרגילים נוספים באותה מתכונת, תחת עינה הצופה של ישראל. התרגילים כללו "שחרור התנחלויות" – הכוונה היא לפריצה והשתלטות על יישובים אזרחיים בעוטף עזה – והחזקה של בני ערובה אזרחיים למשך שעות תוך איום על חייהם בנשק חם.

אחד האתרים ששימש לאימונים נבנה בגלוי במרחק של פחות מ-800 מטרים מגדר הגבול של הרצועה עם ישראל. הבסיס המזויף כלל מבנים ומכשולי ביטחון שחיקו בדיוק את אלה של צה"ל בגבול. בספטמבר 2023, שבועות לפני הטבח, אנשי החמאס ערכו סיורי תצפית נרחבים על בסיסי צה"ל לאורך הגדר. 

על פי ההערכה בטבח עצמו יושמו בפועל כל השיטות שתורגלו במשוף על ידי חמאס ויתר ארגוני הטרור באמצעות כוח שכלל יותר מ-3,000 מחבלים חמושים, לצד אלפי פלשתינים נוספים שסייעו בהכנות המבצעיות. נראה שהפיקוד המאוחד אפשר לבצע תכנון מרכזי על ידי הנהגת החמאס, תוך שיתוף שאר הארגונים רק בשלב מאוחר יותר.