סמ"ר אסצ'אלו סמה, בן 20 מפתח תקווה, לוחם בגדוד 932 של חטיבת הנח"ל, נפטר אמש מפצעיו בבית החולים לאחר שנפצע בקרב בצפון רצועת עזה ב-14 בנובמבר. היום (ראשון) סמה הובא למנוחות בבית העלמין סגולה בפתח תקווה, כאשר מאות ליוו אותו בדרכו האחרונה.

שמישהו יראה לי איפה מסתתרים חפים מפשע ברצועת עזה | אביגדור ליברמן
יחסי גלנט נתניהו במשבר: "בליכוד כבר תקופה מסמנים את שר הביטחון כחשוד מאוד"

תא"ל אילן הררי סיפר: "תמיד דאגת שיהיה טוב לחברים שלך. שאפת ללמוד ולהשכיל בכל רגע פנוי, לעשות טוב יותר ולהיות הגרסה הטובה ביותר. השרית ביטחון לחבריך יחד עם האתגרים הרבים שבתפקיד הלוחם. חטיבת הנחל כולה ממשיכה בלחימה ובמשימת ההגנה על מדינת ישראל". 

חיה בלחסן, המחנכת של סמה בכיתה ט' והמנהלת של פנימיית "מקיף מוסינזון" בה התחנך, מספרת בכאב על החניך שכולם קראו לו אסי, ש"נלחם שלושה שבועות כמו אריה", אך כוחו לא עמד לו והוא מת מפצעיו.

"הגיע ילד שובב בן 14 עם שתי גומות חן, מלא שמחת חיים ואהבת הארץ, אוהב אדם, עם הרבה כבוד, שסיים את המסלול העיוני כלוחם בגיל 18 עם תעודת בגרות מלאה", סיפרה. "הוא אהב כדורגל, חברים, אהב לצחוק. הוא היה מאוד דומיננטי וכולם אהבו אותו".

בלחסן סיפרה כי היא ליוותה את אסי באופן אישי והאמינה בו לאורך כל הדרך. "זו הייתה גאווה גדולה", היא סיפרה והוסיפה כי "כשאבא שלו ראה אותי בבית החולים הוא אמר: 'הנה אמא שלו הגיעה'".

אסי הותיר אחריו זוג הורים ואחים קטנים. "הם משפחה טובת לב שמוקירה כבוד, מלאת הערכה לכל דבר שהיא מקבלת, אנשים טובים. אשרי המדינה שאלו בניה", ציינה בלחסן.

סצ'אלו סמה ותלמידי פנימיית ''מקיף מוסינזון'' (צילום: באדיבות פנימיית ''מקיף מוסינזון'')
סצ'אלו סמה ותלמידי פנימיית ''מקיף מוסינזון'' (צילום: באדיבות פנימיית ''מקיף מוסינזון'')

עוד סיפרה, כי קצינים שפגשה בבית החולים סיפרו לה שכשאסי והלוחמים הגיעו למנהרה אסי צעק: "תתרחקו מפה, מסוכן פה", ואז אירע פיצוץ מטען ממנו הוא נפצע באורח אנוש.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

"הוא דאג לחברים בשדה הקרב כמו בבית הספר", אמרה. "היה לו משפט מנצח: 'תנצח את הפחדים שלך', הוא כל הזמן היה אומר את זה".

עם היוודע דבר מותו הגיעו כל בוגרי הפנימייה אל המוסד החינוכי, העלו זיכרונות והבטיחו להנציח את זכרו.

פינת ההנצחה לסמ''ר אסצ'אלו סמה בפנימייה בה התחנך (צילום: באדיבות פנימיית ''מקיף מוסינזון'')
פינת ההנצחה לסמ''ר אסצ'אלו סמה בפנימייה בה התחנך (צילום: באדיבות פנימיית ''מקיף מוסינזון'')

קריסטינה קלימנקו, המחנכת של סמה, אמרה כי "אסי לב גדול מאוד. תמיד עם חיוך על הפנים, אם הוא רואה מישהו מצוברח תמיד היה מרים את החבר, היה מאוד משמעותי בכיתה שלו. 'תהיה חזק יותר מהתירוץ שלך', היה משפט שהיה מאוד מזוהה עם אסי. משפט שאפילו נכתב בגב החולצות בטיול השנתי. זה היה אסי שלנו. סיפרו לנו שהוא היה מעביר הרצאות בנושא האפלייה שעברה העדה האתיופית, היה מנהיג, עזר ותרם בכל, ותמיד עם חיוך".