בתקופה האחרונה, בעקבות גל הפיגועים במדינת ישראל, ניתן לראות כי הטרור מכוון כנגד ערים חרדיות ויישובים החרדים, בהם אין נושאי נשק. אזרחים ספגו אבדות קשות במדינה, וילדים רבים ונשים שוהים בחרדות יומיומיות ללא מענה הולם וללא תחושת בטחון - הן מטרור והן מאירועים שונים בקהילה.

ארגון ״מגן״ פועל לייצר ביטחון בכל קהילה, שכונה ועיר במדינת ישראל ובדגש על ערים בהן מספר נושאי הנשק נמוך, ע״י אזרחים מיומנים, הפועלים בהתנדבות בפרויקט "מגן" – משטרת ישראל ובשיתוף העיריות השונות.

מטרת מיזם "מגן" היא שיהיה אדם חמוש בכל בית כנסת אשר ייתן מענה ראשוני וסיוע למערכת הביטחון נגד טרור ופח"ע, בדגש על ערים בהן מספר נושאי הנשק נמוך, על ידי הפעלת מערך מתנדבים ארצי בכל קהילה ולכל אתגר עם זמן הגעה מהיר לכל אירוע, בהתבסס על מיקום גיאוגרפי, תוך יצירת תחושת בטחון בערים ובקהילות השונות.

מיזם "מגן" נוסד בכדי לספק ביטחון בשני מישורים, ביטחון לאומי – גיבוש כיתות כוננות המבוססות על לוחמים מיומנים, בכל קהילה ועיר, וביטחון קהילתי – גיבוש קבוצות מתנדבים בכל שכונה ועיר ליצירת קהילה בטוחה.

כנס ארגון ״מגן״ (צילום: ללא קרדיט)
כנס ארגון ״מגן״ (צילום: ללא קרדיט)

מתנדבי "מגן" משתלבים כמתנדבי המשמר האזרחי לכל דבר ועניין ולכן זוכים לתנאים של שוטר בהיבט הגיבוי הביטחוני והמשפטי וכן התנאים הייחודיים לשוטרים כגון קרנות השוטרים. המתנדבים רשאים להתנדב באזורים רגישים ללא מדי משטרה בהתאם לתקנות המשטרה להתנדבות במשמר שכונה.

שלומי קוגלר, יוזם ורכז פרויקט מגן ביתר סיפר כי עד לפני מספר חודשים היו בעיר כ–750 חמושים וכיום יש כ-1,500 חמושים, "כשיש חדירת מחבלים לישוב אנחנו לא פועלים מבצעית, אבל החמושים שלנו תוחמים את גבולות הגזרה, לדוגמא כשהייתה התרעה לחדירת מחבלים בערב שבת לפני כמה שבועות, המתנדבים שלנו יצאו לרחוב וביקשו מאנשים לעלות הביתה. זה ערב שבת כך שלא כולם הבינו במה מדובר והיה חשוב לעדכן אותם".

דוגמא נוספת שאותה מציין שלומי קוגלר, היא כי "בשעת חירום, המתנדבים שלנו יהיו שדכנים ויוכלו ללוות את כוחות הצבא למקומות שעלולים להיות בעייתיים או מסוכנים בתוך העיר ביתר עילית כי הם מכירים את השטח ויוכלו להכווין את כוחות הצבא ומדובר בזמן יקר שיכול לחסוך בחיי אדם".

יוסי לוי, מנכ"ל עמותת "נצח יהודה, ומייסד פרוייקט "מגן" אמר: "מאז אירועי השבת ה–7 לאוקטובר יותר ויותר קהילות חרדיות מבקשות להצטרף לשורת הארגון ולשמש ככוננים לשעות חירום כדי לתת מענה מהיר עד להגעת כוחות הביטחון. ״מגן״ מהווה הגוף היחיד בשטח הפועל בתיאום משטרת ישראל ובאישור גורמי הביטחון, עם מעל ל-1,000 מתנדבים בערים השונות. ולאור העובדה שכיתות הכוננות הצילו חיים בטבח שאירע בעוטף עזה הגברנו את הפעילות בתוך הערים החרדיות שבהן מספר נושאי הנשק נמוך משמעותית ביחס לערים אחרות. אנו מקבלים בברכה כל מתנדב שמגיע ורוצה לתרום לתחושת הביטחון לקהילה ולסביבה שלו".