אחרי שדרשו זאת בימים האחרונים, נציגי משפחות החטופים והנעדרים נפגשו היום (שלישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה, בפגישה שהפכה מהר מאד לסוערת ואמוציונלית. בהקלטות מתוך הפגישה הקשה, נחשפו העדויות המזעזעות מתוך רצועת עזה, ואת הזעם של המשוחררים וקרובי משפחות החטופים על התנהלות הממשלה.

תיעוד מבהיל: רסיסי רקטה נפלו סנטימטרים בודדים מהולכי רגל בת"א
"הפצע של רומי לא מטופל": במשפחות החטופים דואגים למצבם הבריאותי

האזינו לפגישה הסוערת:

הקלטות משפחות החטופים עם קבינט המלחמה (צילום :ללא קרדיט)

בין נציגי המשפחות היו גם חטופות שחזרו משבי חמאס בשבוע שעבר במהלך הפסקת האש. החטופות סיפרו אחת אחרי שנייה כיצד חששו לחייהן במהלך השבי בעזה - אך דווקא מהפצצות צה"ל. "הפגזות שם מפחידות אותי מאד", סיפרה אחת החטופות. "יש משפחה שאני מכירה שפגז נפל בבית שלהם ובנס הם ניצלו".

לאחר מכן, תקפה את קבינט המלחמה: "אין לכם מושג מה אתם עושים שם. ישבנו במנהרות ופחדנו שישראל תהרוג אותנו, לא חמאס. אני מבקשת להתחיל בהחלפת השבויים. כולם צריכים לחזור הביתה ללא עדיפות. כל יום הוא קריטי לכולם. הגברים מוחזקים בתנאים יותר קשים. קודם השבויים - ואז מיטוט חמאס". 

חטופה אחרת סיפרה בצעקות: "הייתי במסתור שהופגז. התחושה היא שאין מושג מה קורה. אתם טוענים שיש מודיעין אבל עובדה שהופגזנו. אתם שמים פוליטיקה מעל השבת החטופים. תחזירו את כולם. זה מה שחשוב לכם? למוטט את שלטון חמאס? אף אחד מאיתנו לא ראוי ליחס שונה משאר אזרחי ישראל. אין לכם שום מידע, עובדה שהופגזנו ועובדה שאף אחד לא ידע איפה היינו". 

נתניהו התייחס לחשש של המשפחות מפני הפצצות צה"ל ואמר כי "עד שלא התחלנו בתמרון הקרקעי לא היה שום דבר, ורק כשהתחלנו נוצר הלחץ שהתחיל להפעיל את אותותיו על החמאס - מה שיצר אפשרות להוציא את החטופים".

משפחות החטופים מחוץ לפגישת הקבינט (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים מחוץ לפגישת הקבינט (צילום: אבשלום ששוני)

משפחות החטופים לפני הפגישה עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים לפני הפגישה עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)


עוד אמר: "תכננו להוציא עוד אנשים, אך מי שעצר את המתווה הזה הוא לא אנחנו - אלא הצד השני". דבריו של נתניהו התקבלו בצעקות רמות מצד משפחות החטופים, ונתניהו, שהתאפק שלא להגיב לצעקות בחזרה, אמר: "אני מכבד אתכם יותר מדי. המחיר שחמאס רוצים הוא לא האסירים - הוא מדינת ישראל. אם תיווצר אפשרות להביא את כולם במכה אחת אתם חושבים שמישהו כאן לא יסכים לזה? יסכים ועוד איך".

גם השר גלנט התייחס להפצצות צה"ל ולחשש המשפחות ואמר: "אני מודע למה שאתם אומרים ולמה שעובר על החטופים - אבל בלי פעולות צה"ל אין תוצאה. איפה שיש לנו ספק הכי קטן אנחנו לא מסכנים אנשים. אני יודע שהרעש הוא כבד והאירועים קשים אבל אנחנו משתדלים מאד לדייק". אחת מניצולות השבת השחורה גערה בו בעת שסיפרה את סיפורה: "גלנט אל תוריד את העיניים, תסתכל לי בלבן כמה שאתה יכול - כי אני הייתי עם החמאסניקים". 

משפחות החטופים מחוץ לפגישת הקבינט (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים מחוץ לפגישת הקבינט (צילום: אבשלום ששוני)

משפחות החטופים מחוץ לפגישת הקבינט (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים מחוץ לפגישת הקבינט (צילום: אבשלום ששוני)


בהמשך המפגש התייחס נתניהו שוב לעסקה של הפסקת אש ושחרור אסירים ביטחוניים בתמורה להחזרת חטופים נוספים והשיב: "מבהיר מה קיים ומה לא קיים. אין בעולם המציאות עסקה של 'כולם תמורת כולם', ודרישת הסף של חמאס זו האפשרות של הישרדות השלטון שלו כשהוא מבטיח שהוא יעשה את הנוחבה הזה עוד פעם ועוד פעם ואנחנו לא נסכים ואתם גם אתם לא, זה הנושא הראשון". 

"יש עובדה מוכחת שהתמרון הקרקעי העוצמתי הוא זה שהוביל לשחרור החטופים שהצלחנו בעזרת השם להחזיר, והתמרון הוא המפתח להחזיר את השאר. המחויבות שלנו היא לכולם. לא לחלק, לא לנשים ולא לגברים, לא לצעירים ולא לקשישים, המחויבות היא לכולם והדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות התמרון הקרקעי שאנחנו עושים וממשיכים לעשות. ברגע שתיווצר הזדמנות להביא את שאר החטופים אנחנו לא נחמיץ אותה. לא נחמיץ אף הזדמנות".

עוד אמר נתניהו: "אנחנו מול אויב אכזר. לא מעניין אותו שום דבר, גם לא האנשים שלו. הכי אכזר בכדור הארץ. גם אתם לא הייתם רוצים שנחשוף בפניו את האסטרטגיה שלנו, מה שנגיד כאן הכול בסוף יצא החוצה. לא הייתם רוצים שנחשוף איך אנחנו פועלים ומחויבים בכל נימי נפשנו. אנחנו לא רוצים שחמאס יידע איך אנחנו עובדים כדי להביא אותם. כדי לעשות את זה אנחנו חייבים לשמור על עמימות מסוימת. האחריות שלנו היא להחזיר את כולם בלי יוצא מן הכלל ואנחנו גם נממש את האחריות הזו ונביא אותם הביתה".

במהלך שיח עם נציגי המשפחות, אמר נתניהו: "לא יכולנו להחזיר את כולם בבת אחת. המחיר שהם רוצים זה לא רק האסירים. זה גם האסירים. לא הייתה אפשרות״.
‏נציגת משפחה הגיבה: ״אז מה אתה אומר לנו שהם יישארו שם עכשיו עוד כמה חודשים?״.
‏נציג משפחה צעק על נתניהו: ״אז לך הביתה אם לא הייתה אפשרות״.