בכפר המכביה ברמת גן התקיים טקס הסרת הלוט מהאנדרטה הראשונה שהוקמה בארץ לזכר חללי "השבת השחורה" ה-7 באוקטובר.

הטקס המרגש התקיים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית שדרות אלון דוידי, בכירים בתנועת מכבי העולמית ובמשטרה ונציגי משפחות שכולות.

את פסל "עוטף ישראל", שגובהו כשלושה מטרים ואשר הוצב סמוך לרחבת הכניסה למלון כפר המכביה, פיסלה דינה רקנאטי ז"ל והוא נתרם על ידי משפחת רקנאטי.

"אנחנו עומדים כאן יחד, כמעט עשרה שבועות מאז אותה שבת שחורה משחור – ב-7 באוקטובר. למרות שלוח השנה מעיד והראש יודע הייטב שעוד מעט כבר חנוכה, נדמה ששעון הלב עצר בבוקר הנורא ההוא, של שמחת תורה. אנחנו כבר יודעים. משהו מאיתנו נשאר שם, בממ"ד, במיגונית, בשדה הקטל הנורא", ציין הרצוג – "ממש לפני החג הנפלא הזה, חג האורים, חג הגבורה, בתוך מלחמת טוב ברע, מלחמה על קיומנו כאן, אנו עומדים יחד, מול פני האנדרטה הזו בכפר המכביה, המנציחה את גבורת המכבים ורואים הייטב איך גם הסיפור שלנו משתלב בגבורתם ההיסטורית ונכתב שוב ומחדש, כדף חשוב בתולדותיו של העם".

דוידי, שתושבים מעירו פונו למלון כפר המכביה, ציין, כי הוא מקווה שהנחישות בלחימה לא תיפסק, עד להשמדת חמאס בעזה. "ה-7 באוקטובר היה יום של כאב עצום, אסון גדול ומחדל גדול, החנוכה תאיר את דרכנו", הוא ציין עוד.

שאמה הכהן אמר עוד: "כל אחת אחד מאיתנו לא ישכח איפה היה ב-7 באוקטובר, לפני השעה 7:00 בבוקר ואף אחד לא ישכח את האירוע הייחודי ברמת עולמית והיסטורית של האנושות. בפעם הראשונה ראינו אירועים נאציים מאז מלחמת העולם השנייה. לא ניתן לשכוח ולא ניתן לסלוח".

שאמה הכהן הדגיש את ההירתמות של רמת גן למאמץ המלחמתי ולסיוע למפונים שהגיעו לכפר המכביה. "רמת גן מגויסת. 24 משפחות שכולות מתגוררות בעיר. ברחוב חצור, שהוא רחוב קטן ישנן שתי משפחות שכולות ובניין ברחוב לנדאו בשכונת מרום נווה ישנן עוד שתי משפחות שכולות, השכול כבד מאוד, משפחות מתרסקות, עסקים מתרסקים. אבל עם ישראל הוא עם מאוחד, האימרה מאז פרוץ המלחמה – 'ביחד ננצח', ממחישה את הביחד של כולנו שגם מיוצג כאן".

יו"ר תנועת מכבי עולמית, אמיר פלד אמר עוד: "כפר המכביה משמש החל מהלילה של ה-7 באוקטובר כבית למפוני יישובי העוטף בדרום ונתן מענה שאיבדו את בתיהם, או היו באזורי סכנה".