בצל הצער והכאב במדינה נוכח המלחמה מול כוחות החמאס בעזה ו-138 החטופים שנותרו בשבי ברצועה, ישראלים רבים הדליקו הערב (חמישי) את הנר הראשון של חנוכה.  החג אמנם מתקיים במקביל ללחימת כוחות צה"ל בגבול הצפון ובלב עזה, אך חיילים רבים לא ויתרו על ציון החג, ויצאו להדליק את הנר הראשון בשטח.

"מדליקים את האור לחטופים": צפו במעמד הדלקת נר חנוכה ראשון בכותל
בציון חודשיים למלחמה: דגלי ישראל הונפו בכל יישובי עוטף עזה

בחג הזה, לוחמי חטיבה 14 החליפו את המשפחה באחיהם לנשק ואת הבגדים החגיגיים החליפו במדים מאובקים. המטרה – להבטיח שאת החג הבא תושבי העוטף יוכלו שוב לחגוג בבטחה בביתם. לפני חודשיים הם עזבו את כל עולמם בשביל להצטרף למאמץ המלחמתי. הם לחמו בצפון הרצועה ובאזור בית חאנון, השמידו וכבשו מוצבי שלטון מדיניים וצבאיים. בין ההישגים המבצעיים המשמעותיים ביותר של החטיבה - כיבוש מוצב פלסטין, אשר שימש את ארגון החמאס כמרכז אימונים להוצאת פיגועים.

חיילים בלב עזה חוגגים את חג החנוכה. צילום: מתוך רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א'

עכשיו בחג, לצד הפעילות המבצעית שלא פוסקת לרגע, משא"ן החטיבה הכין ללוחמיו כ-2000 מארזים חוצי גבול לקראת חנוכה. המארזים כוללים חנוכיות שעוצבו במיוחד על ידי ילדי העוטף, ברכות מילדי הדרום, נרות חנוכה, ערכות מתיקה ועוד דברים נוספים.

חיילים חוגגים את חג החנוכה בגבול הצפון (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
חיילים חוגגים את חג החנוכה בגבול הצפון (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לוחם בגדוד 8114 של חטיבה 14, רס״ר במיל׳ אריאל, בן 41 ואב לארבעה, סיפר על התחושות החג, הרחק ממשפחתו, והדלקת הנרות בלב עזה: "יש לי ארבעה ילדים. חנוכה זה החג הכי משפחתי וזה מורכב לא להיות בבית. המצווה היא נר איש וביתו, להיות בבית. אבל יש משהו מאוד סמלי להדליק נרות בלב עזה. זה מזכיר לי את הדלקת הנרות מול דגל המפלגה הנאצית".

אריאל מתייחס לתמונה מהדלקת נרות בחנוכה תרצ"ב, אותה צילמה רחל, אשתו של הרב עקיבא פוזנר שהיה הרב האחרון של קהילת קיל בגרמניה. מאחורי התצלום, ציטטה רחל את משיר נאצי: "יהודה תמות, כך אומר הדגל", ומיד הוסיפה ציטוט מהנביא מיכה: "'ויהודה לעולם תשב', כך עונה הנר". החנוכייה נמצאת היום במוזיאון יד ושם.

הדלקת נרות בשואה, חנוכה תרצ''ב (צילום: פרטי)
הדלקת נרות בשואה, חנוכה תרצ''ב (צילום: פרטי)

"מול הרשע, יש חנוכייה דולקת", אומר אריאל. "מאז השבת השחורה אנחנו נלחמים ונותנים להם בראש. זאת גאווה גדולה להיות חלק משרשרת הדורוטת, מהמכבים שנלחמו ביוונים ועד אנחנו שנלחמים בחמאס. להדליק חנוכייה זה מסמל את הגבורה היהודית. להדליק אותה בלב עזה, מסמל את הגבורה בימים אלה. כל אחד השאיר משפחה מאחור וזה קשה, אבל יש לנו תחושת שליחות. לשאת את נס גבורת היהודים בימים ההם, בזמן הזה".

חיל הרבנות הצבאית סיפק מענה לחיילים בסדיר ובמילואים כך שיוכלו לחגגו את החג בצורה הטובה ביותר. בשבוע האחרון פעלו אנשי החיל לחלק מעל 100,000 חנוכיות אלומיניום ונרות צבעוניים בבסיסי צה"ל ובכינוסי החיילים בכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום. כמו כן חולקו יותר מ-15,000 חנוכיות ונרות שמן זית, 5,000 אקווריומים לחנוכייה מפני פגעי מזג אוויר ומאות חנוכיות ענק נוספות.