"יש לי בראש תמונה שהמלחמה מסתיימת ואנחנו חוזרים הביתה, ומובילים את הנרצחים של כל הקיבוצים שנקברו בקבורה זמנית הביתה, דרך כבישי מדינת ישראל, ועם ישראל עומד בצדדים עם דגלי ישראל ומלווה אותם בדרכם האחרונה. זו מבחינתי תמונה של תיקון. לא של ניצחון מול חמאס, אלא של אחדות".

קיבוץ בארי יצליח להשתקם? חיים ילין: "כסף לא יעזור"
חיים ילין: "כל מי שהיה באירוע בבארי איבד את הכל, מישהו פישל"

בחודשיים שחלפו מאז הטבח, חיים ילין הפך לאחד מסמלי המלחמה. האיש הצנוע, בעצמו ניצול באיר, שימש פנים וקול לנרצחי העוטף. כעת בראיון נרחב למוסף מעריב שיתפרסם במלואו ביום שישי הוא משתף כיצד הטבח שינה אותו, את החזון שלו לעתיד העוטף וכיצד לדעתו מדינת ישראל צריכה להיראות ביום שאחרי.

"עד 7 באוקטובר הייתי בנתק טוטאלי מכל התקשורת והפוליטיקה. אבל אז הגיעו המחבלים, ואני, הבן שלי והחברה שלו נכנסנו לממ"ד ולא יצאנו ממנו במשך 12 שעות", אומר ילין, "כשיצאתי החוצה, למרות שכבר הייתה שעת דמדומים, האור סנוור אותי. אני זוכר שפתאום היה המון אוויר. פתאום יכולתי לנשום, ומאותו רגע משהו בי השתנה לחלוטין".

חיים ילין (צילום: אלוני מור)
חיים ילין (צילום: אלוני מור)

באיזה מובן השתנית?
"אכפת לי הרבה יותר מאנשים, ואני לא מפחד מהמוות. אם שרדתי את זה, כנראה שנותרו לי עוד כמה משימות. אני מאוד מאמין בזה, למרות שאני אדם חילוני. אני מבין מה הכי חשוב בחיים. לא תמיד אנחנו מבינים את זה, כי אנחנו עסוקים יותר מדי בלרוץ אחרי האוטו הכי גדול, הבית הכי נוח, המשכורת הכי גדולה ושוכחים לחבק את המשפחה. אני אומר לכולם, תחבקו את המשפחה שלכם הכי חזק שיש. כל יום מחדש".

משהו השתנה גם בתפיסה הפוליטית שלך?
"כן. אין שום מילה בעברית שיכולה לתאר את השטניות של הרוע. ואם זו דרך הפעולה והאידיאולוגיה של הרוע המוחלט, אז אי אפשר לחיות איתו או לידו. זה או אנחנו או הם. את זה ממשלת ישראל חייבת להבין. כי אנחנו יודעים יותר מכל אחד אחר מה עוללו לנו פה. בכל פעם אמרו שחיסלנו את האיום. כשפוצצו כמה מנהרות, אמרו שעכשיו המוטיבציה של חמאס לירות על מדינת ישראל תרד פלאים. אבל זה היה רק ססמאות ריקות מתוכן".

ההריסות בבארי (צילום: מיכה בריקמן)
ההריסות בבארי (צילום: מיכה בריקמן)

איך אתה מרגיש כשראש הממשלה, שהמחדל התרחש במשמרת שלו, לא מוכן לקחת אחריות?
"מה אני יכול להגיד, במהות, בן אדם שלא לוקח אחריות ולא יודע לבקש סליחה על טעויות שהוא עשה, זה בן אדם לא שלם. הוא עדיין לא למד בחיים מה זה כוח של לקחת אחריות ולהגיד סליחה. כשלוחמי יחידת שלדג הגיעו לשורדי קהילת בארי בים המלח, ומפקד שלדג קם ואמר, אני מבקש מכם סליחה שלא הגענו מוקדם יותר להציל יותר אנשים, אז הקיבוץ סלח. באותו רגע היה אפשר להבין מה זה כוח הסליחה. אז יש כנראה אנשים רבים בממשלה שלא מבינים את כוח האחריות והסליחה ומחמיצים את ההזדמנות להשתמש בו".

הריאיון המלא יפורסם ביום שישי במוסף מעריב