מלחמת חרבות ברזל: בצל הביקורת הבינלאומית על ישראל על הטענות הפלסטיניות למניין הרוגים רב ברצועת עזה במלחמה, ב'ניוזוויק' דווח היום (רביעי) אודות ביקורת מרומזת מצד בכירים בצבא ארצות הברית על מדיניות הצבא ברצועה.

לא רק בעזה: פירי מנהרות אותרו במהלך המבצע בג'נין
סינוואר לא עונה: כאב הראש החדש של ישראל למרות הכתישה בעזה

קצין חיל האוויר האמריקאי שהיה מעורב בדיונים פנימיים בממשל ביידן ובדיונים עם עמיתיו בישראל, טען כי "חלק מהבעיה בסופו של דבר היא היוהרה של ישראל. אפילו אלינו, בשיחות פרטיות וכנות, הם התייחסו לפיגוע הפתע של חמאס ולאכזריותו, הם קראו לשואה, הם האשימו את חמאס, התייחסו ל-11 בספטמבר וטענו את ההצדקה של 'לעולם לא עוד'. הפעולה הבלתי סלחנית שלהם. האמת הפשוטה היא שישראל הפסידה במלחמת המידע כי היא הרסה כל כך הרבה, גם אם הם יכולים להצדיק כל מתקפה בודדת".

בתוך כך, קצין מודיעין בכיר בצבא ארה"ב אשר מעורב בפרטים על המלחמה, אמר כי "ישראל דייקה בהפצצות שלה ברצועת עזה וגרמה לנזק אזרחי עצום". קצין אחר מחיל האוויר האמריקאי אמר כי "ישראל מוכנה להרוג אזרחים. המרדף שלהם להשמדת חמאס, בהתחשב בפרמטרים של משימתם. זה לא הדרך שבה ארה"ב נלחמת בדרך כל. עם זאת, מעולם לא התמודדנו עם אויב קרוב מהסוג הזה שאף מסתתר בין אזרחים. אפילו בקאבול ובבגדד, התמזל מזלנו בעיקר שיש לנו תשתית צבאית ייחודית להתמקד בה".

דרום רצועת עזה (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
דרום רצועת עזה (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

מנגד, בישראל הבהירו את הדברים, וקצין חיל האוויר בצה"ל ששוחח עם ניוזוויק אמר כי מספר האזרחים ההרוגים הוא "מינימלי" בהתחשב במצב. "ב-7 באוקטובר חמאס תקף את דרום מדינת ישראל והרג 1,200 בני אדם תוך שעות ספורות. כך נראה הרג מכוון של אזרחים. מעולם לא עשינו דבר כזה", אמר אותו קצין. "ספגנו ביקורת רבה, במיוחד בארה"ב, עד כדי כך שהתקשורת פשוט מניחה שדברים שנפגעו או ניזוקו בכוונה", אמר מפקד בכיר נוסף בחיל האוויר בצה"ל, "באופן זה, הנרטיב בונה שבית חולים היה מטרה, או בית ספר, כשלמעשה היעד הוא תמיד חמאס".

קצין בכיר בצה"ל ששוחח עם ניוזוויק מסביר: "השינוי האמיתי היה שעברנו ממסע ענישה מצומצם למשימת חיסול החמאס. המשמעות הייתה מעבר מפגיעה בכמה מטרות פה ושם למאמץ מאסיבי להשמיד את החמאס. המכונה הצבאית שלו, זה פשוט לא ניתן להשוואה למבצעים אחרים שהיינו בהם".