בישראל כ־330 אלף משפחות לילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים. ההתמודדות של משפחה מיוחדת בכל זמן נתון היא מסע ארוך ומתמשך המלווה באין־ספור אתגרים: התמודדות יומיומית בבית, טיפולים, מציאת מסגרות חינוך, במסגרת החינוך עצמה, וכמובן התמודדות בירוקרטית אינסופית.

כאשר אנחנו במצב מלחמה כמו בחודשיים האחרונים האתגרים רבים יותר ומורכבים יותר. מקושי להגיע למרחבים מוגנים, קשיים להיתמך על ידי ליווי וטיפולים מקצועיים תומכים, הסעות למרכזי החינוך, קושי להסביר את המצב, ולבטח להסביר את המצב המתוח שההורים ושאר בני המשפחה מצויים בו.

עמותת קשר – הבית של המשפחות המיוחדות פועלת לקידום זכויותיהן ורווחתן של המשפחות. "התמיכה במשפחות בשלל נושאים ותחומים נחוצה בימים אלה באופן דרמטי", מסביר דמיאן קלמן, מנכ"ל עמותת קשר, "מרחב אי־הוודאות הורחב בפתאומיות לתסריטים שאיש לא דמיין.

פינוי משפחות רבות, בהיעדר מסגרות פועלות ומענים טיפוליים וחינוכיים בחלק מאזורי הארץ ובהיעדר הסביבה הביתית והמשפחתית, הביאו תחושות קשות של לחץ, תסכול, בדידות וחוסר אונים". מאז תחילת הלחימה מפעילה העמותה באינטנסיביות מערך שירותים בחירום למען המשפחות המיוחדות, הכולל מענה של ליווי רגשי והדרכת הורים לחיזוק החוסן ולמתן כלים להתמודדות עם מצב החירום, עם תחושות שעולות ועם האתגרים במשפחה. השירות ניתן בעיקר מרחוק, על ידי מערך פסיכותרפיסטים, מדריכי הורים, מאמנים, מומחי טראומה ומטפלים עם מומחיות בתחום המשפחות המיוחדות.

לצד זאת מפעילה עמותת קשר מרכז סיוע ומיצוי זכויות שבו צוות ומתנדבי המרכז פועלים מטעם המשפחה מול רשויות מקומיות, גופים ממשלתיים ומוסדות אחרים, ומסייעים במציאת פתרון לבעיות מורכבות.  

"מאז תחילת הלחימה המרכז מקבל עשרות פניות מדי יום, ביניהן ממשפחות מיוחדות מהדרום והצפון הזקוקות לעזרה מיידית בצרכים כמו ציוד רפואי ושיקומי חיוני, סיוע במציאה ובשיבוץ במסגרות חינוך או דיור חלופיות ועוד", מספרים בעמותה.