בתום מגעים ארוכים ובתמיכת משרדי התחבורה האוצר והחשב הכללי, נחתם היום הסכם הסגירה הפיננסית למימון פרויקט הקו הירוק המנוהל ע"י נת"ע ( נתיבי תחבורה עירוניים). טקס החתימה הרשמי התקיים היום (א') במשרדי החברה  בנוכחות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, הנהלת נת"ע ומנכל"י  החברות השותפות בקבוצת הזכיין.

חברת טי. אמ. טי שזכתה במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותחזוקה של הפרויקט ומורכבת מהחברות דן, אלקטרה ואלסטום, חתמה עם נת"ע, על הסכמי מימון בגובה 6.5 מיליארד שקלים. את המימון לפרויקט יעמידו קונסורציום מממנים הכולל את בנק ההשקעות האירופאי EIB וכן קונסורציום של מממנים מקומיים בראשות בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות.

מדובר באחד מפרויקטי התשתיות הגדולים בישראל המוערך בכ-19  מיליארד ₪. הסכם המימון יאפשר לזכיין הפרויקט (חברת טי. אמ. טי) להתחיל בשלב השני של הקמת תשתית הקו הירוק  (אינפרא 2), ייצור הקרונות וכלל המערכות עד להפעלתו של הקו.

השתתפותו של בנק השקעות האירופאי EIB במימון הפרויקט, לצידם של המממנים המקומיים הנוספים, מהווה הבעת אמון בפרויקט, במשק, בכלכלה הישראלית ובחוסנם, בעיקר בימים אלה של טלטלה,  בהם מנהלת המדינה מלחמה מול חמאס ברצועת עזה, ומצב חירום הוכרז במשק. 

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "זה יום חשוב, מעודד, גם בימים של בשורות קשות לציבור הישראלי. המדינה ממשיכה להתקדם, לבנות, לעשות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בראשות השרה מירי רגב פועל בימים אלה מסביב לשעון במתכונת חירום: לשקם, לבנות מחדש, לסייע לציבור גדול ולמשק הישראלי. אבל בו בעת, אנחנו לא זונחים גם את העתיד. הקו האדום פועל בהצלחה, עכשיו צריך להמשיך את המשימה של הקמת רשת הרכבות הקלות בגוש דן, למען העתיד. עתיד תחבורתי". 

עו"ד מיה ליקוורניק יו"ר דירקטוריון נת"ע: "מדובר בהישג על רקע הימים הקשים האלה, ובכל זאת בשורה טובה לתושבי ישראל בין כל הבשורות הקשות.  ללא המימון, הפרויקט לא היה יוצא לדרך ומתעכב לזמן ארוך. אני רוצה להודות לבנקים הישראליים הפועלים ומזרחי טפחות שנכנסו לנעליהם הגדולות של הבנקים הזרים שאמרו לא לרכבת הקלה, בתקופה שבה ישראל אינה כל כך פופולארית בעולם".

מנכ"ל נת"ע חיים גליק: "את הקו האדום הפכה נת"ע מחלום למציאות. עכשיו זה קורה גם עם הקו הירוק והסגול. עם קבלת ההסכם, הירוק יוצא לדרך עם זכיין חדור מקצועי מוטיבציה. ובקו הזה, המאתגר הנדסית על גשריו מנהרה ותחנות תת קרקעיות – נדרשת מקצועיות ומוטיבציה גדולים. נת"ע שמחה על המהלך, ותוביל אותו בכובד ראש ומתוך אחריות כבדה, לפתרון התחבורתי היאה למטרופולין ת"א".

משנה קו ירוק ענת טוקר אלפרט: "מדובר באבן דרך בתקופה לא טריוויאלית, השקעה פיננסית במותג שנקרא ישראל. מדובר בקו שעתיד להשפיע על כל מרקם החיים בגוש דן, כלכלית, תרבות ופנאי. חיבור בין מרכזי תעסוקה בדרום ובצפון".

זיו שדה מנכ"ל הזכיין – קבוצת TMT: "הקו הירוק הוא המשכו של המעשה הציוני. פיתוח התשתיות החיוניות כל כך למדינת ישראל. חשוב לציין, ההשקעה האירופית בפרויקט ( 2 מליארד יורו) נובעת מכוחה של הרכבת הקלה לצמצם פליטת גזי חממה, ותרומתה לעצירת המשבר האקלימי. היום אנחנו מציינים את חתימת ההסכם, אבל משבוע הבא מתחילים לעבוד על השלב השני של הקו".

אופיר קרני מנכ"ל חברת דן: "אנו גאים על הצלחת הסגירה הפיננסית דווקא בעת הזו של מלחמה. הבעת אמון בינל"א. דן עם קבוצת TMT  מביאה בשורה גדולה לישראל בסטנדרט ואיכות בן לאומיים למטרופולין ת"א. מהפיכת החישמול של דן עם הקמת הרכבת הקלה היא בשורה גדולה למשק ולאיכות הסביבה".

איתמר דויטשר מנכ"ל חברת אלקטרה:"מדובר במהלך כולל של גורמים הפיננסים בארץ ובעולם, גורמי מקצוע ישראליים ובינל"א, שכולם שמו את היעדים האישיים שלהם בצד על מנת להוציא האת הפרויקט לפועל. מי שלא העמיד את הפרויקט בראש מעייניו, לא נשאר עם הקבוצה. החיבור בין כל הגורמים הוא המפתח להצלחה".

ערן כהן מנכ"ל חברת אלסטום ישראל: "אין שמחה בימים אלה, אבל חייבת להיותך תקווה. נפלה בחלקנו הזכות להיות מעורבים בפרויקט לאומי ביחד עם הממשלה, פרויקט שתרומתו אדירה, לציבור ולמשק. הקו הירוק יזרים אלפי משרות, וכסף רב יפרנס אלפי משפחות, וכך גם נביא רכבת, וגם נצמיח את הכלכלה".

רקע קו ירוק:
עלות: כ- 19 מליארד ₪
אורך: 39 ק"מ
תחנות: 62, מתוכן 4 תת קרקעיות.
נוסעים: כ- 70 מיליון בשנה.

מכרז ה- PPP (Public Private Partnership), כולל את תכנון והקמת הקו הירוק העתיד לפעול מסחרית ב- 2028. הקו הירוק מחבר את חולון וראשון לציון בדרום, והרצליה בצפון עם העיר תל אביב ויאפשר נגישות למוקדי התעסוקה ברמת החייל, אוניברסיטת תל אביב, חולון, ראשון לציון והרצליה פיתוח. בנוסף, לאורך הקו סדרה של גשרים, ומנהרה מתחת לרחוב אבן גבירול בת"א. הקו צפוי להיות מנוף כלכלי מרכזי בגוש דן.

אורכו של הקו העובר בארבע רשויות כ-39 ק"מ, מתוכם כ-4 ק"מ תת קרקעיים, עם 62 תחנות, מתוכן ארבע תחנות תת קרקעיות (קרליבך, דיזנגוף, כיכר רבין וארלוזורוב). הקו הירוק עתיד לשרת כ- 70 מיליון נוסעים בשנה. 

המכרז באחריות הזכיין כולל: תכנון פרטי הקו, הנדסה, אספקה, אינטגרציה, בדיקה והזמנת מערכת הרכבות כולל מסילות, חשמול, אספקת חשמל (מערכת חיסכון באנרגיה), איתות, מערכת תקשורת, ותחזוקתם, כמו כן אספקה של 98 קרונות . ההפעלה תבוצע ע"י מפעיל שייבחר במכרז נפרד.