ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) תקנה של השרה רגב המחייבת אופניים וקורקינטים חשמליים בנשיאת לוחית זיהוי. זאת במטרה לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל ושאר משתמשי הדרך, ואת עצמם.
 
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "כמו בכל חידוש טכנולוגי, גם כלי המיקרו מוביליטי, האופניים והקורקינט החשמליים, הביאו תועלת רבה לצד סיכונים ממשיים. מצד אחד, הם מאפשרים להתנייד ברחבי העיר בנוחות ובעלות נמוכה ביותר, מפחיתים את העומס בכבישים ומשמשים אמצעי משלים למערך התחבורה הציבורית. מצד שני, כאשר נוהגים בהם בפראות וללא התחשבות בחוקי התנועה ובשאר משתמשי הדרך, הם עלולים לגרום לתאונות, ומסכנים בפרט את הקשישים והורים עם תינוקות וילדים קטנים. לכן הוריתי לקדם בדחיפות תקנות מעודכנות המחייבות נשיאת סימון מזהה על כל רכב, במטרה לאפשר אכיפה יעילה נגד רוכבים חסרי אחריות".

בעשור האחרון הפכו כלי רכב דו גלגליים חשמליים, המוגדרים כ"תחבורה קלה" או מיקרו-מוביליטי, לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני בישראל.  מאות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים נעים במרחב העירוני הצפוף, רובם נוהגים בזהירות ובאחריות, אך לצערנו לא כולם. רוכבים רבים נוסעים על המדרכות ומסכנים את שלומם של הולכי הרגל, ואחרים נוסעים בכביש, מפריעים לתנועה ומסכנים בעיקר את עצמם.

משרד התחבורה מתייחס לבעיה במלוא כובד הראש, והחל משנת 2014 יזם תיקונים בתקנות התעבורה לצורך אסדרת השימוש בכלי רכב אלה. בין היתר נקבעו תקן לכלי הרכב, גיל רכיבה, חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית ועוד. כמו כן הורחבו סמכויות האכיפה כך שגם הפיקוח העירוני יוכל לבצע אכיפה של חלק מעבירות התנועה.

עם זאת, מאמצי האכיפה כיום אינם יעילים מספיק, מכיוון שבניגוד לרכב מנועי, כלי רכב אלה אינם חייבים בנשיאת לוחית מזהה. כך יכולים הרוכבים להתחמק משוטר או מפקח ולהימנע מדו"ח על עבירה שביצעו. גם אם העבירה או התאונה צולמו במצלמת אבטחה, או על ידי הנפגע או אדם אחר, קשה לאתר את הרוכב.

לפיכך קידמה שרת התחבורה את עדכון התקנות, כך שגם כלי הרכב לתחבורה קלה יחוייבו בנשיאת סימן מזהה. כדי להקל על הציבור, נקבע נוהל רישום קל ופשוט, המתבצע כולו באופן מקוון וללא צורך להגיע למשרד הרישוי, ואינו כרוך בתשלום אגרות או בביצוע מבחן שנתי.

על פי התקנות המוצעות, יש לרשום את בעלי הרכב באופן חד פעמי בעת הרכישה. הרישום יבוצע באופן מקוון על ידי הרוכש, אשר יזדהה באמצעות תעודה הזהות שלו. אם הרוכש הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו. 

בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות. עם האישור ייגש בעל הרכב למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית. 

יודגש כי שלא כמקובל ברכב מנועי, מספר הרישוי הוא אישי ומשויך לבעל הרכב ולא לרכב עצמו. במקרה של מכירת הרכב או רכישת רכב חדש, על הבעלים לפרק את הלוחית ולהתקינה על הרכב החדש. 

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מעודד שימוש בתחבורה הציבורית ולצידה באמצעי תחבורה משלימים, בדגש על תחבורה ירוקה ושיתופית. קורקינטים ואופניים חשמליים יכולים להיות פתרון מצוין למצוקת התנועה והחניה במרכזי הערים, אך לא על חשבון בטיחותם של הולכי הרגל. אנו מקווים כי התקנה החדשה של השרה רגב שאושרה תביא לשינוי התנהגותי אצל הרוכבים, ותהפוך אותם לתוספת ברוכה למערך התנועה העירוני".