בימים של שגרה מסייעת עמותת "חברים לרפואה" כבר שני עשורים להעביר תרופות בין חולים שנותרו עם תרופות שאינם זקוקים להן לבין אנשים שנזקקים לטיפול תרופתי ומתקשים להשיג אותו: גם אם מדובר בתרופות נדירות, יקרות, תרופות שמחוץ לסל הבריאות או תרופות למחלות כרוניות הניתנות למטופל באופן רציף ומתמשך.  

עם פרוץ אירועי השבת השחורה פתחה העמותה מרלו"ג ענק במרכז הארץ, דרכו היא מרכזת את פעילותה באיתור, איסוף, מיון, ושינוע סיוע חירום, ציוד רפואי, ציוד מסייע ותרופות למפונים, לפצועים, לכוחות הביטחון, לכיתות הכוננות ועוד, בהתאם לצרכים שעולים כל העת מן השטח.

עד כה העבירה העמותה למפוני הדרום ולכוחות הביטחון ציוד ותרופות בשווי של מעל מיליון שקלים. בכלל זה, כחמישה טון ציוד חירום רפואי, למעלה מ-250,000 פריטי סיוע שונים לעומדים בחזית המלחמה, לכיתות הכוננות ולחיילים בעזה ובגבולות, למעלה מ-15,000 משלוחי תרופות לפצועים ולתושבי הדרום הנצורים בביתם והמפונים במלונות.

מרלו''ג החירום של העמותה במרכז הארץ (צילום: ''חברים לרפואה'')
מרלו''ג החירום של העמותה במרכז הארץ (צילום: ''חברים לרפואה'')

בימים אלו נערך הארגון להמשך הלחימה ומבצע רכש מתרומות על מנת לספק מענה לבקשות מיידיות לציוד חירום רפואי ותרופות בהיקף של כשלושה מיליוני שקלים. כחודשיים מפרוץ הלחימה, מספק ברוך ליברמן, מנכ"ל העמותה, נתונים מעניינים על הדרישות לציוד ותרופות: "ההבנה היא שיישובים בצפון מכינים את עצמם לתרחיש של חדירת "כוח רדואן" של חיזבאללה ליישובים, תושבים וכיתות כוננות רפואיות לאורך הגבול הצפוני מכינים את היישוב למקרי תקיפה ומבקשים שמיכות מילוט, חוסמי עורקים, משולשי קיבוע, גזות, ציוד עזרה ראשונה וכיו"ב, בעוד שמפונים מיישובי הדרום מבקשים ציוד לטיפול בפציעות שלהם. אנחנו עובדים קשה לעמוד בדרישה ושולחים להם את הציוד הדרוש", הוא אומר.

ברוך ליברמן מנכ''ל ''חברים לרפואה'' (צילום: ''חברים לרפואה'')
ברוך ליברמן מנכ''ל ''חברים לרפואה'' (צילום: ''חברים לרפואה'')

"מצטברות אצלנו בקשות שמשתנות בהתאם למצב. כך, למשל, בשבוע שעבר קיבלנו בקשה ספציפית לתרופות להקלה על הבטן עבור היחידות הלוחמות בתוך עזה - ושלחנו בהתאם, ובמקרה חריג נוסף שלחנו זריקה יקרה לבחור שמשרת בתוך עזה וסובל ממחלת קרוהן, וסט מיוחד לחמצן ליחידה שירדה לעזה, ועוד המון בקשות פרטניות וכלליות.

כמו כן, בשבועות האחרונים העברנו מוצרי חבישה וחוסמי עורקים, משולשי קיבוע ושמיכות מילוט לכוחות הלוחמים ברצועה. בקשות לסיוע חריג מגיעות מיישובים רבים בפריסה ארצית רחבה, כמו למשל מהקיבוץ "מעלה גלבוע" שבעמק המעיינות או מהישוב "משואות יצחק" שליד העיר אשקלון. חובשים של שני גדודים ביקשו חוסמי עורקים, תחבושות, מד סטורציה, משולש קיבוע, חוסמי וורידים, שמיכות מילוט, תחבושות לכוויות, גזות, בקבוקי אלכוהול ותרופות לשיכוך כאבים.

לאחרונה טיפלנו גם בהזמנת ענק לציוד חירום של 68 יישובים מרחבי הבקעה, והעברנו להם עשרות משטחי ארגזים של ציוד עבור גדודים של יחידות מילואים במרחב. במקביל לצורך של כיתות כוננות וכוחות ביטחון להצטייד בציוד חירום חסר ומשלים, גם המפונים בכל הגזרות זקוקים לסיוע חירום בהיקפים רחבים. מפוני קיבוץ בארי בים המלח קיבלו מאתנו המון תרופות שגרה יומיות לטיפול בילדים ובמבוגרים, ומפונים ששוהים במלון סלינה בת"א קיבלו ציוד עזרה ראשונה, כמו עזרי קיבוע, פדים סטריליים, פלסטרים וציוד חבישה", הוא מסכם.

לאתר העמותה