הכי קרוב למוחמד דף? במהלך החשיפה של "עיר הטרור" בלב עזה, לוחמי צה"ל התגלה כסא גלגלים שלדעת הקצינים ייתכן שהיה שייך למנהיג חמאס שישראל רודפת אחריו שנים. כסא הגלגלים התגלה בין השברים באחד מהמשרדים ההרוסים מהם יצאו פירים לרשת המנהרות המסועפת ששימשה את בכירי חמאס. על פי הקצינים, ייתכן שאחד החדרים שימש גם מנהיג חמאס בעזה שלא נראה בציבור שנים רבות.

מקום המסתור של הנייה, סנוואר ודף: כך השתלט צה"ל על מרכז ההנהגה של חמאס בעזה | תיעוד
לאחר החשיפה כי צה"ל היה מרחק נגיעה מסנוואר - התיעוד הדרמטי ‏נחשף
"מבוכה מודיעינית": איך הצליח מוחמד דף לעבוד על ישראל?

"זוהי עיר שלמה המתקיימת בשני מישורים, מעל ומתחת לקרקע", אמר במהלך סיור עיתונאים בתוך רצועת עזה מפקד חטיבה 301 אל"מ בני אהרון. בכירי חמאס כגון איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר ומוחמד דף השתמשו ברשת כדי לנהל את פעילות הארגון ותנועתם בלב עזה. במנהרות נמצאו חשמל, מים, מזון, פאנלים סולריים, מצלמות אבטחה וכמויות גדולות של אמצעי לחימה, כולל רקות. כמו כן באחד מהפירים נמצאה אפילו מעלית, שלדברי קציני צה"ל בזירה שימשה ככל הנראה רק את הנהגת חמאס הבכירה.

כיסא הגלגלים שאותר במרכז ההגנה של חמאס בעזה (צילום: טובה לזרוף)
כיסא הגלגלים שאותר במרכז ההגנה של חמאס בעזה (צילום: טובה לזרוף)

אתמול נחשף ב"מעריב" כי דף, אחריו מתנהל מצוד ישראלי כבר שנות דור, חי ובועט במלוא מובן המילה. בן כספית פירסם לראשונה כי במסגרת איסוף המודיעין ברצועת עזה, ישראל עלתה על כמה סרטוני וידאו בהם מופיע דף. מדובר בסרטונים רלוונטיים מהתקופה האחרונה. בסרטון אחד דף נראה צועד על רגליו, אם כי בצליעה קלה. בסרטון אחר הוא במצב ישיבה במקום אחר. מן הסרטונים עולה כי מצבו של דף טוב באופן משמעותי ממה שהוערך בישראל, בעקבות שורה ארוכה של תקיפות וניסיונות סיכול שבוצעו נגדו, בחלקם הוא אף נפגע. דף מסוגל ללכת בכוחות עצמו ולא מסתייע בכיסא גלגלים, וכנראה גם יכול להפעיל את שתי ידיו.

דף שרד במצטבר שבעה ניסיונות חיסול לאורך השנים. הוא חמק כמה פעמים בעבר מניסיונות חיסול של ישראל ונפצע בארבעה כאלה, כולל במבצע "צוק איתן". בחלק מהניסיונות נפצע דף באורח קשה, התאושש, ובשנים האחרונות גם איים באופן חריג כי ישראל תשלם מחיר כבד על האירועים בהר הבית ובשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים.

העובדה שדף חי, מתפקד ובכושר טוב יחסית, ואף מסוגל ללכת בכוחות עצמו ומפגין עצמאות תפקודית פיסית, עומדת בסתירה מוחלטת להערכות המודיעין המפורטות בעניינו מהשנים האחרונות. עד גילוי הסרטונים הללו חיתה ישראל בידיעה שדף סיעודי, מתנייד באמבולנסים, מסתייע בכיסאות גלגלים וסובל מקשיי תפקוד רבים. כשיגיע יום בדיקת מחדלי המודיעין בהקשרים השונים שלהם, מצבו של דף יזכה להתייחסות נפרדת.