86 דירות מתוך 155 דירות בקיבוץ מנרה נהרסו כליל כתוצאה מהירי לקיבוץ על ידי חיזבאללה מלבנון. הקיבוץ פונה, וכרגע חצי ממנו מוגדר כשטח צבאי סגור. אורלי יצחק, המנהלת העסקית של קיבוץ מנרה, שיתפה בהרס הרב במקום. "אף אחד לא נמצא ביישוב מלבד כיתת הכוננות וצבא, וחצי מהישוב סגור בצו אלוף, זה אומר שגם כיתת הכוננות לא יכולה להיות בכל הישוב", שיתפה. 

שיגורים גם לחיפה? היערכות לשינוי המשוואה לאחר התקיפה החריגה בלבנון
"מרדימים אותנו, בדיוק כמו בדרום": אזור השרון בפאניקה ממתקפת פתע נרחבת

עוד אמרה: "אני רוצה להציף את העניין. ברגע שיגידו לנו 'נגמר, חוזרים הביתה', לחלק ניכר מהאנשים אין לאן לחזור. אסור היה לנו לכבות את הבתים, אסור היה להגיע לכבות אותם, לא לנו ולא למכבי האש. האם הם גרמו לנזק בלתי הפיך לדירות ליד? אני אפילו לא יודעת להגיד. גם על דירות שנפגעו לפני חודשיים - היקף הנזק הוא שאין לאן להחזיר את האנשים בתום המלחמה".

"זה בעיות של תשתיות, ובעיות דרמטיות במבני ציבור", היא הסבירה. "רק השבוע היו שתי פגיעות של נ"ט בחדר האוכל, וזה לב הקיבוץ, כל המועדון והצרכנייה, הם באותו מבנה. שתי הפגיעות האלה גרמו להרס רב של תקרה ושל קירות, אני לא יודעת כמה להגיד כי מס רכוש לא שולח את השמאים, כי אסור להם להגיע - ככל שזה מתמשך הנזק מתווסף וישנם סדקים ביסודות המבנים". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

באשר לתקציבים של 'תקומה' וההקשר לסיוע ליישובי הצפון שיתפה כי היא שוחחה עם השרה סטרוק בנושא: "אתמול הייתי בשיחה עם השרה סטרוק, שביקרה בצפון. אמרתי לה שיש לי משפחה בעוטף, כשאת הולכת בבארי את רואה שכונות שנמחקו ואי אפשר לראות אותו כישוב, אבל כשאת הולכת לנתיב העשרה רוב האנשים יכולים לחזור לביתם. וגם בצפון, צריך להבין שדין מנרה הוא לא דין יישובי הצפון. הישוב נחרב, מערכת הגז לא עובדת יותר. אנחנו מדברים על חודשים רבים של שיקום כדי שאפשר יהיה להחזיר את האנשים".

עוד אמרה: "מנהלת תקומה לא מטפלת ביישובים בצפון. אנחנו בחוסר אונים, אין לנו כתובת. תקומה בוודאות אמרו שזה לא תפקידם. חלק מהסכום עובר דרך החטיבה. הכסף של תקופה לא יכול לשמש את תושבי הצפון, ואין תוכנית מוסדרת. היא בהחלט מבינה את המצוקה. חלק מהדברים הם לגמרי על שולחנה של השרה, אבל מה היא אומרת זה שיש את הכסף, היא לא רושמת את הצ'קים כרגע כי יש בעיות בירוקרטיות".

הרצי הלוי על איומי חיזבאללה מלבנון. צילום: דובר צה"ל

"כמו שאנחנו רואים היות ואנחנו התיישבות, אותו משרד התיישבות אחראי גם עלינו. כעלה תאנה לפחות, לדעתי זה לגמרי על שולחן ההתיישבות. אי אפשר לראות את הישובים דובב, מתת, כבר גלעדי, מנרה, לא התיישבות. אנחנו על הגבולות, אנחנו הפרונט, אנחנו החיץ".

עוד אמרה כי, "אני אשתף איתך פעולה על כל דבר שיעלה לתודעה הציבורית את הצפון, אני מבינה את כל מה שהיה, האסון בדרום שם הוא קולוסאלי ואי אפשר להשוות. אבל אי אפשר לבטל את המצב בצפון. אנחנו חזית הלחימה. הציונות השאירה אותם לאורך שנים במקום הזה, במקום הקשה והאכזרי הזה. זה לא פשוט לחיות במנרה, נסראללה הוא לא הפרטנר שלנו, אבל אורית סטרוק צריכה לעמוד בהבטחות שהיא אמרה".