בתחילת החודש מתו זוג זקנים בביתם ברמת גן - וזה רק מקרה אחד שידוע מתוך מקרים רבים שמתגלים חדשות לבקרים. הבעיה המורכבת והכואבת של מות זקנים עריריים בביתם גדלה מאוד בשנים האחרונות, כשלפי נתוני זק"א - יש עלייה של כ־66% במספר המקרים תוך חמש שנים - מ־98 בשנת 2017 ל־163 בשנת 2022.

עמותת 121 - מנוע לשינוי חברתי, מציעה כעת למדינה פתרון ייחודי, שלפיו הרשויות המקומיות יעסיקו עובדים קהילתיים שיהיו בקשר שוטף עם האזרחים הוותיקים החיים בגפם או מרותקים לביתם. על פי המתווה שהוצג למשרד הרווחה, העובדים הקהילתיים יעמדו בקשר עם הזקנים העריריים, יוודאו שמצבם טוב ושהם מודעים לזכויותיהם ומקבלים את השירותים שהם זקוקים להם.

ככל שניתן, העובדים הקהילתיים יהיו גמלאים בעצמם כדי שיבינו טוב יותר את הצרכים של האנשים שאיתם הם עובדים. בנוסף העובדים יעברו הכשרה קצרה ברשויות המקומיות, וכן הדרכה שוטפת על ידי העובדת הסוציאלית. בתחילת עבודתם הם יבצעו מיפוי ראשוני של הזקנים העריריים שצריכים סיוע, ולאחר מכן כל עובד יהיה בקשר שוטף עם כ־20 מהם. העמותה מעריכה כי יש כ־20 אלף זקנים עריריים בארץ, ולכן יש צורך להעסיק כ־1,000 עובדים קהילתיים בתקציב של כ־65 מיליון שקל לשנה.

יקותיאל משי, מנהל קידום מדיניות וקשרי ממשל בעמותת 121, אומר ל"מעריב": "העלייה החדה במספר מקרי המוות של זקנים עריריים בבתיהם מעציבה ומדאיגה - ובעיקר מקוממת. ברור לכולנו שבתקופת המלחמה הבדידות עשויה לגדול עוד יותר, ולכן יש חשש שהתופעה הזו תמשיך לגדול בימים אלה. מצער מאוד שבמשך שנים אנחנו נחשפים למקרים חוזרים ונשנים כאלו, כשניתן בעזרת טיפול נכון לצמצם את התופעה.

"אנחנו מציעים שמשרד הרווחה יפעל בנושא דרך הרשויות המקומיות, ויקים מערך של עובדים קהילתיים שיהיו בקשר שוטף עם הקשישים העריריים ויוכלו למנוע מקרים אלו. בנוסף, העובדים יוכלו להפיג את הבדידות של הקשישים ולדאוג לכל צורכיהם. אנו מקווים שהממשלה תיישם את התוכנית הזו בהקדם".

יקותיאל משי, מנהל קידום מדיניות וקשרי ממשל בעמותת 121 (צילום: באדיבות 121)
יקותיאל משי, מנהל קידום מדיניות וקשרי ממשל בעמותת 121 (צילום: באדיבות 121)

במשרד הרווחה לא ממהרים לקדם את היוזמה כתוכנית לאומית המעוגנת בבסיס תקציב המדינה ותקציב המשרד, והגיבו לפניית העמותה: "בימים אלו ממשיך מִנהל אזרחים ותיקים לקדם מענים ושותפויות, הן ברמה הארצית והן ברמה המקומית, על מנת להתמודד עם תופעה חברתית זו.

"אנו רואים בפעילות הבין־מגזרית וביוזמות השונות של ארגונים חברתיים חלק חשוב המשלים את עבודת המחלקות לשירותים חברתיים, ומזמינים ארגונים ויוזמות כמו יוזמה זו לחבור למדורים לאזרחים ותיקים ברשויות המקומיות לצורך שיתופי פעולה ולמתן מענים נוספים וחדשים בנושא".