מובילי ארגון לובי '1701' המייצג כ-60 אלף מתושבי הצפון שפונו מביתם, שלחו היום (חמישי) מכתב לנשיא ג'ו ביידן והמטה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ובו דרישה לאפשר למדינת ישראל להבטיח את חזרתם הביתה - אם במהלך דיפלומטי או במהלך צבאי. כאמור, 'לובי 1701' הינה התארגנות אזרחית שקמה על רקע אסון ה-7 באוקטובר, תוך ההבנה כי טבח שכזה אמור היה, ועתיד עדיין להתרחש בגזרה הצפונית של ישראל, כחלק מהגשמת מטרתו של ארגון הטרור חיזבאללה

המהפכה החוקתית השניה: לקראת פסק הדין הדרמטי ביותר שידעה ישראל
אחרי שראינו כיצד הוא נראה היום: בידי צה"ל סרטון של מוחמד דף מ-6/10 | בן כספית

'לובי 1701' מורכב מאלפי תושבי היישובים לאורך 120 קילומטר הגבול הצפוני, ונועד לקדם את מטרת החזרת הביטחון לגבול הצפוני על ידי יצירת אזור חיץ, בשטח לבנון, מהגבול הישראלי ולפחות עד נהר הליטני. 1701 הוא שם קוד לדרישת יצירת אזור חיץ ושטח מפורז מחיזבאללה, מהגבול ועד הליטני באמצעים דיפלומטיים או במהלך צבאי יזום של ישראל - זאת לאור כישלון החלטה 1701 המקורית שנקבעה בסיום מלחמת לבנון השניה. 

אחד ממובילי מאבק ׳לובי 1701׳ הוא רז מלכה, בן 23, שנולד וגדל בעיר הצפונית קרית שמונה. מרבית תושבי קרית שמונה כבר פונו מהעיר, שמאז פרוץ המלחמה, סופגת ירי רקטות על בסיס יום יומי ובלתי פוסק. כתוצאה מהירי הרקטי הנרחב לשטחי העיר, נגרם נזק כבד למכוניות, בתים ומבנים רבים, ונפצעו כמה מהתושבים שנותרו באזור ובחרו שלא להתפנות. בשבוע שעבר, בעקבות מטחי רקטות שהובילו לשיבושים במתח החשמלי, פסק החשמל בעיר מעל לכ-10 שעות. 

לנוכח הפסקת החשמל, לבנוניים רבים הביעו שמחה לאיד ברשתות החברתיות על כך שלראשונה מאז שנת 2006 היה חשמל בכפרים בדרום לבנון - ואילו בישראל לא. אחד הגולשים הלבנוניים כתב בחשבון הטוויטר שלו: ״זה מטורף - לראשונה מאז הקמתה של ישראל, ההתנחלויות הישראליות חשכו בעוד הכפרים הלבנוניים הניצבים מולם מוארים. כמעט כל ההתנחלויות הישראליות לאורך גבולות לבנון פונו מחשש לחיזבאללה״, וציוצו זכה ל-600,000 אלף צפיות ו-10,000 לייקים.

״יותר מחודשיים לאחר תחילת הלחימה, מדינת ישראל אמורה להיות ערוכה לכל תרחיש, והעובדה שאין מוכנות ויש הפסקת חשמל לאורך זמן, מייצרת אצלי בתור תושב קרית שמונה - המון סימני שאלה״, אומר מלכה. ״הביטחון צריך להתקיים לא רק כסיסמה או כזריקה לאוויר, ואני מצפה שהאחראים ישיבו את הביטחון בכל האמצעים שיש ברשותם, שידאגו לפירוק המיליציות בלבנון, והסרת האיום של חיזבאללה. למדנו שאין עוד איך לחיות יחד עם האיום, אי אפשר ללכת לישון בלילה - בידיעה שמפלצת מסתתרת מתחת למיטה״, מלכה מתאר.

הוא מספר על הביקור האחרון שלו באזור מגוריו, שנותר כעת כמעט נטוש מאדם: ״לפני כשבועיים, עשיתי טיול בקרית שמונה, ובקיבוצים ובמושבים מסביב, במקומות שהייתי נמצא ונוהג להסתובב בהם. המראה היה קשה - בעיקר כי אני מבין שאף אחד לא ישקם את המקומות האלו. הייתי במצפה כל כך יפה במטולה, שממנו רואים את ההרס הבלתי נתפס בגליל העליון - ומנגד צופים משם גם על כמה כפרים בלבנון, שעדיין עומדים שלמים. כשאתה רואה את המראה הזה, שהבתים באותם כפרים בדרום לבנון עומדים שלמים - ואצלנו הבתים הרוסים, משהו מרגיש לא נכון בסולם הערכים״. 

פגיעה ישירה בקרית שמונה (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

״המדינה אמורה להיות האמא והאבא שלי ושל כל התושבים ולדאוג לנו ולביטחון שלנו. לא גרנו בקרית שמונה רחוקים מהמרכז כל חיינו, כדי לעזוב אותה ביום בהיר אחד כאשר המדינה תחליט שאין ביטחון באזור שלם בארץ. אני אישית אלחם עד שהביטחון יחזור לצפון, מבחינתי לפחות זו מטרה מקודשת שלא קשורה לימין או שמאל - אלא לחיי אדם, ואעשה הכל כדי שמשפחתי תוכל לישון בקרית שמונה בביטחון, רוגע - וללא חשש או איום ביטחוני ממשי״. 

״ראיתי עשרות אימונים של רדואן, הם לא מתביישים ביכולת שלהם, ובמקביל לנו יש שאלות קריטיות שקשורות לחיי אדם - שתשובות אליהן עדיין אין״, הוא טוען. ״התחושה היא שמישהו נטש אותנו, ואנשי קרית שמונה הם דווקא האנשים שהממשלה הנוכחית חייבת להם הכל - במיוחד את הביטחון. האנשים האלה היום מרגישים שקופים. סבא וסבתא שלי, בני ה-80, מתארים את התחושות הקשות, איך לאט לאט הם נגמרים מבחינה נפשית, ונותרים בתחושה שמישהו שכח אותם - או שהם אולי סוג ב׳״. 

״השאלה העיקרית היא מי יושיע אותם, מי ידאג להם?״, הוא תוהה. ״אנשים נגמרים מיום ליום, במיוחד כשהם רואים את המצב בבית. כל פעם כששומעים על נפילה בקרית שמונה, הלב מתקמט ויוצא ממקומו. אי אפשר לדעת איפה הנפילה, אם היא בבית שלך או של מישהו אחר. אנחנו חיים באי ודאות שמתחילה לחלחל ולהעלות המון שאלות - שאף אחד לא עונה עליהן, ולכן יש תושבים שמרגישים שזרקו אותם״.

אירועי ה-7 באוקטובר שברו לתושבי קרית שמונה את כל הקונספציות שהיו להם בראשם: ״הבטיחו לנו שאנחנו מוגנים, אך ברגע אחד התחושה הזו נעלמה והקרקע נשמטה מתחת לרגלינו. אני מכיר חברים שמכרו בתים בקרית שמונה, שההורים שלהם פרסמו את בתיהם למכירה וכבר מצאו עבודה אחרת במרכז. גם התופעה הזו צריכה לחזק את ההבנה שאם לא יהיה צעד חריף בקרוב - דרך מדיניות חדשה, שיח עם התושבים או שינוי משמעותי - אנשים לא ישובו לגור על הגדר״.

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]