הבוקר מפרסם שירות התעסוקה דוח מיוחד שערך אגף המחקר והמדיניות של השירות, שממנו עולה כי עד ל־15 בדצמבר שבו לעבודה כ־65.5 אלף דורשי עבודה.

מאז תחילת המלחמה: מספר דורשי העבודה עומד על כ-125 אלף

על פי הערכת חוקרי השירות, המבוססת על מודלים מתקדמים לחיזוי התנהגות משקית, עד לסוף דצמבר 2023 צפויים לשוב לעבודה לפחות כ־83.5 אלף דורשי עבודה אשר היו רשומים בשירות התעסוקה מאז פרוץ המלחמה.

ממצאים אלו מלמדים על סימני התאוששות של שוק העבודה הישראלי, ואף תומכים בממצאים שנצפו ב"דוח דופק שוק העבודה" לחודש נובמבר של שירות התעסוקה - שמהם עלה כי שוק העבודה הישראלי מתאושש ומתרגל לפעולה בשעת חירום.

בשירות מסייגים את הממצאים ואומרים: "התאוששות משמעותית יותר תיתן אותותיה כאשר יעלה מספר המשרות הפנויות במשק, אך זה טרם קרה. כך או כך, לפי שעה ועל בסיס נתוני החזרה לעבודה, ניתן בהחלט להבחין בסימנים של התאוששותו של שוק העבודה הישראלי".

בהקשר זה מדגישים בשירות התעסוקה את קצב החזרה לעבודה שהולך וגדל בחודשיים האחרונים. אם באוקטובר שבו לעבודה כ־15.6 אלף דורשי עבודה, הרי שבנובמבר הקצב יותר מהוכפל ועמד על כ־32.5 אלף. עד ל־15 בדצמבר נרשמו עוד כ־17.3 אלף, כאשר הצפי הוא ל־18 אלף נוספים שישובו לעבודה עד לסוף החודש, היום.

מספר החוזרים לעבודה הגבוה בנובמבר ובדצמבר בולט עוד יותר על רקע מספר החוזרים לעבודה שנרשם בספטמבר (14.3 אלף), קודם לפרוץ המלחמה, וזאת אף שספטמבר הוא מסורתית חודש החזרה לעבודה של מפוטרי הקיץ.

בחינה השוואתית של קצב החזרה לעבודה לפי מגזר, מגדר ומחוז גיאוגרפי מלמדת כי סיכויי החזרה לעבודה הגבוהים ביותר שנצפו מאז פרוץ המלחמה היו במגזר החרדי. אולם, בשירות התעסוקה גורסים כי נתונים אלו באו על רקע המשך החזרה לעבודה מפיטורי הקיץ האופייניים יותר לחברה החרדית.כלומר, מדובר היה בדורשי עבודה שנרשמו קודם לפרוץ המלחמה. משכך, סיכויי החזרה לעבודה הגבוהים יותר נרשמו בקרב נשים בכלל, מכלל המגזרים והמחוזות, וכן במחוז צפון, שרון ועמקים ובמהלך נובמבר גם בחברה הערבית.

נרשמו חזרות לעבודה בכל משלחי היד, אולם סימני ההתאוששות המשמעותיים יותר נרשמו במשלחי היד מטפלים אישיים, עובדי מכירות, בעלי משלח יד נלווה בתחומי החברה והמשפט ובקרב פקידים כלליים. רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, אומר: "אומנם עוד מוקדם לומר שהמשבר התעסוקתי מאחורינו, אבל אני תקווה כי כ־85 אלף החזרות לעבודה שצפויות עד לסוף דצמבר הן תחילת היציאה ממנו. לדורשי העבודה שיישארו יש לנו תוכנית סיוע מיוחדת, שאותה נפרסם בקרוב".