חברת מוריה - החברה לפיתוח ירושלים בע"מ, הזרוע הביצועית של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה לתשתית, מסכמת את שנת 2023 כשנת שיא בהיקף הפרויקטים אותה ניהלה בבירה, בסך כולל של כ-3 מיליארד שקלים.

היורש בדרך? אלו ארבעת האיומים הפוטנציאליים על נתניהו | אנה ברסקי
צה"ל פרסם תיעוד מהתקיפות בדרום לבנון - אבל מצאנו צילום עוד יותר מרשים

החברה שמובילה מטעם העירייה ומשרד התחבורה את מאות הפרויקטים המורכבים של פיתוח הכבישים, המנהרות, הרכבת הקלה, וכן ניהול פרויקטים רבים של בניית בתי ספר, גנים, פארקים וחניוני ענק, מסיימת את 2023 כשנה עשירה בפיתוח העיר ומסכמת את הפרויקטים המובילים שהסתיימו בשנה זו, במגוון רחב של שכונות, כבישים ואזורים בכל רחבי העיר.

בין הפרויקטים הגדולים שהתממשו במהלך השנה החולפת: פתיחת ארבעה מנהרות / הפרדות מפלסיות תוך הקדמה משמעותית בלוחות הזמנים - המנהרה החדשה במקטע הדרומי בכביש 60, ההפרדות המפלסיות באשר וינר, מנהרות שז"ר ומנהרות הגבעה הצרפתית לכיוון פסגת זאב (נרקיס). כמו כן, מוריה סיימה השנה את התשתית של מרבית מקטעי הקו הירוק של הרכבת הקלה, ונמשך ביצועם של מקטעי הקו הכחול.

במהלך שנת 2023, נפתח לתנועה חניון "חנה וסע" בנחל צופים, הצמוד לצומת הגבעה הצרפתית ומשרת את נוסעי הרכבת הקלה (קו אדום), וכן חניון ומסוף לאוטובוסים 4/9 בצמוד לצומת רמות, הכולל 215 מקומות חניה, מרביתם מיועדים לאוטובוסים חשמליים, לרבות עמדות טעינה. מדובר בפרויקט דגל ארצי בתחום התחבורה הציבורית הירוקה.   

כמו כן, נמסרו פארקים, שצ"פים וגנים רבים ברחבי ירושלים, הכוללים בין היתר, גני משחקים חדישים ומתקנים אתגריים, שבוצעו על ידי חברת מוריה. לקראת פתיחת שנת הלימודים האחרונה, נמסרו כמאה כיתות לימוד במזרח ומערב העיר, אשר נבנו במבנים חדישים, מעוצבים ונגישים, התואמים את שיטות החינוך המתקדמות.

שנת 2024 בפתח עם מגוון פרויקטים ועשיה ענפה

בין הפרויקטים המובילים של החברה לשנת 2024 נכללים בין היתר: פתיחתן לתנועה של המנהרות החדשות למעלה אדומים במסגרת פרויקט ההפרדה המפלסית בגבעה הצרפתית, פתיחת חניון שזר הכולל כ-1,300 מקומות חניה, סיום שדרוג המנהרה הקיימת במקטע הדרומי בכביש 60 ופתיחת כל כביש המנהרות במתכונת הסופית, השלמת עבודות התשתית, אינפרא 1, למקטעי בר אילן (הקו הירוק) ומסירתו לזכיין, התחלת ביצוע של 11 מקטעי הקו הכחול, התנעת פרויקטים רחבי היקף במזרח העיר, לרבות כביש הטבעת המזרחית, סיום פארקים גדולים במספר שכונות ברחבי העיר, בניית כיתות לימוד חדשות ועוד. 

מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי: "בהתאם לחזון ולמדיניות עיריית ירושלים אנו עדים וחוזים לנגד עינינו במהפכה. בהתפתחותה ובצמיחתה של עיר הבירה, אשר שועטת קדימה אל עבר העתיד בכל התחומי התשתית לתחבורה ולשרות התושבים. עשרות פרויקטים מורכבים, משמעותיים וחיוניים קודמו באמצעות חברת מוריה השנה, במטרה לענות על צרכים שלא זכו להתייחסות שנים רבות בתחומי התשתית, התחבורה, החינוך ועוד.

נמשיך לבנות את ירושלים ולהשקיע בה, לצד שמירה על ערכי הטבע וערכי המורשת וההיסטוריה הייחודיים לעיר. כל זאת למען תושבי העיר, המבקרים בה ודור העתיד. כמו ערי בירה מרכזיות אחרות בעולם, בהן מתקיימים החדש והעתידני לצד הישן וההיסטורי, כך גם בירת ישראל, ירושלים."

גלעד בר-אדון, מנכ"ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים, אומר כי החברה ביצעה בשנה החולפת שורה ארוכה של פרויקטים משמעותיים לעיר שהסתיימו בהצלחה והשפעתם מורגשת ברחבי ירושלים, "העבודות בהיקף כה נרחב ומשמעותי מסייעות לפיתוח ושדרוג מערך התשתיות בעיר.

גלעד בר-אדון, מנכ''ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים (צילום: ארנון בוסנאי באדיבות חברת מוריה)
גלעד בר-אדון, מנכ''ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים (צילום: ארנון בוסנאי באדיבות חברת מוריה)

הכבישים החדישים, המנהרות, ההפרדות המפלסיות בשילוב העבודות הנרחבות במסגרת בניית קווי הרכבת הקלה והחניונים הנלווים להם, כולם יחד מביאים להפחתת עומסי התנועה בצירים המרכזיים בירושלים, ונעשים באופן שישרת את תושבי העיר וישפר את איכות חייהם עשורים רבים קדימה. היקף הביצוע שלנו חצה את אלו של כל השנים שחלפו ומוריה הגיעה לשיא חדש, וזאת למרות האתגרים הרבים, ובהם ימי המלחמה שפקדו אותנו והירידה בהיקף העובדים בשטח".  

לדברי בר- אדון, ירושלים מובילה את היקף הבניה וההשקעה בתשתיות, וזאת הודות לעיריית ירושלים, למשרד התחבורה ומשרד האוצר, אשר נותנים אמון בחברה וביכולותיה,  וכמובן עובדי חברת "מוריה" שעובדים מסביב לשעון - כדי לעמוד ביעדים המקצועיים הרבים המונחים לפתחיהם, "אנו רואים ומרגישים כיצד העובדים, מנהלי הפרויקטים, הקבלנים, המתכננים וכל שותפנו לדרך, נרתמים למשימה ומשקיעים מאמצים רבים יחד איתנו על מנת לעמוד ביעד להשלמת הפרויקטים.

בשנים הקרובות ירושלים תמשיך להתפתח גם תשתיתית, והתוצאות יבואו לידי ביטוי בכל רחבי העיר. אנו גאים לקחת חלק כה מרכזי במהפכה של עיר הבירה, אשר תשאיר את חותמה עבור הדורות הבאים, בזכות המנהרות החדשות, הודות לרכבת הקלה שתתרחב ובעקבות היקף הפרויקטים הרבים המתבצעים בה כיום ובשנים הקרובות. ירושלים ללא ספק תהיה מהירה ונגישה יותר  - והמהפכה הזו תיגע בכל אזרח וכל שכונה בכל רחבי העיר ירושלים".