כרמל ברזני, בן 67 מחיפה, נאלץ לעבור קטיעה של שתי הרגליים, ולאחר שיקום ארוך השתחרר ביוני האחרון לביתו ומאז הוא מתנייד באמצעות כיסא גלגלים. ברזני ביקש ממשרד הבריאות השתתפות במימון "זחליל" – מעלון מדרגות לכיסא גלגלים, כחלק ממאמצי השיקום שלו.

לפני הקטיעה היה כרמל אדם פעיל חברתית והרבה להיות מחוץ לבית, אך כעת אין באפשרותו לצאת מכיוון שאין מי שירים אותו במדרגות ויאפשר לו לצאת לרחוב ולנסוע לפגוש חברים ומכרים, כפי שנהג עד לא מזמן.

בכל זאת משרד הבריאות סירב לבקשתו בטענה המדהימה הבאה: "לא דווח על קיום אורח חיים פעיל המחייב שימוש תכוף וקבוע במדרגות".
האגודה לזכויות החולה לקחה על עצמה את ייצוגו של ברזני בפני משרד הבריאות ושמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, אומר: "סל הבריאות מגדיר באופן חד־משמעי את הזכאות של מרותק לביתו לקבל זחליל על מנת לאפשר לו לשמור על הקשרים החברתיים שלו ובהחלטת משרד הבריאות לדחות את פנייתו הוא גוזר עליו כליאה שלו בביתו עד יומו האחרון.

"מצבו הכלכלי לא מאפשר לו לרכוש את מכשיר העזר ולא לשכור שירותים של מטפל שיהיה צמוד אליו במהלך כל היום, ומצבו הנפשי מתדרדר. בדיוק עבור אנשים במצבו נועד הזחליל". כבר כיום כרמל שרוי בדיכאון כבד הנובע מהשילוב של הקטיעה ומהכליאה בפועל שלו בביתו והוא מטופל גם נפשית.

נציג חברה המספקת זחליל מטעם משרד הבריאות שהיה בביתו חיווה דעה שלפיה אין כל מניעה לשימוש במכשיר בסיוע של אשתו, כאשר גם בתו שגרה בסמיכות מסייעת בעת הצורך, אבל משרד הבריאות פסל את הבקשה.

הודיה ברזני, בתו של כרמל, מספרת: "אבא אהב לשבת בים כל יום, לבקר את האחים שלו, היה אדם עצמאי שעושה קניות, תמיד חזר מאוחר מסידורים. הוא גר בבניין ישן עם מדרגות ללא מעלית, ועכשיו הוא לא יכול לצאת מהבית בלי האביזר כי לא ניתן להרים אותו במדרגות. הזחליל יכול להחזיר לו את העצמאות ואת הבריאות הנפשית שלו. אבא לא הסכים לכריתה עד הרגע האחרון, כי הוא פחד מהרגע הזה שבו יהיה מרותק לביתו, ועכשיו זה קורה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הפנייה תועבר לדיון לוועדת ערר. יש לציין שעל פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, משרד הבריאות משתתף במימון זחליל במקרים חריגים בלבד, שבהם הפונה נדרש לצאת מביתו לצרכים רפואיים באופן קבוע וכאשר לא קיים פתרון אחר".
האגודה לזכויות החולה קוראת לכל חולה הנתקל בקשיים אל מול מערכת הבריאות לפנות אליה לייעוץ וייצוג ללא תמורה באמצעות אתר האינטרנט של האגודה.