נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם הערב (ראשון) בעצרת המרכזית לציון 100 ימים לשבי החטופים בעזה ואמר כי "אסור שנושא החטופות והחטופים ירד מסדר היום הציבורי והעולמי עד שחרורו של אחרון החטופים. אני מתחייב להמשיך ולפעול לכך בכל דרך וכלי שעומדים לרשותי. למענם, ולמעננו. השבת החטופים היא מעל לכל ויכוח. מעבר לכל מחלוקת. זהו צו מוסרי עמוק – צו של עם, וצו של מדינה".

"אני קורא לכם מכאן חטופות וחטופים - אחינו ואחיותינו, למי מכם ששומע אותנו: אנחנו לא מוותרים עליכם. אנחנו לא שוכחים אתכם. כולנו פועלים ונמשיך לפעול כאן בארץ ובכל העולם 24/7 כדי להשיבכם הביתה. כל עם ישראל אתכם. אני פונה מכאן אל משפחת העמים בדרישה: תעשו הכל! תפעלו בכל דרך! כדי להשיב הביתה את החטופים שלנו", הוסיף. בזמן נאומו נשמעו קריאות בוז מהקהל. 

מישראל אל השבי ברצועה: אלה התרופות שיועברו לחטופים החולים
אופיר ששוחרר מהשבי מזועזע משחזור מנהרה: "זו תופת, אי אפשר לשרוד ככה"

קודם לכן, אמר יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כי "את יחיא סינוואר אנחנו יכולים להרוג גם בפברואר. אנחנו נהרוג אותו, במוקדם או במאוחר. את החטופים צריך להחזיר הביתה עכשיו. אמרתי לראש הממשלה, אמרתי על דוכן הכנסת, אמרתי השבוע למזכיר המדינה האמריקאי, אני אומר מפה עכשיו: האופוזיציה תיתן גיבוי לכל מהלך, לכל עסקה. אנחנו לא נטען שהיינו עושים עסקה טובה יותר. אנחנו לא נעשה עליכם סיבוב. אם זה יביא אותם הביתה, אתם תקבלו מאתנו את הגב הרחב ביותר שאפשר".

יאיר לפיד בכיכר החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר לפיד בכיכר החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

חיים רובינשטיין, דובר מטה המשפחות, מסר ל"מעריב" בסיום העצרת: "אנחנו מודים ל-300 אלף אזרחי ואזרחיות ישראל שהגיעו לתמוך בחטופים ובני משפחותיהם בעצרת 'מאה ימים של גהינום'. אנו מקווים שהאחדות שעם ישראל הפגין יזרז את חזרת החטופים, כי המסר שעבר ב-24 שעות האחרונות הוא שהזמן שלהם הולך ואוזל חייבים להחזיר את כולם עכשיו. אחרי העצרת קבינט המלחמה חייב להתכנס ולהוביל כל עסקה לשחרור של כולם היום".

ליאורה ארגמני: "מקווה שאני אספיק לראות את נועה לפני יומי האחרון"

כאמור, הבוקר נמשכה עצרת של 24 שעות לציון 100 ימים בהם נמצאים 136 חטופים בשבי החמאס בתנאים מסכני חיים, ללא אוכל מים וטיפול רפואי. במשך 24 השעות עולים על בימת העצרת בכיכר החטופים, בשד' שאול המלך בתל אביב, בני משפחות החטופים, מיטב אמני ישראל, אישי ציבור, מנהיגים מהארץ ומהעולם. ממטה החטופים נמסר כי במהלך יממת העצרת הגיעו לכיכר החטופים כ-300 אלף ישראלים.

ליאורה ארגמני, אמה של נועה ארגמני שנחטפה ממסיבת הנובה בקיבוץ רעים, נשאה דברים בעצרת. ארגמני, שנמצאת בשלבים מתקדמים של מחלת הסרטן ומתניידת בכיסא גלגלים, קראה לשחרורה המהיר של בתה כדי שתספיק לראותה לפני שיחמיר מצבה.

"נועה נמצאת בשבי חמאס כבר 100 ימים ואני לא מבינה איך זה יכול להיות, איך היא עדיין שם. אני רוצה להגיד תודה לעם ישראל, העזרה שלכם מחממת לי את הלב. תודה לכם, אני אוהבת אתכם מאוד. אני מקווה שאני אספיק לראות אותה לפני יומי האחרון".

ליאורה ארגמני, אמה של החטופה נועה ארגמני, בכיכר החטופים (צילום: מטה המשפחות)
ליאורה ארגמני, אמה של החטופה נועה ארגמני, בכיכר החטופים (צילום: מטה המשפחות)

ארגמני, שתמונת חטיפתה הפכה לאחד הסמלים של האימה של השבת השחורה, נחטפה מהמסיבה ברעים עם בן זוגה, אבינתן אור. מוקדם יותר הערב, החברה שבה עובד אור, אנבידיה, קיימה מפגן מרגש בשער הקריה. למעלה ממאה עובדות ועובדי החברה הצטרפו למשפחתו של אבינתן, והחזיקו כל אחד שלט מתוך 100 שלטים שונים שהופקו עם 100 תאריכי הימים שעברו, ליצירת מיצג תמיכה עבור משפחות החטופים והחטופות, ומשפחתו של אבינתן.

דיצה אור, אימו של אבינתן: "כבר 100 ימים שאבינתן נמצא הרחק מאיתנו בשבי החמאס בעזה, ואני מתפללת ומקווה שהוא יחזור אלינו במהרה עם כל החטופות והחטופים, ונוכל לחגוג יחד את שובו. עד אז, אנחנו בע״ה נמשיך להגיע כאן לקריה מדי יום, מלווים בחברים ובחברות של אבינתן, ונמשיך לקרוא לחזרתו".

אבינתן אור (צילום: באדיבות מטה המשפחות)
אבינתן אור (צילום: באדיבות מטה המשפחות)

הגר ברודץ, שחזרה משבי החמאס לאחר 51 ימים, יחד עם שלושת ילדיה, סיפרה בעצרת על התופת שעברה בשבי חמאס: "החטופים בעזה מתמודדים עם רעב תמידי, ניכור, קור בלתי נסבל, געגוע בלתי פוסק וטרור פסיכולוגי שמתקיים בכל דקה. 

"ההפצצות של צה"ל מסכנות את החטופים ומעמידות אותם בסכנה ממשית. שהייתי בשבי עם ילדי, נחשפנו למראות קשים של חטופים שפצועים קשה שאבריהם נכרתו בשבי והם אינם מטופלים. שעון החול שלהם הולך ואוזל", קראה.

הגר ברודץ בכיכר החטופים, 100 ימים למלחמה (צילום: מטה המשפחות)
הגר ברודץ בכיכר החטופים, 100 ימים למלחמה (צילום: מטה המשפחות)

לבסוף קראה לממשלה: "הנפש של ילדי ושלי לא תוכל להתחיל בתהליך של ריפוי עד שכל החטופים שהשארנו מאחור ישובו לביתם. 136 ארונות קבורה, הם לא תמונת ניצחון. קבינט המלחמה חייב לשים את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות ולהסכים לכל עסקה שתחזיר אותם הביתה. אין להם עוד זמן".

חן אביגדורי, שאשתו שרון וביתו נועם נחטפו לעזה וחזרו משבי חמאס, סיפר על במת העצרת: "אחרי 50 יום של סיוט, זכיתי לחבק את הילדה שלי, לנשק את האישה שלי, להקים מחדש את המשפחה שלי. אבל הסיוט של 136 אימהות, אבות, אחים, בני ובנות זוג, סבים וסבתות נמשך כבר מאה ימים, של כאב, של מעגל אכזרי שנע בין תקווה לייאוש".

הוא הוסיף: "השבוע הייתי בשני מקומות שמאד חשובים לי אישית: הייתי בכותל, עם עוד חמישים אלף איש, מכל הגוונים של החברה שלנו, ויחד התפללנו למען השבת החטופים. שם, ליד הזכר האחרון מחורבן הבית שלנו, הרגשתי את התמיכה, את האחדות, את הצעקה של כל הציבור למען החטופים ואת הרצון הענק לקום מהחורבן שנפל עלינו לפני מאה ימים.

שרון הרצמן אביגדורי וחן אביגדורי מתאחדים ב''שיבא'' (צילום: חיים צח, לע''מ)
שרון הרצמן אביגדורי וחן אביגדורי מתאחדים ב''שיבא'' (צילום: חיים צח, לע''מ)

"המקום השני שביקרתי בו הוא קיבוץ בארי. נכנסתי אל הבית השרוף ממנו נחטפו אשתי, בתי ועוד חמישה בני משפחה שלי כשאחד מהם, טל שהם, עדיין בשבי. מה שראיתי זה שואה. אבל הייתה גם גבורה. מה שעוד לא היה לנו זה תקומה ובלי החזרת החטופים לא תהיה למדינת ישראל תקומה".

אביבה סיגל, ששוחררה משבי חמאס אחרי 51 ימים ובעלה קית עדיין בעזה, שיתפה על בימת העצרת: "אחרי שהגענו לחלל קטן וצר, המחבלים השאירו אותנו שם לבד, כי לא היה להם מספיק חמצן. במשך 15 שעות נשארנו שמה לבד. כל רגע שעבר היינו בטוחים שזה הרגע האחרון.

"המחבלים סיפרו לנו שאין יותר ישראל, אני לא האמנתי אי פעם שאחזור. במשך 51 ימים הייתי עדה לזוועות, אלימות פיזית מילולית ומינית שאי אפשר לדמיין שבכלל קיימים. עברתי 51 ימים של גיהינום. אסור לנו לתת ל-136 החטופים להמשיך לעבור את הגיהינום הזה. אני מתחננת בפני קבינט המלחמה ולמנהיגי העולם, תוציאו אותם משם ותחזירו אותם הביתה בחיים עכשיו".

בפתח העצרת אתמול נשיא צרפת עמנואל מקרון העביר מסר מוקרן לחטופים ובני משפחותיהם: "חלפו מאה ימים. איתן, ארז, סהר ומייה חזרו אלינו אבל אנחנו מבכים את מותו של אליה שנרצח על ידי חוטפיו בעזה. האומה הצרפתית נחושה שאוהד ועופר יחזרו אל ילדיהם ששוחררו
שאוריון ישוחרר שכל חטופי מתקפות הטרור מה-7 באוקטובר ישוחררו״.

״צרפת אינה נוטשת את ילדיה", הבהיר, "לכן יש לחזור ולחדש שוב ושוב את המשא ומתן לשחרורם. אסור להיכנע, אסור לוותר, לעולם משום שאין אנו יכולים להסכים ולעולם לא נסכים לאף קורבן נעשה הכל אם כך ואתם יכולים לסמוך עליי כדי להחזיר את כולם הביתה, אליכם״.

צפו בדבריו:

נשיא צרפת מקרון במסר למשפחות החטופים (צילום :מטה משפחות החטופים)

במהלך העצרת, מאות מפגינים חסמו לכחצי שעה את נתיבי איילון דרום במחלף השלום. המפגינים, שהניפו דגלים ושלטים, דרשו להחזיר את החטופים עכשיו. חלקם צעקו "עכשיו!" "עכשיו!", והודיעו כי ימשיכו במאבק עד שחרור אחרון החטופים. כוחות משטרה הגיעו למקום והמפגינים פינו את הציר שנחסם בפעם הראשונה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. אחד המפגינים לבש חולצה עליה רשום "הדחה עכשיו", כאשר הכוונה היא לראש הממשלה נתניהו. עם זאת, ממטה משפחות החטופים נמסר כי מפגינים אלו פעלו על דעת עצמם וכי אין להם קשר לעצרת.

מחאת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

אמא של עומר שם טוב: "100 ימים שאין לי אוויר לנשימה, אבל לעומר באמת אין אוויר לנשימה כי אין לו את המשאף שלו, ימים שבהם הוא אוכל פיתות שאוכלות לו את הקיבה. אני מבקשת מחברי הקבינט "תעשו הכל שיחזרו הביתה. תהיו יצירתיים, תיזמו, תעשו הכל".

אופיר אנג'ל במנהרת ההזדהות למען החטופים (צילום :מטה משפחות החטופים)

העצרת לציון 100 ימים לחטופים בשבי (צילום: מטה משפחות החטופים)
העצרת לציון 100 ימים לחטופים בשבי (צילום: מטה משפחות החטופים)

בעקבות העצרת הגדולה, המשטרה עדכנה על הסדרי התנועה המתוכנים ממוצאי שבת ועד יום ראשון:

החל מהשעה 17:00 ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים:

  • שד' שאול המלך ייחסמו מרחוב אבן גבירול עד רחוב ויצמן לשני הכיוונים.
  • רחוב דובנוב ייחסם מרחוב קפלן עד שד' שאול המלך לכיוון צפון.
  • רחוב לאונרדו דה וינצ'י ייחסם מרחוב קפלן עד שד' שאול המלך לכיוון צפון.

החלל מהשעה 18:30 ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים:

  • רחוב ויצמן ייחסם מרחוב דוד המלך עד רחוב שאול המלך לכיוון דרום.
  • שד' שאול המלך ייחסמו מרחוב מנחם בגין עד רחוב ויצמן לשני הכיוונים.

מחאת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

ביום ראשון הקרוב, החל מהשעה 02:00 ייחסמו לתנועת כלי רכב:

  • שד' שאול המלך ייחסמו מרחוב לאונרדו דה וינצ'י עד רחוב ויצמן לשני הכיוונים.

החל מהשעה 15:00 ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים:

  • שד' שאול המלך ייחסמו מרחוב אבן גבירול עד רחוב ויצמן לשני הכיוונים.
  • רחוב דובנוב ייחסם מרחוב קפלן עד שד' שאול המלך לכיוון צפון.
  • רחוב לאונרדו דה וינצ'י ייחסם מרחוב קפלן עד שד' שאול המלך לכיוון צפון.
  • רחוב ויצמן ייחסם מרחוב דוד המלך עד רחוב שאול המלך לכיוון דרום.
  • שד' שאול המלך ייחסמו מרחוב מנחם בגין עד רחוב ויצמן לשני הכיוונים.

מהמשטרה נמסר כי יש להישמע להוראות השוטרים המוצבים בחסימות ולהשתמש בדרכים חלופיות. החסימות יעודכנו באפליקציית waze