פיצוץ עז נשמע הבוקר (ראשון) בבתי הזיקוק במפרץ חיפה. בתיעוד מהמקום ניתן להבחין בפטריית עשן שחורה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מקבוצת בז"ן נמסר: "עליית לחץ פתאומית במתקן לחץ גבוה ומוגן, גרמה לפריצת דיסקית ביטחון. כתוצאה, נגרם קול רעש פתאומי, הדומה לקול נפץ. זוהי תופעה סטטיסטית המתרחשת מדי פעם, אולם הסיבות עדיין נבדקות. אין ולא היתה כל סכנה לעובדים ולציבור".

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "הבוקר אירע פיצוץ במתקן של מפעל הפלסטיק של קבוצת בז"ן - כרמל אולפינים, דומה לשני פיצוצים קודמים שאירעו באוקטובר 2023 ובאוגוסט 2021. באיגוד ערים התקבלו עשרות פניות מבוהלות אודות הפיצוץ שנשמע ברכסים, בקריות ובנשר.הפיח כתוצאה מהפיצוץ מתפזר לכל עבר".

עו״ד שרית גולן, יו״ר האיגוד: "מדובר בעוד תזכורת להתנהלות חסרת האחריות של מפעלי בז"ן  שנראה שלא מפיקים  לקחים מטעויות העבר וקוראים לאירוע ״שגרה תפעולית״ תוך שממשיכים לסכן את תושבי מפרץ חיפה. למרבה הצער, דו"חות רבים והתרעות שמוציא האיגוד כנגד התנהלות המפעלים לא זוכים לטיפול מהיר ונוקשה מצד המשרד להגנת הסביבה כפי שהיה מצופה לראות כנגד מפעל שתקלות הן שגרת עבודתו ולא ״תופעה סטטיסטית״. פינוי התעשיות הפטריכימיות בהתאם להחלטת הממשלה ולתמ"א 75 הוא הכרח ביטחוני שיש להתחילו בהקדם האפשרי, כי האסון הוא רק שאלה של זמן".

ראש העיר לשעבר יונה יהב קרא הבוקר לקידום הצעת מחליטים חדשה שתכליתה קיצור לוחות הזמנים לפינוי המפעלים עם החומרים המסוכנים ממפרץ חיפה. יהב אמר את ה'דברים על רקע פיצוץ שאירע בבתי הזיקוק במפרץ הבוקר שנבע כתוצאה מתקלה טכנית.

יונה יהב: "החלטת הממשלה על פינוי המפעלים והחומרים המסוכנים ממפרץ חיפה היא טובה אבל יש להקדימה באופן משמעותי, לפחות בשנתיים. הפיצוץ שאירע היום במפעלים הוא קריאת השכמה להקדמת הפינוי. המפרץ החדש, נקי ממפעלים, יהיה עתיד הצפון .

"על פי כל הנתונים שיש בידי אפשר לפנות את המפעלים ממפרץ חיפה כבר ב-2027 - שנתיים לפני המועד שקבעה הממשלה. עם שובי לתפקיד ראש העיר, אקים  את הלובי הציבורי הגדול בישראל מכל הקשת הפוליטית לפינוי המפעלים המסוכנים מהמפרץ, שיהיו בו ארגוני הסביבה, תנועות תושבים,  החברה האזרחית והרשויות המקומיות. נפעל בנחישות לקידום החלטת ממשלה חדשה, לקיצור לוחות הזמנים לפינוי המפעלים מהמפעל. 

"אוביל את המאבק הזה בנחישות בדיוק כפי שהובלתי את המאבק המוצלח להוצאת מיכל האמוניה מהמפרץ. עד לפינוי המפעלים, יש לוודא שכבר עכשיו הוצאו כל החומרים המסוכנים מהמפרץ".

אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה: "מאות אלפי תושבים התעוררו הבוקר בחרדה לתקלה מסוכנת נוספת של קבוצת בז"ן. התעשייה המזהמת הזו, שנמצאת בלב אזור אוכלוסין, מסכנת את התושבים לא פחות מהטילים של נסראללה. הממשלה, שאישרה בחודש שעבר את פינוי התעשיות המזהמות מהאזור, חייבת לקבוע תאריך יעד ולשים סוף להפקרת התושבים הרבה לפני 2030. משרד האוצר חייב לתת עדכון לציבור על המו"מ עם כיל ובז"ן בנוגע לפינוי התעשיות המזהמות ולהפסיק להדיר את הציבור ממידע מציל חיים. בבחירות המקומיות הקרובות תושבי חיפה חייבים לבחור במועמדים שילחמו למען עתידם ועבור סגירת התעשייה המזהמת. מגמה ירוקה נאבקת בימים אלה בהיתרי הפליטה המקלים שניתנים לבז"ן להמשיך להילחם עבור אוויר נקי מזיהום למען מאות אלפי תושבי האזור".