אבל כבד נפל אתמול על כפר יובל שבצפון עם היוודע דבר מותם של שניים מתושביו, מירה איילון ובנה ברק ז"ל, שנהרגו מירי נ"ט לעבר ביתם. בני משפחת איילון, אחת המשפחות המוכרות והוותיקות במושב, נשארו בו גם בתקופת המלחמה על מנת להמשיך להפעיל את המשק שבבעלותם, אותו הקימו בשנות ה-70. 

תמי עמיעד, אחותה של מירה ודודתו של ברק, סיפרה בשיחה עם גלי צה"ל כי "מירה הייתה במושב מאז היום שבו התחתנה. התאילנדים ברחו ומירה, למרות תחנוניי בוקר בוקר 'תצאי משם', ענתה לי 'אני לא עוזבת, טוב לי פה - אל תדאגי'. משפחה לתפארת התפרקה".

רותי עמדי, שכנתה וחברתה הקרובה של מירה, סיפרה כי "היא אישה עם לב ענק, אי אפשר לתאר, היא הייתה אמא וסבתא כל כך מסורה ודואגת, היא איחדה את כל המשפחה". הוסיפה, "אני לא רוצה מדיניות של התגוננות. התושבים לא יכולים לחזור למקום בו הם לא מרגישים בטוחים". 

בהמשך הודתה: "התחושה היא שהקרקע נשמטה מתחת לרגליים. מעודי לא חשתי כך. אני לא רוצה מדיניות של התגוננות". 

רפי בוסקילה, חבר קרוב של משפחת אילון: ״ביני ובין ברק נוצר קשר חברי טוב וחזק. היינו נוהגים לשבת כל בוקר, לאחר שהייתי פותח את הסופרמקט שלי ביישוב והוא היה דואג למשק - היינו יושבים יחד, שותים כוס קפה, מעשנים סיגריה, אוכלים יחד. היינו יחד כל הזמן - בבוקר, בצהריים, במסיבות של היישוב. הסופר השכונתי שלי - היה מקום המפגש שלנו בכל בוקר, והייתי יודע מה הוא צריך, אילו סיגריות הוא אוהב, מה הוא אוהב לאכול. ברק היה בן אדם שתמיד עוזר, הוא היה עוזר תמיד כאן ועכשיו, לא היה צריך לבקש ממנו, הוא פשוט היה עושה. הוא היה בן אדם מצחיק, איש חזק פיזית ונפשית, מושבניק חסון וחזק, איש אדמה, מיוחד, עבד גם כמציל והציל לאחרונה 2 ילדים שטבעו ממוות. הוא היה מאוד דומיננטי בחיי הבנות שלו, ואפילו שכר בית ליד הגרושה שלו כדי להיות כמה שקרוב לידן.

"זה הלם גדול לראות בן אדם בשיא הפריחה שלו - ולשמוע פתאום שהוא לא בחיים יותר. הם נשארו בכפר יובל בזמן המלחמה כי הם היו פטריוטים וחקלאים - שלא רצו לעזוב את המשק שלהם.ברק לא פחד, הוא לא מפחד מכלום. הוא עבר הרבה בחיים שלו, ולא היה לו פחד בעיניים.  מירה נשארה במושב כדי לטפל ולבשל לבעלה החקלאי ולבנה ברק שהיה בכיתת הכוננות. היא הייתה אישה שלוקחת הכול בכיף, בקלות ובשמחה.  היא טיפלה באמא שלה שנפטרה לא מזמן, והייתה אישה טובה שתחסר לכולם במושב״, מסביר מדוע בני המשפחה נשארו במושב על אף הסיכון. 

בוסקילה חוזר לרגע בו סיפרו לו על ירי הנ״ט שפגע בביתם של משפחת אילון: ״הבת שלי התקשרה אליי ואמרה שהיה ירי נ״ט לכיוון כפר יובל ושיש פצועים - ישר אמרתי לעצמי שזה בטח בבית של ההורים של ברק כי הם היחידים שנשארו בצפון היישוב. לאחר כחצי שעה מתחילת האירוע, פרסמו שיש נרצח ופצועה אנוש ופצוע קל. ישר התקשרתי לברק, חשבתי שהוא בכיתת כוננות ולא יודע על מה שקרה. אחר כך בקבוצה של היישוב, בישרו לנו שברק הוא הנרצח, ואני הייתי בהלם מוחלט. לאחר כחצי שעה, שלחו הודעה שגם אמו, עוד לפני שנחתה עם המסוק בביה״ח - נפטרה. הדבר הכי עצוב הוא שאנחנו לא יכולים להיכנס להלוויה שלהם בכפר יובל, מאחר שבית העלמין חשוף לירי נ״ט״.

לפני כשש שנים סיפרה מירה בשיחה עם מעריב אונליין על רעשים חשודים ששמעו בני המשפחה, עליהם דיווחו לצבא, שפתח בסוף שנת 2018 במבצע "מגן צפוני".

"כבר לפני כשנתיים וחצי התלוננתי שאני מרגישה רעידות בכפות הרגליים כאשר אני הולכת יחפה בסלון", אמרה למעריב בדצמבר 2018. "אפילו חשבתי שמדובר ברעידת אדמה קלה לא פעם". 

מירה סיפרה כי ב"לילה אחד, בשעות המאוחרות, ישבתי בסלון ושמעתי מעין זמזום של מכשיר חשמלי. לאחר שווידאתי שאין שום מכשיר פעיל, קראתי לבני, וגם הוא אמר ששמע את הרעש. דיווחתי לצבא דרך אחראי הביטחון המקומי ונשלחו אנשי צבא לבדוק את הנושא. אני שמחה שהצבא נוכח לדעת שאכן יש דברים בגו". 

"במקביל", ציינה, "היו תלונות נוספות של תושבים. לפני כשנה חברת היישוב התלוננה שהיא שומעת עבודות מתחת לביתה, מה שגרם לה לחרדה רבה. הצבא פינה אותם מהבית למספר ימים".

"אני לא כל כך רגועה, בעיקר בגלל המשפחה - הבת, החתן והנכדות - שמתגוררים בצפון", הוסיפה איילון ז"ל, אך הבהירה באותה עת כי היא "לא חוששת מתגובה של חיזבאללה".