חולדה גורביץ' ז"ל, שזכתה לכינויים "המלאך בלבן", "אמא תרזה הישראלית" ו"אם הפצועים", זאת בזכות ביקוריה המסורים והמחזקים מידי יום במשך שנים ארוכות אצל חיילים פצועים בבית החולים רמב"ם בחיפה, נפטרה אתמול בגיל 98. גורביץ' זכתה בפרס ישראל למפעל חיים בשנת 2011 ולפני כשלוש שנים חנכה עיריית חיפה טיילת על שמה בחוף בת גלים.

מדד איכות החיים חושף: גברים יותר בדיכאון, נשים חשות פחות ביטחון
מנכ"ל עמותה לבריאות הנפש חושף: הסיפורים הקשים שבצד השני של שפופרת

גורביץ' הפכה לחלק מהנוף של רמב"ם, עוד מתקופת מלחמת לבנון הראשונה ובמהלך השנים הארוכות בהן צה"ל שהה בדרום לבנון. תמיד היא היתה מתנדבת בלבוש לבן עם מטפחת לראשה ולעיתים דוחפת עגלת שתייה ניידת ועוברת ממיטה למיטה ומברכת לשלום. כאשר בכירים במערכת הצבאית והפוליטית היו מגיעים לביקורים אצל פצועים, הם הכירו את גורביץי' ופגשו אותה.

גורביץ', שנולדה בעתלית והתגוררה במרבית שנות חייה בחיפה, פעלה בהתנדבות מלאה למען החברה הישראלית והמדינה לדורותיה. בנוסף, למפעל חייה של טיפול וסיוע בחיילי צה"ל שנפצעו, היא סייעה למאושפזים בכל בתי החולים בחיפה והתמקדה בפעילויות קהילתיות, בהן סיוע בקליטת עלייה, בקידום נוער ובעידוד נוער להתנדבות ובמתן סיוע לבני מיעוטים וקירוב לבבות בחברה הישראלית.

כאשר קיבלה בשנת 2011 את פרס ישראל, כתבה ועדת הפרס בנימוקיה: "חולדה גורביץ היא מופת של מסירות ונתינה למען הזולת ולמען החברה הישראלית כולה".

סיפורה האישי של גורביץ', יכול לסמל את סיפור דור הנפילים של מקימי המדינה. היא נולדה וגדלה בחיפה ולפני קום המדינה היתה פעילה בהגנה. לאחר הקמת צה"ל היא היתה אחת מארבע הבנות הראשונות שהתגייסו לחיל הים ועוד לפני שחרורה משירות סדיר, החלה לפעול בהתנדבות בוועד למען החייל.

גורביץ', שגם כיהנה כחברת מועצת עיריית חיפה, הדריכה בשנותיה הראשונות של המדינה ילדי עולים במעברות ובוואדי סאליב והייתה פעילה באגודת הידידות ישראל-צרפת. 

"אם היה את אבי הפצועים בזמנו, שמחה הולצברג ז"ל, חולדה גורביץ' היתה אם הפצועים. היא דאגה והכירה כל אחד ואחד", סיפר בן משפחה של פצוע שאושפז ברמב"ם – "היא היתה מוסד בחיפה".

בנוסף לבחירתה ככלת פרס ישראל על מפעל חיים, זכתה גורביץ' במהלך השנים באותו הוקרה רבים בהם: יקירת העיר חיפה, אות הנשיא למתנדב, אות הוקרה על שם מנחם בגין, מגן שר העבודה והרווחה, מגן שר הפריאות ופרס אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה על מפעל חיים