בני בן מובחר, ראש מועצה אזורית מבואות החרמון התראיין היום (שלישי) למעריב, והתייחס לפגישה שהתקיימה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והקבינט בצפון.

בעוד נסראללה מאיים על ישראל, לבנון לקראת שיתוק
לאחר החיסולים, חיזבאללה מציב לישראל קו אדום חדש

לדבריו, ״השרים אמרו שהם לא יחזירו אותנו הביתה לגבול הצפון - עד שיהיה ביטחון על מלא. אני אמרתי בישיבה שיש לשטח את לבנון - מקו הגבול של ישראל עד 10 ק״מ לתוך לבנון, כדי לנטרל את איום הנ״ט ישירות לחלונות הבתים שלנו. אמרתי לשרים את זה, והם אמרו שהם מבינים את הצורך שלנו. לא יודע כיצד יפעלו בנושא. בעיניי צריך לפגוע בכל בית ובכל מקום שיש בטווח 10 ק״מ מישראל, ולנקות אותו מאנשי חיזבאללה. לאחר הדיבורים, עכשיו נחכה ליישום שלהם בשטח״.

עוד דיבר בחדשות 12, ואמר: "התקיימה ישיבה, ראשי הרשויות דיברו מדם ליבם, ושמו לקבינט הביטחוני את הדברים כפי שהם, רה"מ עקב אחרי הדו שיח בין ראשי הרשויות ובין התשובות שהשרים הציגו, אחרי הפגישה שהייתה לנו בגליל המערבי והיום בגליל המזרחי, יש חלק מהדברים שהעלנו בגליל המערבי והם התקדמו ואנחנו מרגישים היום גם מהשרים שהיו, ובעיקר משר האוצר, שר הביטחון, כל אחד בחלקו, שר השיכון, שר הפנים, השר שהיה חסר זה השר לפיתוח הנגב והגליל וסרלאוף, אבל האוזניים היו קשובות ואם נפלנו בצורה מסודרת והגשנו בצורה מסודרת לשרים את כל מה שעל ליבנו שזה הדמות המחברת בין התושבים שלנו לבין הממשלה, אם הדברים האלו יתממשו ויצאו לדרך, אני חושב שהתושבים יקבלו כאן מענה גם בפן הביטחוני וגם בפן החברתי".

בן מובחר המשיך והוסיף: "הנושא של קליטה בבתי ספר לתושבים שלנו, - אין סיכוי שנהייה בבתי ספר. שנית, הנושא של ימי הפוגה, מעבר לדירות שאנשים רוצים לעבור ולחיות כמו שצריך ולא בבתי מלון. האופציה של לעבור לדירות - מי שמוצא היא קיימת, והיא פתוחה, קפץ שר האוצר ואמר - הרכבת לקריית שמונה, היא מתוקצבת, כביש 6 מתוקצב. יחד עם זאת, העברנו את המסר - ללא ביטחון בעשרה קילומטרים פלוס אנחנו לא נחזור וממשלת ישראל מבינה את זה, גם רה"מ וגם שר הביטחון, והוא מקבל את דעתנו. צריך לשטח את הקו מהגבול ועד עשרה קילומטרים. אני חושב שהקבינט הבין את זה".

בן-מובחר הציג לקבינט אתגרים נוספים עמם מתמודדים יישובי קו העימות ובכלל זה הפגיעה בחוסן הקהילתי, והתפרקות של קהילות הישובים המפונים שתושביהם עייפו לחיות בבתי מלון. חלקם מסתכנים ושבים לבתיהם ורובם עוברים לגור בדירות שכורות ברחבי הארץ. לדבריו, יש למעשה נטישה של הצפון. בנוסף ציין בן מובחר את השיתוק המוחלט של בתי העסק הסמוכים לגבול ואשר רבים מהם לא ישרדו, את מוסדות החינוך הפועלים מאז תחילת המלחמה באופן חלקי, את הפגיעה האנושה בענפי החקלאות, את העובדה שתושבים רבים הוצאו לחל"ת ואת הפגיעה הקשה בחוסן האישי של התושבים.

 ראש מועצה אזורית מבואות החרמון  הגיש לראש הממשלה את ממצאי המחקר שנעשה ע"י מרכז הידע האזורי של אשכול גליל מזרחי והאקדמית תל-חי, שהתפרסם אתמול, המציג תמונה מדאיגה בנוגע לתושבי הצפון וממנו עולה בין השאר כי הגורם העיקרי אשר יתרום לתחושת הביטחון של התושבים הינו יישום החלטת 1701 - הרחקת החמושים בגבול הצפון, תוך וידוא שחיזבאללה לא יפעל באזור המפורז בלבנון, ופגיעה בתשתיות הטרור. עוד עולה מהמחקר כי רק כ-60% מהתושבים המפונים מתכננים לחזור להתגורר ביישובם.

"תוצאות המחקר ממחישות באופן ברור כי אין בכוונת תושבי הגליל המזרחי לשוב לבתיהם עד להשגת בטחון מוחלט באזור. חוסן קהילתי הינו הבסיס לחיים שלנו בגליל ובגולן ולצד האמון המלא שיש לנו בכוחות הביטחון – אנו דורשים פתרון צבאי - מדיני אחראי לתושבים, יש לנו אפס סובלנות לפתרונות ארעיים. עלינו הרשויות ועל גורמי הממשלה מוטלת האחריות לחזק את התושבים, לתמוך בהם ומעל לכל לשמור על חוסנם וביטחונם" לסיכום ציין: "הקבינט מבין את המצב הקשה של ישובי העוטף הצפוני ואת הדרישות שלנו. הפגישה הייתה חיובית, חברי הקבינט היו קשובים לדרישותינו וקיבלנו מהם הבטחה שלא תהיה דרישה להחזרת התושבים הביתה עד אשר יושג ביטחון מלא", סיכם. 

כאמור, בפגישת ראשי הרשויות עם ראש הממשלה והקבינט נאמר כי רה"מ מינה צוות ברשות מנכ״ל משרד הפנים, מנכ״ל משרד ראש הממשלה ומנכ״ל משרד האוצר כדי להביא תוך שבוע להחלטת העברת 3.5 מיליארד שקלים לצפון. בהחלטה זו העוגנים המרכזיים יהיו היבטי הפנים, כלכלה וביטחון. ועדת ההיגוי מורכבת ממנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד האוצר. 

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "רה"מ והשרים שמעו מראשי הרשויות על הצרכים בעורף של התושבים ביישובי קו העימות שפונו מביתהם וגם של התושבים שמעבר לאזורים שפונו. ראשי הרשויות חיזקו את ידיהם של ראש הממשלה וחברי הקבינט לניהול המלחמה, ואמרו כי למרות הקושי הקיים בעורף האזרחי, יש צורך להכריע את אויבנו". 

משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות בסיומה של פגישת ראשי רשויות קו העימות עם רה"מ והקבינט: "הצגתי לראש הממשלה מפה ובה הצפון צבוע באדום. האדום הזה הוא ממלכת אי הוודאות! בה נמצאים תושבי הצפון. אנחנו זקוקים לתשובות ואתה ראש הממשלה הוא היחיד שיכול לספק לנו תשובות! לפני 70 ימים בדיוק הגעת אלינו למפגש עם פורום קו העימות ואני אז אמרתי לך: שאנחנו קו העימות הוא הקליפה שמגינה על הפרי שהוא מדינת ישראל ואתה אמרת: מה פתאום, אתם לא הקליפה אלא הפרי עצמו! בינתיים הפרי הזה הוא פרי באושים! זאת ההזדמנות להוכיח לנו שהמדינה לא איבדה את הצפון!"