כמה מבני משפחות החטופים מפגינים היום (שבת) מחוץ לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, וקראו לאזרחי ישראל להצטרף אליהם.בין הנוכחים במקום, נמצאים אלי שתיוי, אביו של עידן החטוף בעזה; קובי בן עמי, אחיו של אוהד; ענבל צח, בת דודתו של טל שוהם ושיר סיגל, בתו של קית'. "אסור לך לפספס אף הזדמנות להחזיר את יקירינו", קוראות משפחות החטופים לראש הממשלה.

ברקע המלחמה בעזה: היחסים בין ישראל ומצרים הגיעו לנקודה קריטית
אובמה נשיא ארה"ב בפועל? במפלגה הרפובליקנית טוענים: "לביידן אין שליטה בממשל"

ההפגנה מול ביתו של ראש הממשלה תימשך הערב, במקביל לעצרת נוספת בכיכר החטופים, בסימן "NEVER AGAIN IS NOW". בני משפחות החטופים, לצד ניצולי שואה ודור שני לשואה, יקראו הערב בעצרת: ״לעולם לא עוד - זהו ציווי מחייב למנהיגי העולם ולחברי הקבינט בישראל. ללא החזרת החטופים, המעשים המזכירים את השואה שהתרחשו בשביעי לאוקטובר יהפכו לנורמה בעולם כולו".

בעצרת הוקרנו מסרים מצולמים ממשפחותיהם של חסידי אומות עולם שפונים ישירות לתושבי עזה ומבקשים מהם להיות בצד הנכון של ההיסטוריה.

יאנינה רושצ'ישבסקה מקראקוב שמשפחתה הייתה תחת איום מתמיד של מוות בגלל שהסתירה יהודים וטענה "או שכולנו שורדים ביחד, או שכולנו נמות ביחד": "בשם חסידי אומות העולם אני מבקשת מהאנשים שמחזיקים בחטופים לשחרר אותם. הם לא עשו שום דבר, אין בהם כל אשם שהם נולדו יהודים בדיוק כמו שבי אין אשם שנולדתי פולנייה".

נינקה ג'רסמה, נכדתה של הני אסקנס מהולנד שהצילה ילדה יהודייה בתקופת השואה, איתה כל המשפחה בקשר הדוק עד היום: "מדי שנה אנחנו מעלים את זכרו של הדף השחור הזה (מלחמת העולם השנייה) מן ההיסטוריה, הן כעם והן כמשפחה. החטופים ראויים לתשומת לבנו ותמיכתנו הבלתי פוסקת בדיוק פי שהיה לסבתי אומץ להציל ילדה, תוך סכנה לחייה ולחיי בתה במהלך מלחמת העולם השנייה".

איגה בינקיינה, בתה של סופיה חסידת אומות העולם הליטאית שהתגוררה קרוב לגטו קובנה שבליטא וסייעה ליהודים בהציעה להם מקלט זמני בביתה: "בדיוק כפי שעזרנו לאנשים נגד הנאצים, גם תושבי עזה יכולים לעזור ולהציל את החטופים במידע או בכל דרך אחרת. בכל המלחמות והאסונות הטוב תמיד מנצח והרע מפסיד".

במקביל בכיכר הבימה בתל אביב מתקייימת הפגנת מחאה נגד הממשלה תחת הכותרת "בחירות עכשיו". לפני זמן קצר הפרו מפגינים את הסדר ברחוב קפלן, ניסו לחסום את הכניסה והיציאה לקריית הממשלה ירדו לכביש וחסמו את התנועה לזמן קצר. כוחות המשטרה פינו את המפגינים מהכביש אשר נפתח לתנועה. במהלך הפינוי עצרו השוטרים 5 חשודים, בחשד להפרת הסדר. חשוד נוסף, שאינו קשור למפגינים,  נעצר בחשד לתקיפת שוטר במקום.

גם ארגון "שומרות ושומרים על הבית המשותף" קיים הערב, זה השבוע השלישי, הפגנה מול בית הנשיא בירושלים בקריאה להקים ממשלת הסכמות רחבות ובדרישה להכריז מיידית על בחירות. במהלך ההפגנה נרשמה אלימות, וחקירה נפתחה במשטרה נגד אישה שתועדה תוקפת שוטרים.

אישה תוקפת שוטר בהפגנה בירושלים. צילום: דוברות המשטרה

אדר אילון, שאחותה שירה אילון נרצחה במסיבה ברעים, השתתפה בהפגנה ואמרה: "זה לא משנה מה חשבתם על הממשלה לפני ה-7 באוקטובר, כי זה כבר לא עניין של ימין או שמאל. את גודל המחדל הגדול ביותר מאז קום המדינה אי אפשר להכחיש. הממשלה הזאת אכזבה אותנו, הפקירה את הילדים שלנו במשך שעות כשהם נטווחים ואף אחד לא בא להציל אותם. ומאז, שלושה וחצי חודשים אחרי הם עדיין ממשיכים להפקיר אותנו. השלטון מתעלם ממשפחות השכול ומתעלם מהחטופים שנמצאים בגיהנום כבר מעל 100 יום בלי לדעת מתי יחזרו ואם בכלל, הדרום והצפון תחת אש נשארים לא ממוגנים, עסקים קורסים מבלי תכנית לעתיד ובמקביל התדמית של ישראל מדרדרת באופן מדאיג. מי שהביא אותנו למקום הזה לא יכול להוציא אותנו ממנו, מי שהרס לא יכול לתקן, מי שטיפח את החמאס במשך עשור לא יכול להכניע אותו".

עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

שלי שם-טוב, אימו של החטוף עומר שם טוב, נאמה בעצרת בכיכר הרוקדים בהרצליה: "אין יום בו אני מתעוררת ולא חושבת על עומר. רואה את השמש עולה וחושבת שהוא לא ראה אור יום מזה 113 ימים. מצחצחת שיניים ושואלת מתי הוא התקלח, אוכלת ארוחת בוקר", היא אמרה ופרצה בבכי.

"אני לא יודעת מתי הוא אכל. כשקר לי, אני מתלבשת טוב, אבל אני לא יודעת אם יש לו במה להתכסות. אף אחד לא יכול להבין מה זה 113 ימים של סיוט. מה זה הסיוט שעובר על החטופים, מה זה הסיוט שעובר עלינו. עומר, אל תאבד את התקווה. עוד טיפה, עוד קצת, עוד רגע תהיה חופשי בארצך", היא קראה.

עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

מירטה ורנר, אימו של אלון ורנר, שנרצח בנובה. שחבריו נרצחו ושניים מהם נחטפו: אלמוג סרוסי וגיא אילוז, שנרצח, בעצרת בהרצליה:
"אני מבקשים שתחזירו את אלמוג ואת גופתו של גיא, עכשיו! עשו הסכם עכשיו!"