היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן נפגש מצדו בוושינגטון עם השר לענייני אסטרטגיים רון דרמר, לאחר שנפגש עם נציגים של משפחות החטופים ושוחח עם ראש ממשלת קטאר.

קטאר: "חמאס נתן אישור ראשוני לקידום עסקת חטופים"
מאחורי הקלעים של העסקה: אלו "האסירים הכבדים" שחמאס דורש לשחרר

מתווה העסקה שעל הפרק כי שהובא בוול סטריט ג'ורנל בהסתמך על גורמים אמריקנים וערבים המעורים במגעים כולל בשלב הראשון פסקת אש למשך שישה שבועות, במהלכו חמאס יאסוף חטופים ויביא לשחרורם. בשלב זה צפוי שחרורם של החטופים המבוגרים, החולים והילדים. תושבי עזה יורשו לנוע בחופשיות ברחבי הרצועה. 

השלב השני יתחיל בשחרורן של החיילות ע"י חמאס. תוגבר הכנסת הסיוע לרצועה, ותובטח פעילותם של בתי חולים, מאפיות ושירותי מים שונים ברצועה. השלב השלישי יכלול שחרורם של החיילים וגופות החטופים. שלב זה מוערך כרגיש ביותר, כשחמאס יוכלו להמשיך ולהחזיק בקבוצת חטופים מצומצמת אם בישראל יסרבו לשחרור של אסירים ביטחוניים "כבדים".

בשלב זה הדיונים עוסקים ביחס המספרי בין האסירים הפלסטינים לחטופים, כשחמאס העלו דרישה לשחרור של 150 אסירים בעבור כל חיילת.  הגורמים ציינו כי בישראל רוצים להשיב את כלל החיילים המוחזקים בעזה, וטרם נקבע כמה אסירים פלסטינים ישראל תהיה מוכנה לשחרר בתמורה.

לפי העיתון, המתווכים האמריקנים דוחפים לעסקת הפסקת אש שתוכל להוביל להפסקה ממושכת מספיק לעצירת המומנטום של הפעילות הצבאית של ישראל ברצועה, ולבסוף תהווה את הקרקע להפסקת אש מתמשכת, כך עפ"י גורמים אמריקנים וערבים המעורים במגעים. המתווכים האמריקנים טוענים כי יהיה לישראל קשה לשוב לעצימות הצבאית הנוכחית ברצועה לאחר הפסקת אש של מספר שבועות, ואף אמרו לעמיתיהם המתווכים שבישראל שוקלים לעבור לשלב אחר בלחימה בו הפעילות ברצועה תהיה מוגבלת יותר, כולל התקיפות האוויריות- זאת לאחר שחרור כלל החטופים.

ראש ממשלת קטאר (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)
ראש ממשלת קטאר (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)

העיתון "אל ראי אל יום" הפרו קטרי, דווח מצדו ממקורותיו, כי ההצעה שהועברה לחמאס כוללת הפוגה שתימשך ארבעים וחמישה ימים שבמהלכם ישוחררו ארבעים חטופים ישראלים, מבוגרים וחיילות בתמורה למספר שעדיין לא הוסכם עליו של אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל. העיתון מוסר, שעדיין לא נקבע מה יהיה משך ההפוגה, בשלב השני, שבמהלכה ישוחררו חיילים בתמורה למספר שעדיין לא נקבע של אסירים פלסטינים וייכנס סיוע הומניטרי לרצועת עזה. המתווה אינו כולל שום הצעות או סעיפים מדיניים, לא מדבר על הסרת המצור ולא על שיקום הרצועה.

גורם פלסטיני רשמי המקורב לשיחות המו"מ בקשר להסכם שחרור חטופים אומר לסוכנות רויטרס שחמאס ככל הנראה לא יסרב להצעה שיקבל מהמתווכים, אבל לא יחתום עליה ללא ערבויות מצידה של ישראל, שתתחייב לסיים את המלחמה. אותו גורם צוטט אומר "אני מצפה שחמאס לא ידחה את הנייר, אבל ייתכן ולא ייתן הסכמה נחרצת מאידך. במקום זאת, אני מצפה מהם להעביר תשובה חיובית, ולאשרר את דרישותיהם: שההסכם יהיה חתום, ושיחייב את ישראל לסיים את המלחמה בעזה, ולהסיג את כוחותיה מהרצועה לחלוטין".

גם הבכיר הפלסטיני אמר כי ההצעה שהוגשה בפריז כוללת שלב ראשון שיימשך 40 יום, שבמהלכו תיפסק הלחימה בזמן שחמאס ישחרר את האזרחים הנותרים מבין יותר מ-100 בני ערובה שהוא עדיין מחזיק. בשלבים נוספים ישוחררו חיילים ישראלים וימסרו גופותיהם של בני ערובה הרוגים..

מקורות באזור דיווחו גם שישראל ומצרים מתקרבות להגיע להסכמות בנוגע לטיפול במעבר רפיח, על פי הדיווח, ההסכמה העיקרית היא כי ישראל תפעל באזור רפיח, אך תעשה זאת רק לאחר פינוי משמעותי של האוכלוסייה העזתית שנמצאת שם. הסיכום המסתמן מדבר על כך שלישראל תהיה השפעה מוגבלת באזור, אך ללא נוכחות צבאית. ההשפעה הישראלית באזור צפויה להסתכם באמצעים טכנולוגיים בלבד.

משאיות מכניסות אספקה ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
משאיות מכניסות אספקה ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

עוד דווח כי מדינה ערבית במפרץ ששמה לא נחשף תממן קיר תת קרקעי נגד מנהרות הברחה ממצרים לתוך עזה, אותה מדינה הסכימה להעניק את המימון לדבר, אך רק בתנאי שתהיה הסכמה מצרית למהלך כולו.  ביידן אמר בוושינגטון כי איננו רק מתפלל לשלום, אלא רק פועל כדי להביא שלום הן לישראלים והן לפלסטינים, להביא לשחרור החטופים המוחזקים ברצועת עזה, ובמקביל להגביר הכנסת סיוע לרצועת עזה.