כחלק ממאבקה באלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים בשטחים, ארה"ב החליטה להורות על הקפאת כספים של ארבעה אזרחים ישראלים. בנק לאומי נענה לבקשה האמריקאית והקפיא חשבונות של אחד המתנחלים האלימים ובנקים נוספים צפויים ללכת בעקבותיו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כבר הגיב בנושא ואמר שייאבק בהחלטה האמריקאית.

בגלל הסנקציות האמריקאיות: הבנקים ממשיכים לעקל חשבונות של מתנחלים
מיישמים את הסנקציות מצד ארה"ב: הבנקים בישראל החלו לעקל חשבונות

מדובר בסוגיה מורכבת ולכן נדרש לנושא אופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ הבינ"ל AUREN ישראל.

מה המנדט של ארה"ב שמאפשר לה לנקוט צעדים כלכליים נגד אזרחים ישראלים?
"אומנם לארה"ב אין יכולת שיפוטית בישראל אבל כל הבנקים המסחריים וכן מדינת ישראל חתומים על אמנות שונות של שיתוף פעולה, אמנות אלו מחייבות גם את המדינה וגם את הבנקים המסחריים".

האם ענישה כלכלית בינלאומית עובדת?
"בהחלט. ניתן לראות איך הסנקציות של ארה"ב נגד אנשי עסקים וחברות מרוסיה פגעו בהן אנושות. כך גם במקרה של שוויץ, שהתגאתה במערכת בנקאית שמתנהלת בחיסיון מלא. זה לא מצא חן בעיני האמריקאים ולא הסתדר עם התקינה האמריקאית, ולאחר שהפעילו לחץ בנושא, רוב המערכת הבנקאית השוויצרית מתנהלת ללא חיסיון". 

האם הממשלה יכולה למנוע את המשך הענישה נגד המתנחלים?
"הממשלה באמצעות הכנסת יכולה לחוקק חוקים שיגנו על אותם פורעים. אבל אני לא מציע לשר האוצר ללכת בכיוון הזה. בשביל ארבעה אזרחים  לא הייתי גורר את מדינת ישראל להתנגשות מול האמריקאים, שבתור הכלכלה הגדולה בעולם בדרך כלל משיגים מה שהם רוצים. כדאי להדגיש שלארה"ב אין יכולת להשפיע על החוק הישראלי אבל הם מובילים את הכלכלה ויכולים להשפיע דרך אמנות בינלאומיות וסנקציות, הן ברמת הפרטים והן ברמה המדינתית".

יש דוגמאות נוספות להתנהלות הזאת?
"בנק לאומי ובנק הפועלים נכוו קשות שלא עמדו בדרישות אכיפת התקינה האמריקאית ושילמו מאות מיליוני דולרים לאומי (400 מיליון דולר) ופועלים (875 מיליון דולר). צריך לזכור שארה"ב משפיעה גם על שאר המערב ואם המערכת הבנקאית בארה"ב לא תעבוד איתך, גם במקומות אחרים לא יעבדו איתך. כל אחד שפותח חשבון בנק בישראל חותם על טפסים שהם במקור עונים על דרישת הרגולציה האמריקאית, ממלא טפסים ודיווחים שעוברים לרשויות בארה"ב. מסמך שנקרא FATCA. אף אחד לא חוקק את זה אבל זאת ההתנהלות הפיננסית".

אופיר אנג'ל (צילום: אלון סיגוי)
אופיר אנג'ל (צילום: אלון סיגוי)

מה הולך לקרות עכשיו?
"אני מניח ששר האוצר סמוטריץ', שהוא גם הנציג הנבחר של אותו מגזר, יתרעם ויעשה רעש, אבל קשה לי להאמין שעל זה הוא יצא למלחמה מול ארה"ב. אם כן, כל אזרחי ישראל והקהילה העסקית צריכים לעצור אותו כי נפגע מכך. אני מזכיר שארה"ב קבעה החלטה שאסור לעבוד עם רוסיה, החלטה גורפת על כל מדינות המערב. איש עסקים רוסי שבא לישראל לא יכול לפתוח חשבון בנק כי יש סנקציות בינ"ל שישראל קבלה. רומן אברמוביץ' רוצה לתרום כספים לזק"א אבל אף בנק בישראל לא מוכן להתעסק בזה ולהסתבך עם האמריקאים ואברמוביץ' ערער לבית המשפט העליון. זה קרב גדול על ישראל, לא משנה מי שר האוצר. אם רוסיה ושווייץ-שהיא מעצמה בנקאית-התכופפו-אז ישראל קל וחומר. זה קרב שגדול עלינו".