ב־4 במאי 2023 פורסם ב"מעריב" סיפורם של אלסי גרוגוריו, אזרחית פיליפינית ואמו של החייל ליאור ג'ושוע פרץ, שנולד לאב ישראלי שנטש את המשפחה כשליאור היה בן שמונה. אז הייתה האם מיועדת לגירוש מהארץ. בעקבות התערבות העיתון, אושרה בקשתה לאשרה של מעמד תושב ארעי בישראל.

האהבה שמקבלים חיילים בודדים לא מספיקה, יש צורך בסיוע
ניר דבורי השתולל בשידור: מדינת ישראל צריכה לשבור את הכלים | צפו

למרות נוהל שקיים לקבלת אשרה לאם זרה של חייל, הוחלט בזמנו ברשות ההגירה לדחות על הסף את בקשתה לאשרת שהייה כזאת ואף לגרשה מישראל. השבוע התבשרנו כי בעקבות החשיפה, לא זו בלבד שאלסי לא תגורש מישראל ושליאור יישאר חייל בודד בעל כורחו - אלא שאחרי מסכת ההתעללות הביורוקרטית שעברה היא תוכר כתושבת ישראל.

אחרי הפרסום, ולאחר שהמשפחה הגישה ערר על ההחלטה לגרש את האם מישראל, התעקשה רשות ההגירה שהיא תצא מהארץ משום שהיא חסרת מעמד רשמי, ותוכל להגיש את הבקשה לאשרה בהיותה בחו"ל. הצדדים הגיעו להסכמה שהיא תצא מישראל ותגיש את הבקשה, אך תוכל לחזור לישראל ולבנה בחלוף חודש - גם אם לא תתקבל החלטה או תידחה בשנית.

אלסי הגישה את הבקשה כשהיא מחוץ לישראל, ובחלוף חודש חזרה לכאן. בינתיים, ליאור סיים את שירותו הסדיר והמשיך לשירות קבע. רק השבוע קיבל פרקליטה, עו"ד תומר ורשה, את האישור והזימון המקווה שלה לרשות ההגירה כדי לקבל את האשרה.

במהלך המלחמה, שפרצה מאז שפרסמנו את המקרה, התוודעו הישראלים לקורבן של משפחות המהגרים הזרים במלחמה ולסיפורו של רס"ל (במיל') סדריק גרין ז"ל, שנפל בקרבות בדרום הרצועה ב־22 בינואר, כשהוא בן 23. רק אחרי נפילתו התבשרו הוריו משר הפנים משה ארבל שיקבלו אזרחות ישראלית. בעיכוב ניכר הבינו ברשות ההגירה את צו השעה המוסרי גם בסיפורו של ליאור ואמו אלסי.

עו''ד ורשה, המייצג את אלסי: "אנו גאים בהצלחתנו לא רק למנוע את גירושה של אמא של חייל ישראלי בזמן מלחמה, אלא גם להשיג לה מעמד תושבות בישראל - מעמד שהיא ראויה לו. אנו רואים שהאזרחים הפיליפינים תורמים למדינה בזמן המלחמה בחזיתות רבות, וגאים להשיג צדק עבורם. נמשיך לפעול בכל הכוח בכל מקום שבו הוא מופר".

עו''ד תומר ורשה (צילום: אוהד דיין)
עו''ד תומר ורשה (צילום: אוהד דיין)