המערכת החורפית שליוותה אותנו בשבועיים האחרונים הביאה איתה גשמי ברכה רבים, שגרמו למפלס הכינרת לזנק באופן משמעותי. בזכות ימי הגשם המלאים וזרימת הנחלים אל הים, מפלס הכינרת עלה בעוד כ-5 ס״מ ביממה האחרונה, ועומד היום על 210.295- (מתחת לפני הים) - רק 1.495 מטרים מהקו האדום העליון. במערכת הגשמים הנוכחית, אף נשבר שיא של עשור - ועלה מפלס הכינרת ב-15 ס״מ ביממה אחת, כך עולה על פי נתוני רשות המים. 

קפטן מנחם לב, תושב קיבוץ עין גב שעל שפת הכנרת ודייג כבר מעל ל-40 שנה, נדהם כשראה את מפלס הכינרת מזנק בצורה משמעותית - באופן שלא היה כבר שנים: ״כינרת מלאה היא כמו כוס יין מלא״, הוא מתאר. ״לראות את הכינרת כך זה עושה לי שמחה בלב, הכינרת זה אני, היא קונצנזוס לאומי - ואין על כך ויכוח. הכינרת צריכה עוד מטר וחצי בלבד בשביל שתהיה מלאה. אנחנו צריכים לזכור שבשבילנו הכינרת היא בקבוק המים של המדינה - ובשביל כל העולם הנוצרי היא כמו הכותל המערבי, ולנו יש את הזכות לשמור על המקום הקדוש הזה נקי״, הוא אומר.

הכנרת - הבדל של ארבעה חודשים (צילום: ורד מנור, איגוד ערים כינרת)
הכנרת - הבדל של ארבעה חודשים (צילום: ורד מנור, איגוד ערים כינרת)

לב הוא דייג כבר מעל ל-40 שנה, אך כל יום מחדש הוא ממשיך להתרגש מהדייג בכינרת. הוא מגדיר את עצמו כ-׳דייג האחרון בתנועה הקיבוצית׳ שחייב לשמר את ענף הדייג האותנטי. הוא עוד מזכיר כי ״ב-2002, הכינרת הייתה בשפל המדרגה, וחשבתי שהיא מתייבשת, אך היא כמו גברת בלתי צפויה. עכשיו ברוך השם, יש שפע ומים שעושים שלום עם הירדן - שמקבלים את מי הכינרת גם כן. המים והזרימות הם חיים, החורף עוד לא נגמר - ואנחנו מצפים ל-2 מערכות גשם העונה״, אומר מנחם. 

מבט על הכנרת (צילום :דוד אינגברג, איגוד ערים כינרת)

״אנשים שהגיעו לבקר כאן אמרו לי ׳איזה אושר וכיף, תענוג לראות זרימות׳. כשהם מגיעים לכינרת ולקיבוץ, הם רואים תוך כדי תקופת המלחמה קצת תקווה״, הוא עוד מתייחס למערכה הנוכחית ואומר כי ״אנחנו כרגע נמצאים במצב שהצפון נגמר בחצי הדרך, אי אפשר להגיע לחרמון, לנווה אטי״ב - או לראש הנקרה. הארץ שלנו הצטמצמה, עצוב להגיד - אך זו האמת. ליבנו עם כל עם ישראל, בשנים האחרונות קצת שקט באזור הכינרת, אך גם כאן היה מתוח בעבר. יש לציין שאנשי הקיבוץ יודעים איך החיים נראים כילדים שנתונים תחת הפגזות אויב, וכתוצאה מכך, כל אנשי קיבוץ עין גב יודעים להסביר פנים בצורה יפה מאוד לכל האנשים המפונים, שנמצאים בסיטואציה הקשה הזו. אני מזמין את כולם להגיע לכאן, וליהנות מהמים והחופים הנקיים״.

חוף צמח (צילום: ורד מנור, איגוד ערים כינרת)
חוף צמח (צילום: ורד מנור, איגוד ערים כינרת)

עידן גרינבאום, יו״ר ׳איגוד ערים כינרת׳, הגוף שמנהל כ-17 חופים בסובב כינרת, מתאר את האופטימיות שיש בעליית המפלס השנה: ״מבין כל הבשורות הקשות שקוראים בעיתון כל יום, שומעים ברדיו - או רואים מראות קשים בטלוויזיה, יש עוד פינה קטנה שמחממת לישראלים את הלב והיא לראות את מפלס הכנרת עולה ברמה כזאת, במיוחד בחודש האחרון של ימי הגשם. זה נותן זיק קטן של אופטימיות לדברים המורכבים שקורים מסביבנו״, אומר. ״אנחנו, אנשי העמק, קודם כל חקלאים שאוהבים חורף ומשתמשים בכנרת כדי לשתות ולהשקות את השדות שלנו - ושמחים על הגשם שיורד ועל הכינרת שמתמלאת. הכינרת, בתור האגם הלאומי שלנו, האחד, היחיד והמיוחד, תהפוך את הבילוי של עם ישראל בעונת הקיץ ליותר נעים ואטרקטיבי. כבר מהיום, אנחנו נערכים לעונת הרחצה הקרובה שתיפתח בפסח, ואנו מעריכים שהרבה מאוד ישראלים יגיעו השנה לאזורנו. אנחנו מצפים  שיישבר שיא של כ-3 מיליון וחצי מבקרים בשנה. כשהמפלס גבוה, הרבה יותר כיף להגיע לכינרת - לשחות, לעשות קמפינג ולהנות. כיף לראות את הזרימות האדירות של הנחלים לכינרת. זה הזמן להיכנס לאוטו ולבוא לכאן ולטייל, לנשום קצת אוויר מכל הסטרס והלחץ שקיים כבר 4 חודשים״.