בית הדין האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג צרפת קבע פה אחד כי האיסור על שחיטה כשרה במחוזות וולניה ופלנדריה אינו מפר את האמנה האירופית לזכויות אדם. בית הדין הסביר כי האיסור אינו עובר על הזכות לחופש הדת (סעיף 9) והאיסור על אפליה (סעיף 14) על פי דת גזע ומין.  לראשונה בית הדין האירופי טען כי החלטה זו מגובה על פי טענות הומניות של רווחת בעלי-חיים הנחשבים כמרכיב של "מוסר ציבורי", העולים לטענתם על פני פרקטיקות דתיות-חופש דת. 

כזכור ב-2022 הפרלמנט בבריסל שבבלגיה הצביעה ברוב קולות נגד הצעת החוק לאסור שחיטה כשרה במחוז. 88 מתוך 89 החברים בפרלמנט השתתפו בהצבעה הדרמטית. 42 הצביעו נגד 38 הצביעו בעד. בכך דחה הפרלמנט בבריסל את הצעת החוק לאסור שחיטה כשרה במחוז ולמעשה וולניה ופלנדריה נותרו שתי המחוזות בהן נאסרה השחיטה הכשרה. על אף שהמהלך זכה לגיבוי מהפרלמנט הבלגי, בית הדין האירופי בחר להשאיר את האיסור לשחיטה כשרה במחוזות הללו ובקהילות היהודיות באירופה זועמים.

נשיא ועידת רבני אירופה, הרב הראשי פנחס גולדשמידט התריע: "זה הוא יום שחור לאירופה. בית הדין האירופי לזכויות אדם החליט שזכויות בעלי חיים חשובות יותר מזכויות האדם. החלטת בית המשפט בשטרסבורג מאכזבת אך לא בלתי צפויה. ועידת רבני אירופה מתנגדת בעקביות להצטרפות לתביעה ב- האמנה האירופית לזכויות אדם. מה שהיה צריך להשאיר כפצע עצמי בקהילה הבלגית לא היה צריך להיות מובא לשטרסבורג. הקהילות היהודיות והמוסלמיות באירופה ימשיכו להיאבק למען חירויות דת ושוויון באירופה. המשימה הזו הופכת כעת לקשה יותר".

יושב ראש איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, התריע כי המגבלות החמורות על יהודים לחיות ע"פ אמונתם תוביל לפגיעה חמורה במרקם החיים ביבשת. 

"הדת היהודית היא דת שחומלת לא רק על בני האדם אלא גם על בעלי החיים והתקנות המחמירות של היהדות באשר לאופן ביצוע שחיטה כשרה, נועדו כדי להבטיח צמצום הסבל של החיות". 

הרב מרגולין קורא לממשלות ולפרלמנטים השונים באירופה לנקוט מייד בכל הצעדים הדרושים על מנת לשנות את הפסיקה המפלה את היהודים והמוסלמים.  

גם פורום המנהיגים האירופאים למאבק באנטישמיות שהוכרז בחודש שעבר בכינוס שקיים ה-EJA באושוויץ, ובו 16 נשיאים ומנהיגים אירופאים כקנצלר אוסטריה לשעבר, סבסטיאן קורץ, ראש ממשלת צרפת לשעבר מנואל וולס, ראש ממשלת איטליה לשעבר, מתיאו רנזי, הנשיא העשירי של מדינת ישראל, ראובן רובי ריבלין ואחרים, קורא לאיחוד האירופי, לממשלות ולפרלמנטים להבטיח את חופש הדת והפולחן של אזרחי היבשת.