אילנה גריצ'בסקי, ששוחררה משבי החמאס, ועינב צנגאוקר, אימו של בן זוגה של אילנה מתן צנגאוקר, שוחחו היום (ראשון) ב-103FM על ההפגנה הסוערת שהתקיימה אמש בקפלן, ת"א, בה נעשה שימוש במכת"זית כנגד המוחים, לראשונה מאז ה-7 באוקטובר.

לראשונה מאז פרוץ המלחמה: מכת"זית הופעלה במחאה בקפלן

עינב סיפרה: "התחלתי את צעדת הלפידים שהייתה מאושרת עם הקצין של המשטרה במקום, הוא פילס את הכביש והכיוון אותי לכיוון קפלן, מצאתי את עצמי בתוך מלכודת. התחולל שם כאוס רציני, נפגענו מהמכת"זית בכינון ישיר, הגיעו לוחמים כדי להשתלט על האנשים שהיו שם, מצאתי את עצמי באמצע ונאלצתי לכרוז לפרשים לא להתקרב אליי. זה לא עזר, השתמשו נגדנו בכוח בלתי סביר. לא ביקשתי אישור לחסום כביש ולהפגין, אני אמא של חטוף ואני יוצאת לרחובות עם לא מעט אנשים שמגבים את הזעקה שלי להחזיר את הבן שלי מהשבי וללחוץ על הממשלה להגיע לעסקה באופן שיהיה מוסכם על כולם, ולשחרר את כל החטופים. לא תיאמתי עם המשטרה את ההפגנה בקפלן". 

ההפגנה בקפלן, ת''א (צילום: Itai Ron/Flash90)
ההפגנה בקפלן, ת''א (צילום: Itai Ron/Flash90)

עוד המשיכה ושחזרה: "כשהמכת"זית פגעה בנו בכינון ישר, אילנה נכנסה לסטרס שמעולם לא ראיתי אותה במצב כזה. ביקשתי מכוחות המשטרה שיגנו עליי מפני הפינוי האגריסיבי, מהפרשים שדוחפים את האנשים כמו עדר שמובל לדיר, זה היה נורא. ביקשתי הגנה ולא מצאתי מענה מכוחות הביטחון. אנשים שאני לא מכירה הקיפו אותי והם הגנו עליי בגופם מפני אלימות של משטרת ישראל. זה לא הגיוני שבתוך המדינה, אני אזרחית שבני הופקר ונחטף ואני סובלת מהדברים האלה. לא מספיק שאילנה עברה את התופת, חזרה הביתה, מתמודדת עם הטראומה ועם זה שהבן שלה עדיין בעזה, והיא חווה אלימות כזו ולא מוצאת הגנה. זה לא מתקבל על הדעת". 

לסיום, הדגישה בכעס: "כמה שננסה לייפות את המצב, הבן שלי ושאר החטופים עדיין בשבי חמאס כי הממשלה שעדיין בשלטון לא עושה את כל מה שהיא יכולה. בכוחה לעשות. אני שומעת שעובדים על זה בעוד שלמתן ולשאר החטופים אין זמן, הזמן שלהם אוזל. אני שומעת את ההתבטאויות של חברי הממשלה, של בן גביר וסמוטריץ', הם מכריזים שמתן ויתר החטופים זה לא הנושא החשוב ביותר. אנשי הממשלה הם אלה שגוררים אותי לפוליטיקה, ונתניהו הוא זה שההגה בידיים שלו, רק בכוחו להחזיר לי את מתן. אין דיבורים על מתווה מלא". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM