בזמן שתושבי הדרום עדיין מנסים להתאושש מהמלחמה, הבחירות לרשויות המקומיות נמצאות בפתח. בבאר־שבע בירת הנגב, עושה הרושם שתוצאות הבחירות לראשות העירייה ידועות מראש. רוביק דנילוביץ', ראש העיר המכהן, הוא מתמודד יחיד וכל שהוא מייחל לו ונדרש, הוא 40 אחוזים מהקולות הכשרים שיביעו בו אמון. דנילוביץ' כנראה ידלג מעל המשוכה הזו בקלילות לקראת קדנציה נוספת, רביעית ברצף.

ההתמודדות המשמעותית היא על מספר המושבים במועצה, בו תזכה כל רשימה. בבאר שבע מתמודדות 13 רשימות, בתוכן הרשימה של דנילוביץ' עצמו. במועצה הנוכחית, סיעתו של דנילוביץ' "דרך חדשה" מחזיקה 16 מושבים, בעוד שבע הרשימות האחרות, מחזיקות כולן יחד 11 מושבים בלבד. עולה מכך, שלרשימות הקטנות, אלה שבצילו של דנילוביץ', מצפה מאבק לא פשוט. בקדנציה הנוכחית הקואליציה שלו במועצה הייתה רחבה, והתמיכה בו הייתה כמעט מלאה. כאופוזיציונר יחיד שימש משה ינאי, שגם מתמודד הפעם.  

המוטיבציה של דנילוביץ', היא כהרגלו, בניסיון לאחד את הרשימות הנוספות כשהוא במרכז. דנילוביץ מנהל שיתופי פעולה כבר שנים ארוכות עם ראשי הרשימות האחרות, חלק מהם היו מאנשיו בעבר. בשבוע האחרון, הקמפיין שלו שם דגש על הצבעה עבורו בשני פתקים, שלא יפספסו את ההצבעה גם לרשימתו. 

רוביק דנילוביץ' (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
רוביק דנילוביץ' (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

שיעור ההצבעה הוא כנראה המשתנה שיקבע, אם המציאות תישאר כזו שתאפשר לדנילוביץ' מרחב תמרון הדומה לזה שקיים לרשותו כיום. הספקולנטים מעריכים ששיעור הצבעה נמוך המשקף אדישות של המצביעים, ישרת את המפלגות הקטנות דווקא, שבוחריהם נחושים יותר. באשדוד, עיר גדולה של כ-220 אלף תושבים, המאבק יצרי הרבה יותר.

המתמודדת המובילה מול ראש העיר המכהן ד"ר יחיאל לסרי, היא עו"ד הלן גלבר, העומדת בראש רשימת "אין לנו עוד אשדוד". יש שמעריכים שעל אף תמיכת החרדים המוצהרת בלסרי, סיכוייה של גלבר לאלץ אותו לסיבוב שני, לא מבוטלים. מלבד שני אלה, עוד שלושה מועמדים מתמודדים על ראשות העיר - אלי נכט, שמעון סניה כצנלסון, ואלי לחמני. סקר שנעשה לאחרונה, מדגים את לסרי וגלבר מאוד צמודים בסיכויים, הפער עדין לטובת לסרי, אך הפער לא גדול. עו"ד הלן גלבר מכהנת בהתנדבות כבר 15 שנה כחברת מועצת העיר. היא ידועה כרגישה למראית עין של שחיתות, עירנית ופוקחת עין על מכרזי שבאחריות העיריה. בשולי מערכת הבחירות המתקיימת, סקרנות עולה לגבי ברק סרי שהצהיר בתחילת הדרך על התמודדות, אך לאחרונה פרש.

בקריית גת, זירת המאבק היא בין שני אנשי ליכוד, כפיר סוויסה ואבירם דהרי. סוויסה מזוהה עם שר התרבות והספורט מיקי זוהר, תושב העיר. סוויסה שימש בעבר כמנכ"ל משרדו וגם כדובר שלו. לדהרי, זיקה לשרת התחבורה מירי רגב, שגם לה שורשים בעיר, הוא מייצג את מפלגת הליכוד. מתמודדים נוספים הם יגאל וינברג, יקיר שינדלר, ושי זולדן שעשו כל מאמץ להתנחל בלבבות התושבים. 

באשקלון מתמודדים על ראשות העירייה חמישה, שלושה מהם בולטים. תומר גלאם ראש העיר המכהן, רוצה קדנציה נוספת. הוא בתפקידו כבר 7 שנים ולא מרגיש שמיצה. מתמודד בולט נוסף הוא איתי סהר, עד כה כיהן כחבר אופוזיציה במועצה. מדובר במועמד צבעוני ולא שגרתי, מוזיקאי שחבר בלהקת "הפיל הכחול". ייצוג נשי בא בדמותה של המועמדת השלישית עו"ד תמר קידר. קידר מוכרת מאוד בעיר, פעילה חברתית, שלא נרתעת ממאבקים בראש העיר בזירה הציבורית והמשפטית.

ההערכה היא שסיכויי של גלאם טובים, הוא נהנה מתמיכת החרדים.  גם באשקלון יש כמה מועמדים לליכוד, מלבד גלאם, מועמד נוסף שרץ הוא עמי חכמו, כיום חבר מועצה. מועמד נוסף הוא שלמה סוויסה, שפועל במרץ לעשות נפשות גם בישורת האחרונה.

בירוחם שלושה מועמדים, שתי נשים וגבר. ראשת העיר המכהנת טל אוחנה, עו"ד נילי אהרון שעומדת כיום בראש האופוזיציה וחבר במועצה הנוכחית אילן אלמקייס. שתי הנשים תופסות הרבה מתשומת הלב הציבורית וכנראה שאחת מהן תזכה בתפקיד הנחשק מבחינתן. אהרון, זוכה לתמיכת מפלגת הליכוד, זו לא פעם ראשונה שהיא מתמודדת. בפעם הקודמת היא הפסידה לאוחנה. 

טל אוחנה (צילום: מרק ישראל סלם)
טל אוחנה (צילום: מרק ישראל סלם)

ברהט היו חילופי כהונה בתוך הקדנציה וכעת מכהן עטא אבו מדיעם. לפני מספר חודשים ירו אלמונים לעבר ביתו, ולמחרת אותר רימון שהונח אצלו בחצר הבית. נגד ראש העיר המכהן מתמודד טלאל אל-קרינאווי, שכבר כיהן בתפקיד הזה בעברו. שני המועמדים מצהירים שביטחון התושבים הוא בראש מעיניהם ושישקיעו בכך משאבים. ימים ספורים לאחר שנרצח צעיר בעיר, אין ספק שזה מה שהתושבים מייחלים לו. פאיז אבו סהיבאן ראש העיר  לשעבר, לא מתמודד.

בערד, יש מועמד חדש שגם חדש בעיר, יאיר מעיין שמתמודד מול ראש העיר, ניסן בן חמו שמכהן כבר כמעט 9 שנים ברציפות. מעיין שימש בתפקיד מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב. חסידות גור, קהילה גדולה בעיר, תומכת בו. גם בערד, מה שכנראה יקבע את התוצאות הוא שיעור ההצבעה. המאבק הוא בין חילוניים שרובם ככל הנראה במחנה בן חמו לבין הקהילה החרדית והדתית לאומית שכאמור התאחדה תחת המועמדות של מעיין. שלושה מועמדים נוספים מתמודדים, אורון דב קלימן, גיא בריוזה, וגבריאל ריזינשוילי, אך סיכוייהם קלושים. חלק מהסקרים מצביעים על סיבוב שני שיתכן ויידרש.