"אני לא בא להחזיר בתשובה את העיר צפת. אני בא לנהל את העיר. אני יודע לעשות את זה ונעשה את זה, בעזרת השם, בהצלחה", אומר יוסי קקון, שהוצנח מבחוץ מטעם ש"ס, זכה בבחירות המוניציפליות לרוב של כ־52.2%, וגבר על ראש העיר המכהן שוקי אוחנה. 

אין הרבה לאן לרדת: מה הציון שנותן הציבור לתפקוד נתניהו?
אמיר ירון במתקפה: "ח"כים חסרי אחריות יגרמו להתנפלות על הבנקים"

"גרתי בצפת בשנים 2011־2005, עסקתי בפעילות ציבורית, קיבלתי 'יקיר העיר צפת' ב־2008 על פעילותי במלחמת לבנון השנייה וגם על פעילות רווחה לנוער", מציג את עצמו קקון, 39, יליד מגדל העמק, נשוי למוריה ואבא לארבעה ילדים. "בארבע השנים האחרונות הייתי מנכ"ל מועצה מקומית רכסים, ובשנה האחרונה חזרתי לצפת להתמודדות. זה היה תהליך קצת הפוך ממה שקורה בדרך כלל. זה לא שהתמודדתי, ואז תמכו בי.

זה היה הפוך: רוב מכריע של חברי מועצה שישבו לפני כשנה החליטו שהמצב הקיים בצפת לא יכול להימשך וצריך מישהו אחר. בחיפוש אחר מישהו אחר כזה בתוך העיר צפת לא הצליחו להגיע להבנות. יש פה אנשים ראויים מאוד, אבל איך שאומרים 'אין נביא בעירו', זה לא רוצה את זה, וזה לא רוצה את זה. חיפשו מישהו שיש לו היכרות עם צפת, עם הרחוב המוניציפלי, שיודע שלטון מקומי, וככה זה נולד. פנו אליי ומשם הכל היסטוריה.

פנו אליי בהתחלה חברי מועצה, ואז גם משפחה של אשתי, שהיא דור עשירי בצפת, תושבים, קהילות, רבנים, ונעניתי לקריאה הזו. עשיתי את הצעד הזה, הגעתי לצפת והתחלתי את המסע, שלצערי לווה בהרבה הכפשות ואתגרים. אבל באנו, הבנו לקראת מה אנו באים, והיום ברוך השם אנחנו מדברים ביום שאחרי ניצחון מאוד גדול". 

הופתעת מהניצחון?
"אני לא חושב שזה הפתיע אותי. אני חושב שצפת ניצחה, התושבים רצו שינוי. בעקבות ה־7 באוקטובר הבחירות נדחו בארבעה חודשים, ב־120 ימים שבהם תושבים, עסקים, צעירים וצעירות יכלו להכיר אותי הרבה יותר. הם הבינו שאין להם ממה לחשוש, וברוך השם ראינו נהירה לקלפיות של כל המגזרים. אנחנו מרגישים שמי שניצח זה פחות יוסי קקון אלא יותר האחדות, יותר צפת. ראינו פה אחדות מקיר לקיר גם של זרמי האוכלוסייה החרדית, אבל לא רק. היו לנו גם קהלים של הציבור החילוני וברוך השם, הניצחון היה גדול".

יוסי קקון  (צילום: דוברות ראש עיריית צפת)
יוסי קקון (צילום: דוברות ראש עיריית צפת)

"להיות ערוך לכל מצב"
כשקקון מדבר על האתגרים העומדים בפני צפת הוא מדגיש כי המלחמה שינתה את סדר העדיפויות: "אם היית שואלת אותי לפני ה־7 באוקטובר, הייתי מדבר איתך על תחום ההנדסה שמפורק פה, על מחלקת רווחה שלא קיימת, על מערכת חינוך עם חוסר של מאות כיתות. הייתי מדבר איתך על שגרה.

אבל אנחנו אחרי ה־7 באוקטובר, והנושא שהכי מטריד אותי - ואני גם עשיתי צבא - הוא הנושא הביטחוני, שלצערי למרות כל הארבעה־חמישה חודשים שניתנו לנו - לא התארגנו כמו שצריך. זה הדבר הראשון שאני רוצה לטפל בו. אני רוצה להיות ערוך ומוכן לכל עת חירום מבחינת כל ההיבטים. גם שלילדים יהיה בטוח במוסדות החינוך, גם שלמשפחות יהיה לאן לרוץ וגם שיהיו לנו פה מערכי חירום עירוניים, שממה שאני מכיר הם ממש בקריסה ואין אותם".

איך התושבים מתמודדים בימים אלה?
"התושבים כבר פיתחו יכולת מיוחדת להתמודד במצב המתוח הזה. זה אומר שאתה הולך לסופר והעיניים שלך רצות כדי לראות איפה המרחב המוגן כי יכולה להיות כל רגע אזעקה. אתה מנסה למצוא פתרונות בבית, בבניין. הילדים הולכים או לא הולכים למוסדות, זה תלוי אם היה לפני זה כלי טיס עוין באזור או הייתה איזו מתיחות.

מתוח מאוד, זה לא כמו תושבי הצפון שפונו מבתיהם. בצפת אתה נמצא, אתה מנהל שגרה, אנשים רוצים להתפרנס, כאשר מצד שני כל רגע זה יכול להפתיע אותך, וזה לא פשוט. אין לי השפעה אם חיזבאללה יתקוף או איך צה"ל יגיב. אבל אני כרשות רוצה שלכל אזרח, כל ילד וכל ילדה יהיה את מקסימום הבטיחות. אני רוצה להיות ערוך לכל מצב". 

יוסי קקון  (צילום: דוברות ראש עיריית צפת)
יוסי קקון (צילום: דוברות ראש עיריית צפת)

מה זה אומר מבחינתך בפועל?
"מטרת־העל שאני רואה בקצה ואנחנו חותרים אליה היא כאמור שכל תושב, כל תושבת, כל בית ספר וכל גן יהיו בטוחים מספיק להתמודדות בחירום. זאת אומרת שלגנים ולבתי ספר יהיו מרחבים מוגנים, שבבניינים המשותפים המקלטים יהיו ראויים למגורים, שלשכונות ישנות שלמות ללא מיגון נביא מיגוניות, שנמצא איך לבטח את השוק העירוני ואת העיר העתיקה שלנו שאינה ממוגנת. זה להביא למצב שבו אני יכול להיות רגוע שכלל המערכות עובדות. וכמובן אם המצב יסלים, אז שנדע לתת לתושבים שירותים בזמן שהייה ממושכת במקלטים, שנדע לעשות פינוי, לתת שירות לאוכלוסייה קשישה, לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים ועוד".

בפועל, מציין קקון, "הדבר הראשון שנעשה הוא מיפוי, נראה מהם הצרכים שלנו, איפה אנחנו מתמודדים עם פערים גדולים יותר, ואז נפנה למשרדי ממשלה, כמו שאני יודע לעשות, ונלחץ להביא לפה תקציבים. וכן, גם אם בסוף זה יהיה תקציב עירוני שאמור ללכת לדברים פחות חשובים, אנחנו נעביר את זה לדברים החשובים יותר. הנושא הביטחוני מבחינתי הוא כאמור הראשון במעלה". 

בוא נדבר גם על אתגרים נוספים. 
"אחת ההצלחות הגדולות של הבחירות, הפער המאוד גדול בתוצאות, זה מפני שהעיר לא תפקדה. אנחנו מדברים על גירעון מאוד גדול, על מחלקות שלמות שלא מתפקדות, אין שירות לתושב, יש פה משהו בעייתי מאוד ולאו דווקא בעובדים. אנחנו מדברים על עובדים מאוד טובים, מסורים, אבל יש איזה מנגנון מאוד רקוב שלא מתפקד. בסוף אין פה מקצועיות, אין שירותיות, אין שוויוניות. יש לנו פה עיר, אנחנו צריכים לנהל אותה, וכולם צריכים לקבל כל מה שעיר צריכה לתת: תרבות, חינוך, רווחה, תשתיות, מחלקות מתפקדות, שירות".

יוסי קקון  (צילום: דוברות ראש עיריית צפת)
יוסי קקון (צילום: דוברות ראש עיריית צפת)

"גם החילונים סבלו"
הבחירה בראש עיר חרדי מיד מעלה את החשש בקרב החילונים בצפת שעירם תשנה את צביונה, אבל קקון ממהר להרגיע: "אני לא חושב שצפת הולכת לשנות את צביונה. כמו שראש עיר מהמגזר החילוני יכול להיות ראש עיר לאוכלוסייה חרדית, אז אני לא חושב שיש הבדל, וגם ראש עיר חרדי יכול להיות ראש עיר בעיר מעורבת.

בסוף, ראשות עיר היא לא עסק פרטי. זה לא שקניתי עכשיו איזה עסק, ואני נכנס ועושה בו כרצוני. אני מקבל פה זכות לטפל ולתת שירותים לכ־40 אלף תושבים, זו החובה שלי. אני לא יכול לתת שירות רק ל־30 אלף או ל־20 אלף, או למי שכמוני או למי שדומה לי. אין כזה דבר. אני הייתי מנכ"ל ארבע שנים, ומבחינתי אני עיוור צבעים. אני לא רואה מה זה חרדי, דתי או חילוני. גדלתי על משנתו של הרב גרוסמן, עם אהבת ישראל. אני בא לנהל את העיר מקצועית". 

גם מבחינת תרבות, מבטיח קקון, התושבים יקבלו יותר. "גם הציבור הכללי והחילוני וגם הציבור החרדי", הוא אומר. "הציבור החילוני סבל פה לא פחות מהציבור החרדי בחמש השנים האחרונות. הם לא קיבלו את מה שראוי להם. וכמו שכבר אמרתי, אם למשל יש לי תושבים שאירוע התרבות שלהם נוגד את מה שאני מאמין בו או רוצה להיות בו, זה בסדר גמור, זה לא קשור. אתה מנהל את העיר, אתה לא יכול להכניס את האג'נדות שלך או את הרצונות שלך, אתה בסוף צריך לספק את צורכי התושבים, ונספק את זה. יהיו פה בתי ספר חילוניים שיפרחו בעזרת השם, ויהיו פה אירועי תרבות לציבור החילוני, יהיה פה כל מה שצריך".

כולם עכשיו חרדים לגורלה של הילדה היימנוט קסאו מצפת, שנעדרת מיום ראשון בערב.
"קודם כל, מדובר במקרה באמת מאוד מצער שאני מקווה שיסתיים בטוב. זה באמת מקרה מוזר ומאתגר לכוחות הביטחון. אני כמתנדב 'איחוד הצלה' ו'ידידים' הקדשתי כמה שעות לסיוע בחיפושים. אני גם בודק איך אפשר לעזור מבחינת העירייה, עם המתנדבים שיש לנו בעירייה. בעזרת השם, אני מקווה שיהיה לזה סוף טוב".