120 מוסדות חינוך נפתחו היום (ראשון) בשדרות: מעונות היום, גני הילדים, בתי הספר היסודיים והתיכונים נפתחים לאחר שהיו סגורים חודשים ארוכים, מאז ערב יום הכיפורים האחרון. הפתיחה היא בהתאם לחזרת רוב התלמידים לעיר, ובכפוף להנחיות פיקוד העורף המאפשרות קיום פעילויות חינוכיות בעוטף, ובהמשך להחלטת עיריית שדרות ומשרד החינוך.

"שדרות מתגעגעת": הושק קמפיין שלטי חוצות בשת"פ מיוחד ב-Waze
בכיר בעיריית שדרות על חזרת התושבים לבתיהם: "הרגשות מעורבים"

רם זהבי מנהל מחוז דרום משרד החינוך אמר למעריב: "הביקור שלי בתיכון, עמדתי בטקס פתיחת שנה עם מאות תלמידי החטיבה עליונה 50 אחוז בכיתות הגן, שאלתי את הגננת, מה עם התלמידים? היא ענתה הם עוד יגיעו, חלקם היום חלקם מחר. התושבים בעיר נותנים אמון גם בצהל וגם במנהיגות המקומית וכל המנהיגות הישראלית ובהחלט אנחנו רואים חזרה לשגרה בעיר שדרות".

פתיחת מוסדות הלימוד בשדרות (צילום :פלד ארבלי)

 שר החינוך יואב קיש התלווה הבוקר לראש עריית שדרות אלון דוידי בסיור לרגל פתיחת מוסדות החינוך בעיר שדרות, שנערכו לחזרתם של אלפי תלמידי העיר שדרות היום. 

יחזרו לפעילות סדירה בהדרגה 88 גני ילדים, 12 בתי ספר יסודיים, 5 בתי ספר על יסודיים ובית ספר אחד לתלמידי החינוך המיוחד. מנהל מחוז דרום במשרד החינוך, רם זהבי הסביר שבמהלך שבוע וחצי נערכו הגורמים הרלוונטיים לפתיחת כלל המסגרות. "הבוקר פתחנו כמעט את כל המערכת, נשלים את הפתיחה מחר ומחרותיים, וביום רביעי הכול יעבוד באופן מלא". זהבי הוסיף "התושבים בעיר נותנים אמון גם בצה"ל, גם במנהיגות המקומית ובכל המנהיגות הישראלית ובהחלט אנו רואים חזרה לשגרה בעיר שדרות".

גינת יערי גננת ומדריכת גננות התרגשה "מחכים ומצפים לראות את כולם." והוסיפה "אין ספק שכולם יחזרו, אין לנו מקום אחר". היא ציינה שהם יודעים שהצבא נוכח, ומאמינים שיהיו מוגנים.

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, לאחר שהודה לשר קיש ש"מלווה אותנו מאז ה-7 לאוקטובר גם במלונות וגם במקומות אחרים" וביקש להעביר כמה מסרים חשובים, ראשית הוא ביקש לומר שיחד עם ראשי הרשויות האחרים, עדיין קיים מתווה שמאפשר למידה, גם למי שטרם חזר לעיר. בנוסף, היה לו חשוב לציין את ההשלכות של השהייה הארוכה במלונות "פגיעות מיניות, נוער שמתדרדר לסיכון, משפחות שמתפרקות ועסקים שמתרסקים". דוידי הדגיש: "הכי חשוב לכולנו שלא יהיה חמאס יותר, שלא יהיה ג'יהאד יותר. בשביל זה ראש הממשלה, שר הבטחון, הקבינט וגנץ יכולים וצריכים לדבוק בדבר אחד- השמדת החמאס והשמדת הג'יהאד." דוידי גם התייחס בעניין הצפון, לתפיסתו, "חייבים לתת מענה לאיום של חיזבאללה באופן צבאי ולא בהסדרים מדיניים או החלטות או"ם כאלה ואחרות "רק בהשמדתו של חיזבאללה והרחקתו מהצפון".

ראש העיר מעדכן שחזרו לעיר מעל 25% מהתושבים והוא מעריך שעד סוף השבוע הקרוב יחזרו כבר למעלה מ50%.  דוידי הבטיח לתושביו: "אני אגיד רק את האמת. אני אעשה הכול למען התושבים. נעשה כל מה שאנחנו יכולים למען התושבים. להגדיל את העיר. מי שמופקד על הביטחון אל תלכו לישון, אויב צריך לחסל אותו".

שר החינוך יואב קיש אמר: "האמת שזה יום שהתחיל קשה, שמענו על מחיר כבד ששילמנו, מחזק את החיילים שיחזרו בשלום". קיש ניסה להרגיע: "האזור הזה מוגדר שקט, יש חשש לירי אבל צה"ל הבטיח שניתן לחזור לשדרות. התושבים רוצים לחזור".