מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, התראיין היום (שלישי) ב-103FM על הפסקת חשמל שהתרחשה בחלק מהיישובים בגליל המערבי בעקבות פגיעת רקטה סמוך לעמוד חשמל, וענה באשר לשאלה האם המדינה ערוכה להעניק שירותי חירום בעת מלחמה בצפון.

לקראת הפסקות חשמל נרחבות: צמרת המדינה נערכת לתרחיש האימים
איראן לחיזבאללה: להיערך למלחמה כוללת מול ישראל שתיפתח בקרוב | דיווח

לדבריו, "יש על מי לסמוך. שבתי כעת מבצת ושלומי, מה שהיה שם זה שנקרע כבל, והוא גרם לנזק שאותו אנחנו עתידים לתקן. ברור שברגע שישנם מטחים יש נזקים, והנזקים האלה מצריכים טיפול. עובדי חברת החשמל נמצאים במקום. הצלחנו להזין את כל התושבים באמצעות מוביל אחר של אנרגיה. כל התושבים והלקוחות שלנו יוכלו לקבל באופן שוטף, למרות שיש נזקים. אנחנו לא יודעים היכן יפגעו המטחים אז כמובן שלוקח זמן לתקן. שלא לדבר על כך שלפעמים העובדים שלנו נמצאים בשטח ורגע לפני שמתחילים לתקן או בשלב התיקון אומרים לנו לסגת לאחור".

לשאלה מה יקרה במתקפה, השיב: "תרשה לי קודם כל להזדהות עם כל תושבי הצפון, אותם אנשים שבעל כורחם כרגע לא נמצאים ביישובים שלהם. אנחנו נעשה את הכול כדי שלפחות בתחום החשמל הם יוכלו לשוב אל הבתים שלהם. דבר שני, אמנם אתמול היו עשרה טילים ששוגרו בעת ובעונה אחת, אבל בפועל הדבר הזה חוזר על עצמו כל יום, ובעיקר גם בלילות. עובדי החברה כל הזמן נמצאים בשטח בעיקר באזור שבהם התושבים אינם בנמצא".

שפיגלר הדגיש: "אנחנו בהחלט מטפלים בכל מה שצפוי להיות מבחינת הכנה מוקדמת, אנחנו ערוכים לתרחישים הרבה יותר משמעותיים מהקיימים כעת. ברור שאם יהיה משהו קטסטרופלי גם חברת החשמל תהיה חלק. אבל באופן כללי אנחנו בהחלט מוכנים, כל יום לומדים מהיום שקדם לו, גם מבחינת הליכי העבודה, אופן הענקת הגיבוי למערך החשמל. ההכנות שלנו, גם על רטוב וגם על יבש, יותר משמעותיות מבחינת היכולת שלנו לתת מענה, הרבה יותר משמעותי ממה שכרגע אנחנו מתמודדים איתו".

על עלייה מסתמנת במחירי החשמל: "מה שאמרתי, אנחנו במסגרת של אותו מתקן אמורים בין היתר לחזק, לייצב את המערכת. אין לנו שום כוונה להסית עלות כלשהי שנגזרת מאותו מתקן על הציבור הרחב. מדובר במתקן שהוא חלק מייצוב המערכת, בדיוק כל מתקן אחר של אגירת אנרגיה, ומה שאמורים לקבל בעבור המתקנים האחרים זה בדיוק מה שנקבל עבור במתקן הזה. אנחנו לא קובעים את המחירים, אם היינו בעלי הסמכות הייתי מגיב. אני כן רוצה לומר, לקבל מוצר טוב - צריך לשלם עבורו".

מיכאל וקנין, תושב שלומי, שוחח גם הוא בתוכנית וסיפר על השתלשלות האירועים אמש.

"אתמול בלילה, בסביבות השעה 10, נורו הרבה טילים מכיוון לבנון ליישוב שלנו. הייתה הפסקת חשמל של איזה 10 דקות, הבנתי אחרי זה שעמוד חשמל נפגע. אני כמעט עזבתי את היישוב, יצאתי משם. מה שאני הבנתי שהפסקת החשמל הייתה לזמן קצר. אין הרבה תושבים בשלומי".

לשאלה מה הוא עדיין עושה בשלומי, ענה: "אני התפניתי, אני מגיע מדי פעם ליישוב, פעם פעמיים בשבוע. אנחנו באים לראות מה קורה עם הבתים שלנו, מה קורה ביישוב. אנחנו רוצים להיות בבית כבר אבל אין לנו אפשרות להיות שם כרגע. לגבי הפסקות חשמל, היו הרבה הפסקות חשמל שזה פגע לרוב הבתים ברוב המוצרים שנשארו שם. מה עושים? אין מה לעשות, כרגע אין מה לעשות כשיש הפסקות חשמל. זה מפחיד, כשיש אזעקות זה כבר מתחיל להפחיד. היישוב שלנו ממש בגדר, אנחנו מקבלים הרבה ירי ליישוב ומסביב, יש הרב הפגיעות כל הזמן רק יש לנו הרבה מזל ברוך השם. בגלל זה אני גם קורא בכל אמצעי התקשורת, כבר נמאס לנו לשמוע שצה"ל יורה וצה"ל מגיב - אנחנו רוצים לחזור הבייתה, שיהיה לנו שקט, שירחיקו את החיזבאללה לחמישים ק"מ".

לנושא הפתרון המדיני והאם הדבר אפשרי מול החיזבאללה, ענה בשלילה: "שום פתרון מדיני לא יהיה עם האנשים האלה. באותו היום שהחיזבאללה שם אוהל בהר דב מול יחידות של צה"ל וצה"ל נתן להם להישאר שם, זה מה שקרה לנו עם החמאס. שמדינת ישראל תיתן החלטה להגיב בתקיפה יותר קטלנית הם יפחדו יותר, אבל הם רואים שאנחנו מחכים. למה מחכים? שיהיו לנו יותר הרוגים? איבדנו השבוע ילד יקר בשלומי. איבדנו הרבה חיילים, נהרג לנו בן המקום".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM