ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון הגישה היום (רביעי) לממשלה את מסקנותיה היום בצהריים. הוועדה הטילה על ראש הממשלה בנימין נתניהו אחריות אישית לאסון, כמו גם על השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן, ושמעון לביא, מפקד מחוז צפון במשטרת ישראל בעת האסון, שלקח אחריות והתפטר מתפקידו לאחר האסון.

קונספציית הטלת האחריות למרחק של נתניהו מתה היום בייסורים | בן כספית
לא רק נתניהו ואוחנה: האנשים שישלמו מחיר כבד על אסון מירון

בדוח נכתב כי "הוועדה הטילה על נתניהו אחריות אישית. היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו". עוד נכתב: "על בסיס כל החומרים והעדויות שהוצגו לנו והתרשמותנו הישירה מהם, מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת".

עוד נכתב: "על בסיס כל החומרים והעדויות שהוצגו לנו והתרשמותנו הישירה מהם, מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת... על כן אין לקבל את טענת נתניהו שלפיה לא תפסו אותו בדש מעילו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

על יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, השר לביטחון הפנים בעת האסון, נכתב כי "הוועדה הטילה על אוחנה אחריות אישית, והמליצה כי לא ימונה בעתיד לתפקיד השר לביטחון פנים".

עוד נכתב: "הוועדה ציינה כי השר לביטחון הפנים אינו נדרש, ואף אינו רשאי, להתערב בפרטי התוכנית המבצעית. עם זאת, במקרה שלפנינו נכון וצריך היה שהשר לביטחון הפנים יעורר שאלות על התפיסה המבצעית הבסיסית באירוע המוני דתי שהמשטרה נדרשת לו מדי שנה. כך בכלל, וכך במיוחד נוכח דברים קשים וברורים שנאמרו במהלך הדיון שנערך בהתשפ"א בנושא סכנת הצפיפות באירוע. 

"כבר בתחילת הדיון להצגת התוכנית המבצעית לשר לביטחון הפנים, לאחר שהוצג לשר סרטון מאירוע הילולה שנערך בעבר, שאל השר לביטחון הפנים את השאלה שהתבקשה ככל הנראה מצפייה בסרטון: "מתי פעם אחרונה היה אירוע אם בכלל, שאנשים נרמסו, נמחצו?". בתשובה לכך אמרו בכירי משטרת ישראל לשר לביטחון הפנים כי "היינו קרובים לזה... כל שנה".

אמיר אוחנה (צילום: פול אמיל סלמן)
אמיר אוחנה (צילום: פול אמיל סלמן)

"דברים אלה שנאמרו בדיון הם בבחינת הנפת דגל אדום. אם בכל שנה האירוע מתקיים במצב של "כמעט אסון", היו צריכות לעלות השאלות מה יהיה שונה השנה וכיצד מבטיחה המשטרה שלא נהיה קרובים לאסון. אולם השאלות האמורות לא נשאלו, והדיון המשיך כסדרו".

על מפכ"ל המשטרה נכתב: "הוועדה הטילה על שבתאי אחריות אישית. הוועדה ציינה כי ב-17.1.2024, בצוק העיתים, על רקע המלחמה הוארכה כהונתו של שבתאי כמפכ"ל המשטרה בחצי שנה. הוועדה ציינה כי לכאורה, הממצאים בעניינו של שבתאי היו מביאים אותה להמלצה על סיום תפקידו, אך בהתחשב בנסיבות מיוחדות אלה היא מותירה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו".

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל קיבלה לרשותה את דו"ח ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון. עם קבלת הדו״ח מונה צוות ארגוני על מנת ללמוד את ממצאי הדו״ח והמלצותיו ולפעול ליישומן המלא בכלל ההיבטים הצריכים לעניין. זאת בנוסף ללימוד ההמלצות האישיות המנויות בדו״ח ביחס לקציני המשטרה המוזכרים בדו״ח ובחינת המשמעויות הנגזרות מהמלצות אלה על ידי הגורמים המוסמכים לכך. משטרת ישראל בהיותה ארגון מתפתח, לומד ומפיק לקחים באופן תמידי תפעל כאמור לבחינת המלצות הדו״ח בהקשר של היערכות וניהול אירועים המוניים על מנת להבטיח את שלומו של הציבור וביטחונו ולשמור על הסדר הציבורי. משטרת ישראל שבה ומשתתפת בצער משפחות הקורבנות ותפעל ליישום הלקחים כאמור".

המפכ''ל קובי שבתאי  (צילום: אורן בן האקון, פלאש 90)
המפכ''ל קובי שבתאי (צילום: אורן בן האקון, פלאש 90)

על הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת בעת האסון, נכתב כי "הוועדה הטילה על אביטן אחריות אישית, והמליצה, נוכח הממצאים לגבי תפקודו, כי לא ימונה בעתיד לתפקיד שר בממשלת ישראל".

פורום משפחות אסון מירון בתגובה למסקנות ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון: "זהו סיומו של צעד ראשון בדרך אל הצדק. בראש ובראשונה תודתנו נתונה לחברי הוועדה על עבודתם המסורה לטובת עשיית מעט צדק. הזוי שנאלצנו לחכות כמעט 3 שנים בכדי לשמוע את המובן מאליו - מי שאחראי על הצלחת ההילולא, כשהיא מצליחה, אחראי גם על כישלונה. כישלון שהסתיים ב45 אזרחים הרוגים ולמעלה מ100 פצועים. אנחנו קוראים כעת לממשלת ישראל, גלו אחריות, קחו את המסקנות הללו ואמצו אותן על לוח ליבכם, מסקנות אלו נכתבו בדם".

ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים ז"ל ודובר הפורום מסר בתגובה: "המסקנות האישיות כנגד האחראים צריכות בראש ובראשונה לעניין אתכם, אזרחי ישראל. אנו נסתפק בתיקון הליקויים, והבטחה לדורי דורות שאסון כזה לעולם לא ישנה. אסון שייזכר לדיראון עולם כאסון החפיפניקיות הישראלית, ובזכות מסקנות הוועדה גם יהדהד לדיראון עולם".

שמעון ישראל אלחדד ששיכל באסון שניים מאחיו מסר: "כמעט 3 שנים חיכינו לדו"ח הזה, כולי תקווה שהיום, אחרי כל כך הרבה זמן מדינת ישראל תתעורר על עצמה ותתקן את המעוות, הן מבחינת האחריות של אלה שכשלו בתפקידם והן מבחינת הנצחת ההרוגים ותיקון ההר מקצה לקצה. ב"ה הצדק מתחיל לרקום עור וגידים, עדיף מאוחר מידי מלעולם לא".

החוק אומנם אינו קובע כי הממשלה מחויבת לקבל את המסקנות וההמלצות של ועדת החקירה, אך נהוג כי הממשלה אינה מתעלמת מהמסקנות ומאמצת אותן. הדוח צפוי לעסוק בהטלת אחריות בשני מישורים. המישור המוסדי יקבע איזה ארגון/מוסד היה אחראי לאסון מירון.

המישור הפרטני יקבע מי מבין הגורמים האחראיים על הילולת מירון נושא באופן ישיר באחריות לאסון. הוועדה שלחה מכתבי אזהרה לבכירים שונים שעלולים להיפגע ממסקנות הוועדה אם תקבע כי הוא אחראי לאסון. בין הבכירים שקיבלו מכתב אזהרה נמצאים ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן, המפכ"ל יעקב שבתאי ומפקד מחוז צפון בזמן האסון שמעון לביא.