צוות ההוראה בבית ספר ש.מ.ש הפועל באופן זמני בקיבוץ גבולות ומיועד לילדי המועצה האזורית אשכול, פועל היום במתכונת חלקית בלבד. מורות רבות הודיעו מראש על מחלה, לאחר שפניותיהן לראש מועצה ולמשרד החינוך לא נענו.

לפני המלחמה, למדו ילדי המועצה האזורית אשכול בקריה חינוכית ממוגנת, שהוקמה לפני כמה שנים. בקריה פעלו תיכון ושלושה בתי ספר יסודיים (שחר אשכול, שדות אשכול ומרחבי אשכול). המבנים בקרית החינוך כולם ממוגנים, אך מיקומם סמוך מאוד לגבול, ובשל כך, בנסיבות, ברור שלא ניתן לקיים לימודים בקריה החינוכית והפתרון הזמני שנמצא לילדים, אחרי שהיה בת כחמישה חודשים רחוק מביתם הפרטי והחינוכי, הוא בקיבוץ גבולות, שם אותרו חדרים ומבנים מתאימים שפרוסים בשטח הקיבוץ. 

שלושת בתי הספר היסודיים אוחדו, בית הספר החדש נקרא כעת "ש.מ.ש" (ראשי תיבות של קודמיו) והתיכון גם כעת פועל מתוך שטח גבולות. בנוסף למבני הקיבוץ שיועדו לכיתות לימוד ולצדם, בסוף השבוע פרסמנו על מתחם חינוכי חדש, שהוקם תוך ימים, באוהלים מפוארים וממוזגים לטובת ילדי כיתות ד'-ה'-ו'. המתחם כולל מרחבי למידה מרווחים, מתחם הוראה משלבת, חדר מורים, ומתחם שלווה לטיפולים קבוצתיים. רשת צל מסוככת על כל המתחם, כמו כן מצויים בו מתחמי הפוגה ומרחבים מוגנים לשמירה על ביטחונם של התלמידים. המתחם פרוס על שטח כולל של 4.5 דונם.

עם זאת, בימים האחרונים הרוחות סוערות בקרב הצוות החינוכי ובקרב התושבים שכבר חזרו לישובים ולהם ילדים בגיל בית ספר. מתרבת התלונות על כך שמחסור בצוות הוראה וטיפול, אינו מאפשר לתת מענה לכלל התלמידים שחזרו לאזור. הבוקר החריף המצב, לאחר שכמות גדולה של מורות הודיעו מראש שהן חולות ולא תגענה לעבודה. אגף החינוך במועצה הפיץ אתמול הודעה להורים מטעמו ומטעם משרד החינוך וכך נכתב בה: "מחר, ביום ראשון, ה-17 במרץ, ייפתח בית הספר היסודי בגבולות באופן חלקי לשכבות א, ב, ג. משום מחסור במורים ובמחנכים, תיעשה ניסיון לשלוח משימות ללמידה בבית לתלמידי שכבות ד, ה, ו." משמעות הדברים, שלמידה לא תתקיים בכיתות החדשות שהוקמו.

קדמו לכך, פגישה שקיים צוות בית הספר עם ראש מועצת אשכול גדי ירקוני ב-11 לחודש בה שטחו בפניו את טענותיהם וצרכי ביה"ס. לאחר מכן שלח הצוות החינוכי במוסד מכתב לראש המועצה ולמנהל מחוז דרום במשרד החינוך מר רם זהבי. על המכתב חתומות מעל 20 מורות ובו התריעו על מפגעי ביטחון ובטיחות במקום כמו: שהמתחם אינו מגודר ושאין יכולת לוודא הגעה של תלמידים בהסעה בשל כך. כמו כן המורות טוענות למחסור חמור במורות, סייעות, ציוד, שיעור גבוה במיוחד של ילדי חינוך מיוחד בכיתות הרגילות (מגיע ל-30% בחלק מהכיתות) ושהמענה הרגשי לילדים חסר. 

על אף שפועלים במקום לטובת התלמידים 2 פסיכולוגים ו-3 יועצות בבית הספר, הצוות מרגיש שאין בכך די, הם מוטרדים וכך כתבו: "עומס זה אינו מאפשר למידה ולא תהליכים רגשיים וחברתיים". עוד כתבו המורות: "אנחנו מכירות בחשיבות פתיחת בית הספר ומשמעותו עבור הילדים, זאת הסיבה המרכזית להגעתנו לבית הספר, אנו מחוייבות לכל ילד ולכל הורה ועם זאת אנחנו מרגישות שאין באפשרותנו לשמור על בטחונם ובטיחותם של הילדים ובטח לא ללמד, לעטוף, להכיל ולהעצים את הילדים".

המורות סיכמו כך במכתבן את הדברים: "ביטחונם האישי על אחריותנו וזו חובתנו. רק אחר כך ניתן לתת מענים פדגוגיים. ובמצב הנוכחי אנו נכשלים כל בוקר מחדש".

ממשרד החינוך נמסר כי "בית הספר הזמני לתלמידי המועצה האזורית אשכול הוקם בתוך זמן קצר, תוך כדי מלחמה באזור, כדי לתת מענה לתלמידים השבים. משבוע לשבוע מספר המשפחות השבות לאזור עולה ועל כן בית הספר מתמודד עם מחסור במורים. אשר לטענה על אירועי אלימות: המשרד ער למצבם הרגשי של התלמידים השבים לביתם, לאחר תקופה מורכבת ורגישה. בית הספר תוגבר בפסיכולוגים ויועצות, והתלמידים מקבלים תמיכה רגשית. מיד לאחר חג הפורים יעברו תלמידי בית הספר העל יסודי למבנה אחר, כך שמספר התלמידים במתחם צפוי להצטמצם משמעותית".

גם על התכנית הזו של משרד החינוך קובלות המורות של ביה"ס היסודי. לדבריהן, מלכתחילה יועד מתחם ביה"ס הישן באשכול (יובלי הנגב), זה בו למדו התלמידים לפני הקריה החדשה הסמוכה לגבול, לכיתות זמניות לביה"ס היסודי. ההחלטה לטענתן שונתה, וכעת כיתות התיכון יעברו ללמוד שם אחרי פורים. תגובת משרד החינוך לעי"ל מאשרת זאת.

בינתיים מצער לדעת שחלק מהתושבים שעדיין מפונים מתמהמהים בחזרה מהסיבה הזו, הם ממתינים לתפקוד מלא ורציף של בית הספר וללמידה משמעותית.