חלק מתושבי העוטף, חלקם מניצולי הטבח, החליטו להקים תנועה אזרחית חדשה א-פוליטית בשם "עתיד לעוטף", שמטרתה לסייע בשיקום ובבנייה מחדש של העוטף, לאחר הבנה מצידם שלא ניתן לסמוך על גורמים אחרים. 

לאחר אירועי השבעה באוקטובר, שגבתה את חייהם של מאות אזרחים ואזרחיות ועדיין מותירה בשבי עזה עשרות בני משפחה, שכנים וחברים של תושבי העוטף, החליטו התושבים לקום מן הכאב ולהתאחד תחת תנועה אחת למען הבטחת קהילתיות, שיקום, שינוי ועתיד אחר עבורם.

''עתיד לעוטף'' יוצאת לדרך (צילום: עתיד לעוטף)
''עתיד לעוטף'' יוצאת לדרך (צילום: עתיד לעוטף)

על פי סקר שנערך על ידי מכון מדגם, 70% מתושבי העוטף מתכוונים לחזור לבתיהם. 20% נמצאים בספק, ו-11% אינם מתכוונים לחזור בכלל: כשמונת אלפים איש אינם מתכוונים לחזור.

בעקבות כך החלו מקימי "עתיד לעוטף" להקים הנהגה משלהם ולחבור בשיתוף פעולה עם מכללת ספיר: "אנו רוצים שהמנהיגים של עשור הקרוב יהיו מאיתנו, ולכן אנו עובדים על תוכנית הכשרה בשיתוף פעולה עם מכללת ספיר. כך הקיבוצים יוכלו להשתלב בצורה מיטבית.
נשים לוביסט מטעמנו בכנסת, נקים מכון מחקר ונקיים סקרים באופן קבוע כדי להבין את צרכי התושבים. נקים מערך דוברות שיכלול את רוב הקהל התושבי העוטף ויגדיר את הנרטיב המשותף".

זאת ועוד נאמר מטעמם: "אנו מבינים שיש לנו סיפור גדול יותר מהעוטף, ואנו רוצים לנהל אותו כך שיתאים לנו. אנחנו רוצים להיות חלק מהפתרון, ולא חלק מהבעיה. שיקום העוטף הוא שיקום של כל המדינה".

נראה שתנועתם של תושבי העוטף הולכת ומתרחבת במהירות, והיא מייצגת עמדה מוחלטת של אחריות ומחויבות לשיקום ולשינוי. בעקבות הטרגדיה שחלה, הם משוכנעים כי יש לפעול עכשיו כדי לשפר את המציאות ולהבטיח את העתיד. עם חזון חדש ותוכניות מקיפות, הם מתכוונים להשפיע ולהתמודד עם האתגרים באופן אקטיבי ורחב.