שר החינוך יואב קיש הודיע הבוקר (שלישי) כי פרס ישראל בתחום תקומה וגבורה האזרחית לגיבורים יוענק השנה ל"צות אלחנן" - מנחם קלמנזון ואיתיאל זוהר. השניים יצאו יחד עם אלחנן קלמנזון ז"ל, אחיו של מנחם, ביום ה-7 באוקטובר ליישובי עוטף עזה - על אף שאמרו להם שהם לא צריכים. הם הגיעו לקיבוץ בארי, הוציאו ממנו פעם אחר פעם עשרות מתושבי הקיבוץ והצילו אותם. בבית האחרון אליו נכנסו, ארב מחבל שהרג את אלחנן ז"ל.

יבטל את כרטיס הטיסה? הפרס היוקרתי שיועד לרב הראשי לישראל
השר קיש ביטל את פרס ישראל בגלל זכייה של בן אדם אחד

טקס פרס ישראל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פול)
טקס פרס ישראל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פול)

שר החינוך יואב קיש: "היה לי הכבוד לשוחח הבוקר עם בני משפחתם של מנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר ולבשר להם על הענקת הפרס. הודיתי להם על המשפחה המופלאה והגיבורים האדירים שיצאו מקרבם המהווים מגדלור של גבורה לכולנו ומקור של אחדות וגאווה לאומית. אנו אומה של גיבורים, הזוכים הם חלק משורה ארוכה של גיבורים שחירפו את נפשם למען העם והמולדת ואל לנו לשכוח זאת".

יואב קיש (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
יואב קיש (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

נזכיר, כי פרס ישראל יוענק השנה רק בנושאי תקומה וגבורה. זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שפרסי ישראל מבוטלים בגלל אירוע חיצוני (או פנימי) כלשהו. החלטתו של השר קיש התקבלה בזעם רב בקהילת המדענים, החוקרים והאומנים בישראל, והם ביקשו ממנו לשקול אותה שוב.

מתברר שחודשים בטרם התקבלה החלטתו של השר, החלו בעבודתן הוועדות המקצועיות המיוחדות, המחליטות על הזוכים בפרסי ישראל, ובתחום היצירה והיוצרים, "יזמות", איל וולדמן זכה בפער. אלא שאז נודע הדבר לשר החינוך יואב קיש, וגם לגורמים המקורבים לראש הממשלה נתניהו, ביקש מהם לבטל אותה, וכשלא הצליח - ב־14 בפברואר הודיע קיש על ביטול כל הקטגוריות והשארת הקטגוריה של "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית" כקטגוריה היחידה בשנת 2024.

אלירם אזולאי ראש מועצת הר חברון על זכייתו של הצוות של אלחנן קלמנזון הי״ד בפרס ישראל: ״אנו כואבים וגאים באלחנן היקר שבמעשה גבורה יחד עם אחיו מנחם ואחיינו איתיאל הצילו יהודים רבים בשבת שמחת תורה. נמשיך לעטוף את משפחתו ואת משפחות הנופלים והפצועים״.