שר החינוך יואב קיש הודיע היום (רביעי) כי החליט לחזור בו מהחלטתו שלא להעניק את פרסי ישראל בכל הקטגוריות מלבד "תקומה". 

פרס ישראל יוענק ל"צוות אלחנן" שהציל עשרות תושבים מיישובי העוטף
בצל סערת קיש: זהו הכוכב שינחה השנה את טקס פרסי ישראל

"אירועי השבעה באוקטובר הם מהאירועים הקשים בהיסטוריה הישראלית ומכוננים בהוויה שלנו כאומה", הודיע קיש. "כאשר ניצבתי בפני ההחלטה כיצד יש לקיים את טקס פרסי ישראל בשעה מורכבת זו – הדרך הנכונה, הייתה ברורה לי כאור השמש".

"השעה היא שעה להתבוננות פנימית, להתחברות מחודשת עם ה- DNA שלנו כאומה ישראלית, שקמה מעפר דל של גלות והקימה מדינה יהודית ודמוקרטית תוך הקרבה וגבורה אין סופית. לכן הודעתי כי פרס ישראל, הפרס החשוב והיוקרתי ביותר במדינת ישראל, יוענק השנה לאזרחים שהפגינו, בשעה מאתגרת זו, את המיטב שבמעלות בני עמנו – גבורה, אחווה ורעות הדדית".

עוד הוסיף: "התרגשתי מאוד לבשר אמש על הענקת הפרס הראשון בתחום התקומה וגבורה אזרחית ל- 'צוות אלחנן' ולהודיע על כך לבני ויוכי הוריו של אלחנן, שלומית אשתו של אלחנן ואיתיאל ומנחם קלמנזון זוכי הפרס.

בימים האחרונים נפגשתי עם היועצת המשפטית לממשלה והבהרתי לה את השיקולים שעמדו בבסיס החלטתי. בניגוד לעמדתי ולרצוני שטקס פרסי ישראל השנה, לאור המלחמה הנמשכת, החטופות והחטופים הנמצאים בעזה והנפגעים בקרב כוחותינו, יעסוק אך ורק בתקומה ובגבורה, החליטה היועצת המשפטית, לצערי, שלא להגן על עמדתי בבג״צ".

גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בהינתן המצב בו הייעוץ המשפטי לא מגן על עמדתי בבית המשפט, ועל מנת שלא לייצר ריב ומדון מיותר כאשר התוצאה בהיבט המשפטי ברורה וידועה מראש, בחרתי לשנות את ההחלטה הראשונית ולהעניק את פרסי ישראל בקטגוריות השונות, לצד הענקת פרסי התקומה, ביום העצמאות הקרוב. לכל ברור כי אין לנו את המותרות לוויכוחים נוספים מיותרים בתוכנו, והשאיפה שצריכה להיות לכל אחת ואחד מאיתנו היא לאחדות נרחבת".

"מטבע הדברים, הטקס השנה יערך במתכונת שונה, כאשר עיקר המשקל יינתן לאירועי מלחמת חרבות ברזל. כפי שהבהרתי זאת מכבר, כלל הזוכים אשר יומלצו על ידי הוועדות בקטגוריות השונות יקבלו את הפרסים, אולם במקום שיוענקו כפי שהוצע בשנה הבאה לאחר המלחמה, הם יוענקו בשנה זו".

"בכוונתי, בהתייעצות עם גורמי המקצוע, לבחון מתן אפשרות לזוכים אשר ירצו בכך, לדחות את הענקת הפרס עבורם משנה זו לשנה הבאה. היום אודיע לוועדות הפרס להמשיך את עבודתן ולהעביר את המלצותיהן בהתאם".

בסיום דבריו אמר: "אנחנו בימים של לחימה, שכול ודאגה לאחינו ואחיותינו שעדיין בשבי, בפרט בימים אלה ברור כי כל ויכוח שאינו תורם למלחמה הצודקת אותה אנו מנהלים צריך להיעלם מהשיח הציבורי. כולנו מאמינים בצדקת דרכנו ואיני קורא לאחידות אלא לאחדות ורעות. הדבר הנכון בעת הזאת הוא להמשיך ולפעול בכל דרך עד הניצחון המוחלט והחזרת כל החטופים לבתיהם בשלום ובמהרה".