897 תלונות על שופטים ודיינים התקבלו במהלך שנת 2023 וניתנו החלטות ב-871 תלונות. כך עולה מהסיכום השנתי של דו"ח נציבות תלונות הציבור על שופטים, אותו מגיש הנציג השופט בדימוס אורי שוהם לשר המשפטים יריב לוין ולמ"מ נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן.

לאחר חופשת פורים: הכנסת חוזרת לפעילות, זה מה שהיא צפויה לעסוק בו
ארה"ב לא הטילה וטו במועצת הביטחון; נתניהו: "המשלחת הישראלית לוושינגטון מבוטלת"

בנציבות ציינו אשתקד טופלו 964 תלונות, חלקן משנים קודמות. מתוך 871 ההחלטות שניתנו בשנת 2023, בוררו לגופן 524 תלונות, אשר היוו 60% מכלל התלונות. עוד עולה מפילוח הנתונים, כי מתוך 524 התלונות שהתבררו לגופן והן בגדר סמכות הבירור של הנציב, נמצאו 38 מוצדקות (7%).

ב-27 מהתלונות אשר בוררו לגופן, הסתיים הטיפול בהערה לשופט או לדיין ושלוש תלונות הסתיימו בקביעה שמדובר בליקוי מערכתית. מהתפלות התלונות המוצדקות, עולה, כי 29% מכלל אותן תלונות היו על התמשכות תהליכים משפטיים (לעומת 46% בשנת 2022).

24% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על ליקויים בניהול המשפט (22% ב-2022). 34% מכלל התלונות שנמצאו אשתקד מוצדקות היו על התנהגות בלתי ראויה של השופט או הדיין (22% בשנת 2022). 13% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי (10% בשנה שלפני כן ב-2022).

בנציבות מעריכים, כי הירידה במספר התלונות המוצדקות, או כאלה שהסתיימו בהערה, נובעת בעיקר מהצניחה המשמעותית במספר התלונות המוצדקות בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים.

במהלך שנת 2023, בוררו לגופן בבתי המשפט לענייני משפחה כ-103 תלונות (לעומת 141 תלונות ב-2022?), כאשר שמונה היו מוצדקות וארבע הסתיימו בהערה. זאת, לעומת 13 תלונות מוצדקות ב-2022 ו-12 שהסתיימו בהערה. בבתי הדין הרבניים בוררו לגופן כ-36 תלונות אשתקד (לעומת 58 תלונות בשנת 2022) ואחת שהסתיימה בהערה.

בנציבות מעריכים עוד, כי הירידה בכמות התלונות ובהיקף התלונות המוצדקות בערכאות אלה נובעת מהפנמה של החלטות וקביעות הנציבות בשנים עברו. בין ההחלטות שנמצאו מוצדקות, ניתנה החלטה בדבר השלטת סדר באולם. לנציב הוגשה תלונה על אדם שהשמיע הערות פוגעניות על רקע מגדרי כלפי המתלונן באולם בית המשפט, אבל "השופט מילא פיו מים ושתק".

בהחלטתו, קבע הנציב, כי התמנודדותו של בית המשפט עם התנהגות משפילה ופוגענית מצד בעל דין החוזר ומשתח בבית המשפט ובעורכי הדין המופיעים בפניו, אין לה ולא כלום עם שמירה על זכות הטיעון שלו.

הנציב קובע, כי על בית המשפט, למען שמירת כבודו וכבודם של הבאים בפניו, לנקוט בכל הכלים העומדים לרשותו, על מנת לאפשר דיון ראוי ומכבד, לא כל שכן כאשר אותו בעל דין חוזר ומפגין, פעם אחר פעם, זלזול וחוסר כבוד כלפי בית המשפט ועורכי הדין המופיעים בפניו.

החלטה נוספת עסקה בעקרון פומביות הדיון. שופטת הורתה לעורכת דין שנכחה באולמה כצופה מן הצד לצאת מהאולם, למרות שמדובר בדיון שהתנהל בדלתיים פתוחות. בהחלטתו קבע הנציב, כי עקרון פומביות הוא בעל מעמד חוקתי בשיטתנו המשפטית. 

הנציב הבהיר כי מעקרון פוביות הדיון נובעת זכותו של מי שחפץ בכל לצפות בדיון משפטי, המתקיים בדלתיים פתוחות, גם אם אינו צד הליך. בהחלטה אחרת של הנציב, על עיכוב במתן פסק דין, נמצאה מוצדקת תלונה על עיכוב במתן החטה בעניין העברת מסמכים למומחה.

בהחלטתו קבע הנציב, כי חרף עומס העבודה המוטל לפתחם של היושבים בדין, שומה על בית המשפט תת החלטות בתוך פרק זמן סביר בבקשות המונחות לפניו, ואף להקדים לתת החלטות שעה שמדובר בעניין שהימנעות מהכרעה בו מעכבת את המשך ניהולו של התיק, כמבקרה זה.

מהרשות השופטת נמסר בתגובה כי "הרשות השופטת מייחסת חשיבות רבה לדו"ח נציב תלונות הציבור על השופטים, לומדת אותו בכובד ראש ומפיקה ממנו את הלקחים הנדרשים. החלטות הנציב נדונות באופן שוטף בין ראשי המערכת לאורך השנה במטרה לבחון אילו צעדים יש לנקוט בעקבותיהן, וכל החלטה נבחנת בהתאם לנסיבות הקונקרטיות". 

הנציב מדגיש, כי על אחת כמה וכמה נכונים הדברים, שעה שמתן ההחלטה אינו מצריך השקעת זמן ומשאבים בלי סבירים בשים לב ליתר המשימות המוטלות לפתחו של בית המשפט.

בדו"ח סיכום שנת 2023, מציינת הנציבות, כי שנת 2023 התאפיינה גם בחידוש הצהרות ההון של שופטים ודיינים, בחלוף שש שנים מאז הוגשו הצהרות ההון הקודמות בשנת 2017. זאת, בצד הטיפול בהצהרות הון של שופטים חדשים ושל שו0פטים ודיינים שפרשו מהמערכת.