הגיע הזמן שתוציאו את זה מהראש ומהלקסיקון. אין שום אופציה בה חרדים תלמידי ישיבות ואברכי כולל יתגייסו בשום צורה ואופן לצבא. שלל סיבות לכך ואלפי טורים כבר נכתבו על זה אבל לדעתי בראש ובראשונה: הפחד - האמיתי יש לומר ביושר - מחילון. כן בדיוק כמו שזה נשמע. החרדים לא רוצים שתשנו אותם. החרדים רוצים להישאר חרדים.

הסוף לחיסולים ממוקדים? ההיערכות החריגה של חיזבאללה
בדומה לשבעה באוקטובר: קונספציה נוספת מתפוצצת לנו בפנים

כולכם יודעים שהצבא במדינת ישראל מוגדר כ'כור ההיתוך של החברה הישראלית' וככזה ברור לכם שאין צל של סיכוי לראות בצה"ל חרדי אמיתי אפילו אחד. מה לעשות, זה לא עובד ביחד. לא יעלה על הדעת שאתם מבקשים או יותר נכון דורשים מיהודים חרדים שגרים במדינת היהודים שההוכחה היחידה לכך שהמדינה הזאת אכן שלנו היא התורה! שאתם כה מזלזלים בה לצערי והאמת שהיא שבילתה אין לנו כלל זכות קיום פה! ואתם דורשים מהם להפסיק לקיים אותה ככתבה וכלשונה לפי אמונתם! אין סיכוי שזה יקרה.

הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

דווקא כאחד שעשה שירות צבאי והשתחרר ממש לפני כמה ימים מחמישה חודשי מילואים במחנה 'שורה' בזיהוי חללים, מחנה שכולו כמובן שייך או תחת הרבנות הצבאית ואני מקווה שלא יכעסו עלי חבריי שעושים שם עבודת קודש בפני עצמה - עבודה שקשה לתאר במילים, אולי במאמר אחר - אבל האמת חייבת להיאמר: לו חרדים היו מנהלים את זה הכל שם היה נראה אחרת. במבט חרדי נעשים שם חילולי שבת כמעט בכל שבת בה מגיעים חללים. בדיעבד הבנתי שאולצתי גם אני לחלל שבת שם. כחרדי כל נושא קצירת הזרע מחיילים היה נשקל מהתחלה ואולי בכלל היו אוסרים. הייתי שם. עליי אי אפשר לעבוד. ראיתי הכל ואת האמת אני יודע. תאמינו לי אתם לא באמת רוצים את החרדים בצבא. אתם לא רוצים את החרדים מקבלים החלטות גורליות לפי ההלכה. תחשבו על זה.

רק לאחר שנבין את גבולות הגזרה דהיינו: חרדי תלמיד ישיבה ו/או אברך שתורתו אמונתו לא יתגייסו לעולם, נוכל לדבר ולמצוא פתרון לאותם אלו והם ממש לא מעט שיוצאים מההגדרה הנ"ל. הם נשארים כמובן חרדים. רוצים להישאר חרדים אבל מוכנים ואפילו רוצים לתרום. להם צריך למצוא את הפתרון והוא ממש בהישג יד. ולא אל תביאו כדוגמא לפתרון את הנח"ל החרדי או 'שחר כחול' או כל פרויקט גיוס חרדים שהיה עד היום. כי העובדה היא שאף חרדי שאתם רוצים לא התגייס לשם. רק אלה שממילא היו הולכים ומסגרת דתית אכן יותר מתאימה  להם. לחרדי סטנדרטי זה לא מתאים.

יצחק יוסף: "אם יכריחו חרדים להתגייס - נעזוב לחו"ל" (צילום :ללא קרדיט)

אם רק נרצה באמת יש פתרון. הבעיה היא שהפכנו לכלי משחק בידי הפוליטיקאים שמעדיפים להנציח את הבעיה ולא למצוא פתרון כי זה תמיד יהיה כלי הנשק לאיומים כאלה ואחרים על החרדים. עוד הזדמנויות לקרוא להם סחטנים או בכל כינוי גנאי אחר. אז יש לי חדשות בשבילכם: איומים לא יעזרו. שלילת תקציבים לא תעזור. כלא לא יעזור. כלום. תפנימו ובואו נמצא פתרון ביחד.

יענקל'ה פרידמן  (צילום: יוסי בן חיים)
יענקל'ה פרידמן (צילום: יוסי בן חיים)

הכותב הוא עיתונאי, רדיו "קול חי"