נהגים רבים מדווחים הבוקר (חמישי) כי חוו תקלות באפליקציית הניווט Waze. מדיווחים של נהגים עולה כי תוכנת הניווט מראה את מיקומם בביירות ובמדינות שכנות נוספות, זאת ברקע המתיחות הגוברת מול איראן והחיסול בקונסוליה בדמשק. צה"ל מפעיל את שיבושי המיקום על מנת לפגוע בניסיונות לשגר חימושים מדויקים כמו טילי שיוט וכטב"מים מבוססי GPS.

נשיא המדינה הרצוג מציג: זהו הפתרון של ישראל לתרחיש העלטה

נפרדים מהסוקר המיתולוגי: קמיל פוקס הלך לעולמו בגיל 78

מתחילת המלחמה חווים תושבי הצפון והדרום שיבושים נרחבים בכל הנוגע לאיתור המיקום שלהם בטלפון, אך היום מצטרפים למעגל גם תושבי המרכז, כך עולה מדיווחים רבים על תקלות. חלק מהנהגים באזור המרכז דיווחו שאפליקציית הניווט Waze איתרה אותם "בביירות" או "במצרים". התקלות מופיעות בכל האפליקציות הנוגעות למיקום, כולל מוביט, גוגל מאפס, וולט ואפליקציות פופולריות רבות נוספות. הדבר מגיע לאחר מספר חיסולים בלבנון ובסוריה המיוחסים לישראל, הבולט שבהם חיסול בכיר משמרות המהפכה בקונסוליה האיראנית בסוריה.

אפליקציית ווייז (צילום: רויטרס)
אפליקציית ווייז (צילום: רויטרס)

הכתב הצבאי דורון קדוש הסביר כי השיבושים נגרמים מכמה סיבות: ישראל היא זו שמפעילה את השיבושים באופן יזום, זו לא פעולת אויב. בחיפה יש כבר חודשים ארוכים שיבושים דומים בכל רחבי העיר, אין שם יישומוני ניווט פעילים. כשאני נמצא בחיפה - פותח מפה ומנווט כמו פעם. בימים האחרונים, בשל שיגור כטב״מים לאזור אילת - החלו שיבושים גם שם.

המטרה של השיבושים: במקרה של איומים אוויריים מדויקים שמשוגרים לעבר האזור - לשבש את היכולת שלהם לפגוע במטרה באופן מדויק. מכאן גם הקשר להיערכות הישראלית לנקמה איראנית. אם האיראנים ירצו, למשל, לשגר כטב״ם או טיל שיוט, שמונחים באמצעות GPS - הטיל או הכטב״ם יתקשו למצוא את דרכם לקריה, למשל, או לבסיסי חיל הים בחיפה או באילת, בעקבות השיבושים. העובדה שגם אזרחי ישראל חווים את השיבושים וסובלים מהם היא, מה שנקרא, ״נזק אגבי״.